هشدار برجامی ایران به آمانو

ترامپ روز جمعه انتخاب می‌کند؛ خروج یا ماندن در برجام
هشدار برجامی ایران به آمانو
پولتیکو نوشت: «تا پایان هفته، رئیس جمهور آمریکا که توافق هسته‌ای را بدترین توافق ممکن دانست و باوجود شواهد موجود، حاضر به تایید پایبندی ایران به آن نشد، قرار است تا بار دیگر با تعلیق تحریم‌ها آمریکا علیه ایران، برجام را زنده نگه دارد». ترامپ روز جمعه باید میان تداوم یا مرگ برجام دست به انتخاب بزند. مقامات ایرانی به تهدیدات ترامپ مبنی بر خروج از برجام هشدار دادند.
هشدار به ترامپ


دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در تماس تلفنی با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به عواقب بدعهدی و نقض احتمالی تعهدات برجامی از جانب دولت آمریکا هشدار داد. علی اکبر صالحی تاکید کرد: در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی از جانب آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد که می‌تواند بر روند فعلی همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأثیرگذار باشد. معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایرانی در مذاکرات منتهی به برجام نیز روز دوشنبه در دومین پنل کنفرانس امنیتی تهران با عنوان «ترتیبات امنیتی غرب آسیا، نقش جمهوری اسلامی ایران و بازیگران فرامنطقه‌ای» تاکید کرد: در صورت از بین رفتن برجام، منطقه ما بیشترین ضرر را خواهد کرد. سیدعباس عراقچی با اشاره به اینکه مشکلات منطقه‌ای غرب آسیا بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: برجام تجربه موفقی بود که می‌توان درباره آن بیشتر مطالعه کرد چون در حقیقت تنها تجربه حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران، درگیری و اختلاف در زمان معاصر است که توانسته بحرانی پیچیده با سابقه 10 ساله را از طریق مذاکره حل کند.
مهم‌ترین درس برجام
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مهم‌ترین درس برجام این است که می‌توانیم به راه حل‌های دیپلماتیک امید داشته باشیم و مشکلات بزرگ را حل کنیم، گفت: البته برخی از مسائل مانند مقابله با داعش یا قیام بر ضد اشغالگران با مذاکره حل نمی‌شود. عراقچی با تاکید بر اینکه برجام می‌تواند الگویی باشد تا بر اساس آن مذاکره و بازی برد-برد داشت، گفت: باید برجام به یک تجربه موفق درعرصه بین‌المللی تبدیل شود و آمریکا نیز نقش خود را در برجام ایفا کند زیرا بر هم زدن آن منطقه بهتری را برای ما ایجاد نخواهد کرد.
آمادگی جهان
عراقچی اظهارداشت: رئیس جمهوری آمریکا در یک ساله گذشته برای از بین بردن برجام کارهای بسیاری انجام داده و حتی ممکن است با تلاش‌هایی که می‌خواهد انجام دهد در چند روز آینده برجام از بین برود که در این زمینه منطقه و جامعه بین‌المللی باید آمادگی لازم را داشته باشد. معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران برای همه سناریوها درباره حفظ یا خروج آمریکا از برجام خود را آماده کرده است، گفت: منطقه ما بیشترین ضرر را از خروج آمریکا از برجام خواهد دید. وی در بخش دوم سخنان خود در این باره گفت: اگر اروپایی‌ها علاقه‌مند به حفظ برجام هستند، باید اقدامات خاصی را انجام دهند تا شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی برای مشارکت در ایران ترغیب شوند.
