داغ ماندگار آیت‌ا...

گروه سیاسی: حالا یک سال از آن روزی که ایران در بهت فرو رفت می‌گذرد. یکسال از روز درگذشت آیت‌الله.نوزده دی سال 95 بود که خبری مبنی بر درگذشت آیت‌الله‌هاشمی‌در فضای مجازی دست به دست شد. ابتدا همه امید داشتند که این خبر کذب باشد اما کم کم این خبر رنگ واقعیت به خود گرفت. آن زمان وزیر بهداشت علت فوت آیت‌الله‌هاشمی‌را سکته و ایست قلبی اعلام کرد. بعد از آن محسن‌هاشمی‌در حالی که حدود دو ماه از فوت ناگهانی آیت‌الله می‌گذشت به هفته‌نامه صدا خبر  داده بود که «پرونده فوت آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است» پرونده‌ای که به گفته او علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رضا سیف‌اللهی، معاونش آن را بررسی می‌کردند.  با نزدیک شدن به سالگرد فوت آیت‌الله‌هاشمی، فائزه‌هاشمی ‌درباره سرنوشت این پرونده توضیح داد. اعتماد آنلاین در این‌باره می‌نویسد: «فائزه‌هاشمی ‌با بیان اینکه جلسه‌ای با حضور همه اعضای خانواده و برخی از اعضای شورای عالی امنیت برگزار شد، گفت: «در این جلسه به ما اعلام کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد در بدن پدر ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است.» او افزود: «البته اعلام کردند که در بدن مادر ۳ برابر حد مجاز و در بدن خواهرم فاطمه نیز ۱ برابر حد مجاز رادیواکتیو بوده است.» فائزه‌هاشمی ‌با بیان اینکه «البته به ما اعلام کردند که دلیل فوت این نبوده است»، گفت: «آنها گفتند نمی‌دانند منشا رادیواکتیو کجا بوده است.» فرزند آیت‌الله‌هاشمی‌در پاسخ به این سوال که آیا این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شد، گفت: «درباره اینکه این پرونده در شورای عالی امنیت ملی بسته شده است یا خیر اطلاعی به ما ندادند اما از صحبت‌های اعضای شورای عالی امنیت ملی در آن جلسه اینطور برمی‌آمد که پرونده از نظر آنان مختومه شده است».
 حالا روز گذشته، یاسر فرزند آخر آیت‌الله‌هاشمی‌در گفت و گو با پانا  از بازگشایی مجدد پرونده درگذشت آیت‌الله اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی به دستور رئیس‌جمهوری خبر می‌دهد.
 از آن زمان تا کنون بسیاری از مسوولین در گفت و گوهای مختلف با رسانه‌های متفاوت از شخصیت و منش آیت‌الله صحبت کردند. این روزها خلاء آیت‌الله بیش از پیش احساس می‌شود. خلاءیی که به گفته مازنی نماینده مردم تهران در مجلس قابل پر شدن نیست.
حجت‌الاسلام احمد مازنی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که شخصیت آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی شخصیتی بوده که توانسته کشور را از بحران‌ها دور نگه‌ دارد، گفت: پیامبر (ص) فرموده‌اند عالم فقیه وقتی از دنیا می‌رود، خلاء و ثلمه‌ای ایجاد می‌شود که هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن را پر کند. شخصیت‌هاشمی‌هم در حوزه علم و دین هم در حوزه سیاست و فرهنگ، شخصیتی بی بدیل است.


