استوار به خط منافع مُلک و ملت

مرحوم مهندس علی‌اکبر معین‌فر به جهات متعدد موردعلاقه و احترام اینجانب بود. او را از سال‌های آغازین دوره متوسطه به‌عنوان یکی از دوستان نزدیک و صمیمی برادرم، مهندس عزت‌الله سحابی، می‌شناختم. بعد از پایان تحصیلات دوره لیسانس در دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیلی‌ام را از این نظر مورد توجه قرار داد که صلاحیت ثبت‌نام در «انجمن اسلامی مهندسین» را کسب کرده بودم و فرم تقاضای عضویت من را ایشان و مهندس مصطفی کتیرایی به‌عنوان معرف امضا کردند. هر دو این بزرگواران، از بانیان و مؤسسان «انجمن اسلامی مهندسین» بودند. (یادشان مستدام باد) 
در سال‌های اشتغالم در دانشگاه تهران، در ارتباط با پروژه‌های پژوهشی، متوجه شدم که به همت و پشتکار مهندس معین‌فر، برای نصب ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در نقاط لرزه‌خیز‌ کشور، ردیف اعتبار بودجه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، پیشنهاد شده و از طرف سازمان مورد موافقت قرار گرفته است. این امر، پایه و اساس مطالعات و بررسی علمی مسائل لرزه‌ای و کاهش خطر زلزله در هر کشور، به‌ویژه کشورهای لرزه‌خیز نظیر ایران است. از جمله ویژگی‌های مهندس معین‌فر در کارهای علمی- تخصصی که عمدتا بر گستره زلزله و مهندسی زلزله متمرکز می‌شد، اعتقاد و توجه خاص به هم‌فکری و همکاری با افراد از مقوله‌ها و تخصص‌های مختلف بوده و کارهای گروهی را ارج می‌نهاد. ثمره این منش کاری، تولید آیین‌نامه‌ها و نقشه‌های کاربردی درباره خطر زمین‌لرزه بود که با کمک و همکاری جمعی از متخصصان و محققان، انجام گرفت. همچنین رقومی‌سازی نقشه گسل‌های ایران در سال‌های 1375 و 1376 که در قالب یک کار گروهی و مستقل، انجام شد، همت و تلاش مهندس معین‌فر در به‌سرانجام‌رساندن آن بسیار مؤثر بوده است. علی‌اکبر معین‌فر از جمله کارشناسان و مهندسانی بود که به صفت اخلاق متعالی و تعهدات اجتماعی، نیاز جامعه و کشور ایران را در زمینه‌های اصلاح و توسعه به‌خوبی می‌شناخت و در راه تحقق آنها، از پیشنهادات و پروژه‌های لازم و مفید بدون چشمداشت‌های مادی، حمایت و حتی با برخی از آنها، همکاری می‌کرد و افزون‌برهمه در خیزش‌های نهضت ملی ایران حضور مستمر داشت. در دولت موقت در سال‌های 1357 و 1358، در پست‌های ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت نفت در مقابل ریخت‌وپاش‌های بی‌رویه و بی‌هدف، ریزبینی و دقت شدید به خرج می‌داد و از درآمدهای ارزی کشور که در اوایل انقلاب از محدودیت‌های زیاد برخوردار بود، دلسوزانه حمایت و حراست می‌کرد. معین‌فر، به معنی واقعی کلمه کارشناسی بود که تعهداتش را با آگاهی و صداقت و خلوص، مدیریت می‌کرد. به بیان ساده، مهندسی را از اخلاق، جدا و منفک نمی‌دانست. 
در دوران نمایندگی در دوره اول مجلس شورای اسلامی، در جهت حفظ منافع و خیر و صلاح موکلان خود و تمامی مردم ایران‌زمین، توجه به حق و حقیقت‌گرایی را محور و هدف کار خود قرار داده بود. درهمین‌راستا، ‌در هر مقطعی که مجلس با بحرانی مواجه می‌شد، او بر خط «منافع مُلک و ملت» مستقیم و استوار می‌ایستاد و به‌دور از جوسازی‌ و گروه‌بندی‌ها  همرنگ و هم‌فکر مهندس بازرگان، دکتر سحابی و مهندس سحابی خود را در موضع مسئولیت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی مشخص و ممتاز می‌کرد.  وداع مهندس معین‌فر با دنیا و ملحق‌شدنش به یاران و دوستان یادشده‌اش در دیار باقی، اگرچه برای ملت ایران فقدان دردناکی است، ولی امید که در پرتو رحمت بی‌کران حق، مشمول غفران و مغفرت الهی قرار گرفته و از مرتبتی بالا برخوردار شود. روانش شاد و راهش پررهرو باد.