روز جمعه ترامپ
به نوشته «انتخاب»، نشریه آمریکایی پولتیکو نوشت: «آنچه گفتیم، مورد اجماع حداقل نیمی از کارشناسان ارشد حوزه ایران در واشنگتن بود. با این حال، هیچکس مطمئن نیست. به‌رغم آنکه یکسال از ریاست جمهوری ترامپ گذشته، اما سیاست خارجی او همچنان غیرقابل پیش‌بینی است. این موضوع در شرایطی است که حتی برای همگان واضح و مبرهن است که مشاوران ترامپ از چه چیزی حمایت می‌کنند و چطور به او مشاوره می‌دهند. ماجرای ایران نشان داده که ترامپ چطور حاضر است مشاوره تیم خود را نادیده بگیرد. سال پیش، رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع از برجام حمایت کردند و از او خواستند به توافق پایبند بماند و پایبندی تهران را تایید کند. با این حال در ماه اکتبر، ترامپ از این مشاوره‌ها عبور کرد و سبب شد تا درک سیاست واقعی او تبدیل به رمز و راز و ابهام شود. برای همین بود که او پایبندی ایران را تایید نکرد و در عین حال از توافق خارج نشد و گفت با کنگره و اروپا برای تعیین شروط جدید برای ایران کار می‌کند. با این حال، پیشرفت بسیار اندکی در کنگره و در مذاکرات با اروپایی‌ها در این بار اتفاق افتاده است و به نظر می‌رسد اکنون موضوع ایران یکی از اصلی‌ترین آزمون‌های سیاست خارجی ترامپ در سال 2018 به حساب می‌آید. در هر حال، روز جمعه، زمان و مهلت برای ترامپ بسر می‌رسد و باید انتخاب کند که بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کند و تحریم‌ها را تعلق یا مواضع تند خود را دنبال کند و توافق هسته‌ای را نابود کند. مارک دوبویتژ رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی و یکی از مشاوران کلیدی بیرون از کاخ سفید به دولت ترامپ در حوزه ایران می‌گوید: پیش‌بینی من این است که تحریم‌ها تعلیق می‌شود و در عین حال، پایبندی ایران به برجام دوباره تایید نمی‌شود. به‌رغم این مسائل، واشنگتن در عصر ترامپ از توانایی قضاوت و پیش‌بینی عاجز مانده است. یک مشاور ارشد و سابق دولت آمریکا در حوزه ایران گفت: دیروز یک مقام ارشد را دیدم، او اصلا نمی‌دانست ترامپ چه تصمیمی می‌خواهد بگیرد. سوزان مالونی، کارشناس برجسته حوزه ایران می‌گوید: آزمون واقعی این هفته اتفاق می‌افتد. وی افزود: احساسم این است که آنچه داخل ایران اتفاق می‌افتد دقیقا دارد افرادی که را که به ترامپ مشاوره می‌دهند را تغذیه می‌کند. وی افزود: اتفاقات ایران ممکن است ترامپ را وسوسه کند تا دست به اقدام اخلال آمیزی بزند. من فکر می‌کنم این اشتباه بزرگی است.»
ماجرا چه بود؟
آمریکا مدتی است بر طبل خروج از برجام می‌کوبد؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر جمعه ۱۳ اکتبر در جریان سخنرانی خود در کاخ سفید، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکرد. بر اساس قوانین آمریکا رئیس جمهور این کشور باید هر ۹۰ روز یک بار، طی گزارشی پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند و بر این اساس، سومین سخنرانی خود را با این موضوع ایراد کرد. او در جریان این سخنرانی بار دیگر ایران را از مدافعان تروریست در جهان خواند و با اشاره به حملات انجام شده در لبنان علیه سفارتخانه‌ واشنگتن و همچنین اقدامات تروریستی در برخی دیگر از کشورهای منطقه که در پی آن شمار قابل توجهی از شهروندان آمریکا کشته شدند، ایران را متهم به پشتیبانی از این حملات کرد. او افزود که ایران از حامیان القاعده، طالبان، حماس و حزب‌ا... است و پس از حملات یازده سپتامبر نیز به این تروریست‌ها از جمله پسر بن‌لادن پناه داده است. دونالد ترامپ بار دیگر برجام را یکی از بدترین و یکجانبه‌ترین توافقاتی توصیف کرد که تاکنون آمریکا در آن مشارکت داشته است. او به انتقاد از باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا پرداخت و گفت که لغو تحریم‌های ایران در زمانی انجام شده که این کشور در آستانه فروپاشی بوده است. او گفت پول سرشاری که پس از لغو تحریم‌ها به ایران داده شد، به این حکومت کمک کرد تا به‌طور گسترده به توسعه فعالیت‌های نظامی‌اش بپردازد. دونالد ترامپ بار دیگر درباره توافق اتمی با ایران گفت: احتمال این که آمریکا به طور کامل از این معاهده خارج شود وجود دارد. سناتور کورکر اما از ترامپ خواسته تا در برجام با متحدان اروپایی همکاری کند.