این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: ایشان در شکل‌گیری اندیشه انقلاب اسلامی‌و گفتمان انقلاب و در نظام‌سازی بعد از پیروزی، اداره جنگ و در دوران سازندگی نقش ویژه‌ای داشت و جزو معدود افرادی هستند که ذیل امام (ره) تعریف می‌شوند، به کمک امام آمده و با رهبری امام توانستند انقلاب را به پیروزی برسانند. نماینده مردم تهران در مجلس همچنین بیان کرد: در این سال‌های اخیر نیز در بالانس قدرت در جمهوری اسلامی‌ایران که افراطی‌ها به شدت در مسیر انحطاط کشور را پیش می‌بردند، تاثیرگذار بودند. شاید اگر همان وضعیت ادامه پیدا می‌کرد کشور دچار بحران‌هایی می‌شد شبیه بحران‌هایی که در بعضی از کشورها و ممالک منطقه گرفتار شدند.
وی اظهار کرد: شخصیت‌هاشمی، از جمله شخصیت‌هایی است که توانسته کشور را از بحران‌ها دور نگه دارد، لذا راهی که ارایه داده و پیش‌بینی کردند ادامه دارد در واقع تاثیرگذاری و مشی و اندیشه‌ای که مطرح کرده ادامه دارد هر چند خلاء وجود ایشان قابل پر شدن نیست.
مازنی در پایان خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند برای کشور ما‌ هاشمی ‌شود اما در عین حال باید تلاش کنیم سبک، روش و مشی ایشان را در اداره کشور دنبال کنیم.
آیت‌الله‌هاشمی‌فارغ از هرنوع وابستگی محور 
وحدت در جامعه بود
همچنین پروانه مافی در گفت‌وگو با ایسنا درباره شخصیت و ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی، بیان کرد: ایشان در دوران زندگی خود مواضع واکنشی سریع و خشن، نسبت به سوژه‌های مختلف نداشت و همواره با دوراندیشی و دقت به بررسی ابعاد مختلف مسائل می‌پرداخت و با یک نگرش واقع گرایانه از جنبه‌های مثبت و منفی مسائل را می‌دید.
وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت که آیت‌الله‌هاشمی‌محور وحدت در جامعه فارغ از هر نوع نگاه و وابستگی بود. ایشان از جمله مجتهدینی بود که به این نقطه دست یافته بود و واقع نگری ایشان قابل تحسین بود.
نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: ایشان در تمام دوران زندگی خود و در دوران پیش از انقلاب رنج‌های زیادی کشیده بود. ایشان مسئولیت‌های حساسی را در دوران جنگ برعهده داشت و هم چنین مسئولیت سازندگی کشور در دوران پس از جنگ را نیز برعهده داشت. همه این‌ها نشان می‌دهد که دغدغه اصلی ایشان، مردم بودند. ایشان در تمام دوران زندگی خود چیزی برای خودش نخواست. اما متاسفانه با این همه خدمت و دغدغه‌مندی نسبت به مردم، بعد از اینکه به عنوان رئیس جمهور منتخب شد، مورد هجمه قرار گرفت. اما ایشان در تمام این دوران به عنوان یار وفادار امام (ره) و مقام معظم رهبری برای مصلحت جامعه و نظام جمهوری اسلامی‌از حق خود گذشت.
وی افزود: گاهی صبر ایشان خیلی از افراد را به تعجب وا می‌داشت. ایشان همواره در جایگاه یک پدر مهربان و دلسوز علاقه‌مند به پیشرفت و توسعه کشور بود و در راه توسعه کشور نیز نقش آفرین بود. هرگونه دلخوری یا چالشی که بین دلسوزان نظام شکل می‌گرفت، آیت‌الله‌هاشمی‌مسائل را با نیکی و همدلی رفع می‌کرد. یقین دارم اگر ایشان امروز هم حضور داشت، باز هم به صورت مسالمت‌آمیز مشکلات را حل می‌کرد. ایشان به گونه‌ای رفتار می‌کرد که بین مسئولان و افرادی که نسبت به شرایط اعتراض دارند، حالت بحرانی ایجاد نشود.
