ایجاد مجمع گفت‌و‌گوی منطقه‌ای در خلیج‌فارس

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود در دومین کنفرانس امنیتی تهران که با موضوع «‌امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا؛ چالش‌ها و روندهای نوظهور» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور تعدادی از مهمانان خارجی و داخلی برگزار شده است، با خیرمقدم به شرکت کنندگان در این اجلاس گفت: امیدواریم که در این اجلاس گفت‌وگوها و تبادل نظرهای سازنده و پرباری را پیش رو داشته باشیم. وی اظهار کرد: داعش به عنوان دهشتناک‌ترین نماینده این  جریان از نظر نظامی سرکوب و خلافت خودخوانده و جعلی‌اش نابود شده و کنترلش بر قلمرو وسیعی که از راه خشونت بی‌حد و ایجاد رعب به وجود آمده بود، از میان رفته است. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: مردم و دولتهای عراق و سوریه طی شش سال گذشته دلاورانه علیه این گروه‌ها به ویژه داعش مقاومت کردند و به پیروزی‌های مهمی دست یافتند و ما خوشحالیم که در این مبارزه تاریخ‌ساز در کنار این دو ملت دوست و برادر قرار داشتیم.
ظریف در ادامه صحبت‌های خود گفت: در مورد راه‌های رسیدن به شرایط امنیتی مطلوب، در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر باید در گفت‌وگو و انجام اقدامات اعتمادساز تاکید کنیم. محرز است که ما در تمامی سطوح این منطقه به طور حاد با مشکل کمبود گفت‌وگو مواجه هستیم. جلوه‌های این مشکل در همه سطوح در منطقه آشکار است، در سطوح ملی بین حاکمان و مردم و در سطوح بین‌المللی بین دولت‌ها و نیز بین ملت‌ها. با توجه به مشکلات عظیمی که در سطوح ملی و منطقه‌ای وجود دارد دولت‌های ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به گفت‌وگوهای اطمینان‌بخش دارند. این گفت‌وگوها قبل از اینکه در مورد موضوعی به خصوص باشد یا با هدف نیل به توافقی صورت بگیرد باید هدف فهمیدن یکدیگر و شناخت متقابل را دنبال کند و برای طرف‌های گفت‌وگو روشن کند که همه ما نگرانی‌ها، ترس‌ها، آرزوها و امیدهای کم و بیش مشابهی داریم که نه تنها به حکم جغرافیا ناگزیر از همجواری و همزیستی با هم شده‌ایم بلکه با اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی از یک سو و فرصت‌ها و چالش‌های مشترک از دیگر سو می‌توانیم از این گفت‌وگو و تعامل مثبت در جهت منافع مردم‌مان بهره ببریم. چنین گفت‌وگوهایی می‌تواند و باید جایگزین شعارها، لفاظی‌ها و بیانیه‌های بی‌حاصل تبلیغاتی شود که از طربق رسانه‌ها به سوی هم شلیک می‌کنیم. ظریف به اهمیت تدابیر ایجاد اعتماد اشاره و گفت: طی سال‌های گذشته تنش‌ها، تجاوزات و جنگ‌های متعدد در منطقه و فعالیت‌های مخرب گروه‌های تروریستی موجب شکل‌گیری بحران اعتماد متقابل در کشورهای منطقه شده است. گفت‌وگو به نحوی که به آن اشاره کردم یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رفع بی‌اعتمادی است. با این حال در مواردی در کنار گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو، نیازمند اتخاذ تدابیری با هدف کاهش سطح نگرانی‌ها هستیم. اتخاذ چنین تدابیری برای جلوگیری از افزایش تنش، حذف یا کاهش اثر عوامل تنش‌زا و مهم‌تر از آن کسب اطمینان قطعی از عدم وقوع برخوردهای تصادفی یا ناشی از اشتباه محاسبه، ضروری است. از این طریق باید بتوانیم امکان پیش‌بینی رفتارهای کنش‌گران منطقه‌ای را افزایش دهیم و متناسب با آن نگرانی اقدامات غافلگیرانه را کاهش دهیم.
 وی تاکید کرد: تبادل اطلاعات در همه حوزه‌ها از اقداماتی است که در راس تدابیر ایجاد اعتماد قرار دارد. اطلاع‌رسانی درباره اهداف مقاصد و جلوگیری از سوءبرداشت‌ها، هدف عمده تبادل اطلاعات است. اجتناب از طرح مسائل تنش‌زا یا اقدامات تحریک‌آمیز، تبادل پرسنل رسمی اعم از نظامی و غیرنظامی برای تماس با همتایان در دوره‌های چند هفته تا چند ماهه، انجام اقدامات اطمینان‌ساز در مرزهایی که با تنش مواجه هستند یا بیم تردد عناصر افراطی در آنها وجود دارد و نهایتا امکان ایجاد تماس مستقیم بین مسوولان کشورهایی که درگیر روابط تنش‌آمیز هستند، از جمله اقدامات قابل بررسی در  این حوزه است. توسعه ارتباطات مردمی مانند تشویق گردشگری به ویژه گردشگری حلال، تبادل دانشجو، سفرهای مطالعاتی، برگزاری رقابت‌های ورزشی، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای صاحبان حرف و کارآفرینان برای انجام ارتباط با همتایان، تشویق تماس هنرمندان کشورها با یکدیگر و اجرای برنامه‌های نمایشی، مبادله فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی که مردمان منطقه را با راه و رسم زندگی یکدیگر آشنا می‌کند. مرور کتاب‌های درسی با هدف حذف مطالب منفی و درج مطالب مثبت در مورد همسایگان و ابتکارهای دیگری از این دست در این حوزه قابل بررسی هستند. وی ادامه داد: همکاری در حوزه‌های مشترک فرصت و چالش، از مدیریت بلایای طبیعی، مبارزه با فرقه گرایی و افراط تا توانمندسازی زنان و جوانان برای مشارکت فعال درعرصه‌های مختلف حیات اجتماعی می‌تواند زمینه دیگری برای اقدامات اطمینان‌ساز باشد و این موضوع از طریق ایجاد کمیته‌های مشترک هماهنگی ایجاد شود. ظریف با بیان اینک اصل تعامل سازنده با جهان بر پایه عقلانیت و اعتدال که متضمن گفت‌وگو ی سازنده، مشارکت و همکاری بر پایه منافع مشترک و احترام متقابل و نیز اعتقاد به الگوی برد- برد در تعامل با دیگران است، به عنوان اصل اساسی سیاست خارجی دولت رئیس‌جمهور روحانی اعلام شده است و برجام محصول اعمال موفق این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی است و اجرای دقیق آن تا کنون نقش مهمی در کاهش تنش و تقویت صلح و ثبات در منطقه داشته و تداوم آن بیش از پیش می‌تواند در این جهت موثر باشد. وی تاکید کرد: به عنوان اولین گام برای حرکت به سمت پارادایم جدید امنیت شبکه‌ای در منطقه‌ای قوی و باثبات، جمهوری اسلامی ایران پس از موفقیت برجام، پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگو منطقه‌ای در خلیج فارس را مطرح کرد. این مجمع می‌تواند به عنوان سازوکاری در یک گفت‌وگو در همه سطوح رسمی وغیررسمی در منطقه خلیج فارس قرار گیرد و هم‌زمان با ترغیب همکاری و گفت‌وگو رسمی و دولتی، مشوق گفت‌وگو بین نخبگان غیردولتی باشد. در همین چارچوب، کشورهای منطقه می‌توانند مشورت‌های اولیه برای به اجرا گذاشتن تدابیر اعتمادساز را نیز انجام دهند.