پروانه سلحشوری نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سالروز درگذشت آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی، گفت: بعضی از آدم‌ها نبودشان همیشه حس می‌شود.‌هاشمی‌رفسنجانی هم از شخصیت‌هایی بود که نبودش هر روز حس می‌شود. درست است که او در کالبد فیزیکی‌اش نیست ولی ما حضور ایشان را در روح جمعی حس می‌کنیم و مرحوم‌هاشمی‌جایگاه مهم خود را در میان مردم دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:‌هاشمی‌رفسنجانی کار خود را انجام داد و رفت، او مردم را به سوی همگرایی پیش برد و جامعه را به سمت تفکری هدایت کرد که باید جریان‌های افراطی که معلوم نیست کجا ریشه دارند را بشناسیم و از آن بپرهیزیم. می‌بینیم که با فوت ایشان، مردم به دنبال این جریانات ناشناس نرفتند و به کسی که در حوزه سیاسی تمرینش را نکرده بود رای ندادند.
سلحشوری با اشاره به نقش‌هاشمی‌رفسنجانی در حمایت از دولت حسن روحانی، خاطرنشان کرد: ما بعد از مرحوم‌هاشمی‌به تاسی از ایشان از دولت حمایت کردیم و البته اثرگذاری ایشان در انتخابات ۹۶ نیز همچنان تداوم داشت. ایشان توانست خواست و اراده جمعی را به جامعه القا کند که جامعه باید به دنبال چه چیزی باشد و حتی در نبودش کاری که می‌خواست انجام شد. این عضو فراکسیون امید درباره جایگزینی شخصیتی در طراز‌هاشمی‌رفسنجانی در فضای سیاسی کشور، خاطرنشان کرد: شخصیت‌هاشمی‌یک شخصیت ویژه بود ولی جامعه بدون رهبران نمی‌ماند و همیشه کسانی را دارد که بتوانند جامعه را به پیش ببرند. این روند اجتماعی و سبک تاریخی یک اجتماع است وگرنه هیچ پیشرفتی رخ نمی‌داد البته افراد تاثیرگذار همیشه نقش خود را در تاریخ ایفا می‌کنند.رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس با آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی دو ماه پیش از فوت ایشان، گفت: ما هرگز فکر نمی‌کردیم بعد از آن دیداری میسر نشود. ایشان در آن دیدار حرف‌هایی زد که چراغ راه بود، به ما گفت هیچ وقت از تلاش‌تان دست برندارید و راه اعتدال را در پیش بگیرید و اینکه از قرآن کمک بگیرید،‌ اینها نصیحت‌های مهمی‌بود که مرحوم‌هاشمی‌به زنان مجلس دهم داشت و ما آن را فراموش نمی‌کنیم.
افکار اعتدال‌گرایانه‌هاشمی‌در انتخابات گذشته تاثیرگذار بود
همچنین در این رابطه عبدالرضا‌هاشم‌زایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی یکی از ستون‌های انقلاب بود که همیشه پرچم تعدیل و گفت‌وگو در دست داشت، چه در داخل کشور، چه خارج از کشور و چه در منطقه.
وی افزود: در زمان مرحوم‌هاشمی‌رفسنجانی ایران تقریبا بهترین روابط را با عربستان داشت. زمانی که ایشان رییس مجلس بود بعد از امام (ره) نقش تاثیرگذاری در کشور داشت و اوایل انقلاب که اکثر انقلابیون و ما تند بودیم مرحوم‌هاشمی‌بود که فضا را تعدیل و تلطیف می‌کرد.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه‌هاشمی‌رفسنجانی از زمان امام (ره) تا زمان فوتش همواره با افراط‌گرایی در راست و چپ مخالف بود، ادامه داد: با توجه به سوابق ایشان پیش از انقلاب و بعد از آن جایگزینی برای مرحوم‌هاشمی‌وجود ندارد و انصافا جای ایشان در فضای سیاسی کشور خالی است.
هاشم‌زایی یادآور شد: مرحوم‌هاشمی‌در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری تاثیرگذار بود سایه افکار اعتدال‌گرایانه‌اش بر انتخابات حاکم بود. شک ندارم در انتخابات بعدی هم همچنان اثرگذاری ایشان پابرجا خواهد بود.
وی اضافه کرد: کشور و بخصوص جریانات سیاسی نیازمند چنین شخصیت‌هایی هستند به دلیل اینکه ما حزب ریشه‌دار و فراگیری در کشور نداریم و با گذشت ۳۸ سال از انقلاب نتوانستیم احزاب ریشه‌داری داشته باشیم بنابراین شخصیت‌ها تعیین‌کننده هستند و متاسفانه ما جایگزینی برای مرحوم‌هاشمی‌نداریم.
آیت‌الله‌هاشمی، لنگرگاهی برای جامعه بود
همچنین علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی‌نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره شخصیت مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی، بیان کرد: با همه کم لطفی‌هایی که در حق ایشان شد، اما ایشان شخصی بود که با متانت و دوراندیشی لنگرگاهی برای جامعه بود. حداقل ما باید در فقدان او، قدر ایشان را بدانیم و به رویکرد و نگاه ایشان به مسائل کلان جامعه احترام بگذاریم.
نماینده مردم شیراز افزود: من شخصا دوماه قبل از فوت ایشان به خدمتشان رسیدم، تاکید ایشان این بود که قدر این روزها را بدانیم و آرامش و وحدت را حفظ کنیم. اجازه ندهیم که از مجلس صدای نفاق بلند شود. جای ایشان در میان ما خالی است. در شرایط کنونی به حضور ایشان نیازمند بودیم لکن حتما مصلحت خداوند بوده که امروز ایشان در میان ما حضور نداشته باشند.
اکبری خاطرنشان کرد: در زمان ایشان سیاست خارجی ما و تعامل با کشورهای منطقه دست برتر را داشت. ایشان همیشه در فعالیت‌های اجرایی به مسائل بلند جامعه فکر می‌کرد. امیدوارم ما نیز بتوانیم با نگاه همه جانبه به مسائل کشور توجه کنیم.
داوود محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه‌هاشمی‌رفسنجانی یکی از شخصیت‌های بسیار بزرگ انقلاب ما بودند و بسیار هم مورد تایید حضرت امام (ره) قرار داشتند، تصریح کرد: در واقع ایشان در روند انقلاب یکی از افراد بسیار موثر، اهل فهم و درک بوده، سیاست و جهان را می‌شناختند و بعد از انقلاب هم همواره تاثیرگذاری خود را داشتند. نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در جلسات شورای انقلاب هم که برگزار می‌شد، امام روی نظرات ایشان خیلی حساب می‌کرد. وی اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داد. بعد از انقلاب نیز هر جایی که حضور پیدا کرد فرد بسیار موثری بود.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین بیان کرد: ‌هاشمی‌رفسنجانی فرد بسیار مورد وثوق رهبری بود و در مسائل حساس کشور ایشان بدون تردید همراه با رهبری بودند و رهبری هم از نظرات ایشان استفاده می‌کرد.
محمدی اظهار کرد: قطعا کشور ما خلأ نبود ایشان را کاملا احساس می‌کند زیرا‌هاشمی‌رفسنجانی مرد بحران‌ها بوده و در بحران‌های مختلف سیاسی و اجتماعی که همواره بعد از انقلاب با آن مواجه می‌شدیم، از افرادی بود که نظر می‌داد، بررسی و حل می‌کرد و از یک صلابت تصمیم‌گیری خوبی برخوردار بود.
وی در پایان افزود: بنابراین باید به دنبال چنین افرادی برویم و انقلاب ما نیاز به چنین آدم‌هایی دارد. البته که نبود شخصیت‌هایی مثل‌ هاشمی‌ کاملا در کشور حس می‌شود. البته خوشبختانه با وجود رهبری انقلاب به خوبی همه مسائل هدایت و اداره می‌شود.