بعد از اعلام تصمیم ترامپ درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها؛ اتحادیه اروپا بر تعهد بر اجرای کامل و موثر برجام تاکید کرد

رویداد۲۴- یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا بعد از اعلام تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گفت که اتحادیه اروپا به تعهد در قبال برجام پایبند است. یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا بعد از اعلام تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گفت که اتحادیه اروپا به تعهد در قبال برجام پایبند است. یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا گفت که مقامات این اتحادیه با آلمان، فرانسه و انگلیس درباره تصمیم واشنگتن برای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران رایزنی خواهند کرد.
بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای روز جمعه اعلام کرد: «بعنوان اولین گام، ما با E3‌ و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هماهنگی‌ها برای ارزیابی مشترک این بیانیه و پیامدهای آن را انجام می‌دهیم».این مقام اتحادیه اروپا تاکید کرد که اتحادیه اروپا که 28 عضو دارد، به «تداوم اجرای کامل و موثر» برجام متعهد است. برجام در سال 2015 به امضای ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) درآمد اما ترامپ روز جمعه اعلام کرد که برای 120 روز دیگر اجازه تعلیق تحریم‌های ایران را می‌دهد اما کشورش با اروپا برای اصلاح برجام که از نظر وی بدترین توافق قرن است وارد مذاکره می‌شود. آمریکا همچنین تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه چندین فرد حقوقی و حقیقی ایران وضع کرد. پیشتر یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که برلین به رایزنی با شرکای خود در اتحادیه اروپا در خصوص یک موضع مشترک در زمینه تصمیم آمریکا برای تعلیق تحریم‌های ایران می‌پردازد. سخنگوی آلمان در بیانیه‌ای گفت: «ما اعلامیه امروز آمریکا درباره برجام را مورد ملاحظه قرار داده‌ایم. ما به رایزنی با شرکای خود برای بحث درباره یک رویکرد مشترک خواهیم پرداخت».  وی تصریح کرد که دولت آلمان به حمایت از اجرای کامل برجام ادامه خواهد داد.
رییس جمهور در تماس تلفنی با ربیعی تاکید کرد
ضرورت اطلاع هر چه سریعتر از وضعیت خدمه ایرانی نفتکش


رئیس جمهور در مکالمه تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اخذ گزارش وی از آخرین وضعیت مهار آتش سوزی نفتکش سانچی تاکید کرد: تمام اقدامات و امکانات لازم برای اطلاع سریعتر از وضعیت و دسترسی به خدمه ایرانی نفتکش بسیج شود. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در تماس تلفنی با دکتر علی ربیعی که به نمایندگی از رئیس جمهور مامور رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی و خدمه آن شده و هم اینک در چین حضور دارد، افزود: ضروری است با ادامه مذاکرات و پشتیبانی بیشتر وزارت امور خارجه، تمام نیازها و امکانات لازم برای دسترسی سریعتر و اطلاع از وضعیت خدمه نفتکش از کشورهای همجوار و تسریع همکاریهای دولت چین به کار گرفته شود.
رییس جمهور از وزیر کار خواست ضمن ارائه مستمر و مستقیم گزارش پیگیری حادثه، اطمینان یابد که در اولین فرصت ممکن نیروهای ایرانی و چینی برای اقدامات تکمیلی و امدادی وارد نفتکش شوند.
رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده سانچی نیز در این تماس تلفنی گزارشی را از نشست کمیته اضطراری رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در شانگهای چین ارائه کرد و گفت که به نمایندگی از دولت ایران از مقامهای چینی خواسته است ضمن بکارگیری تمام توان خود برای نجات دریانوردان ایرانی، در اجرای عملیات امداد و نجات بر میزان تلاش‌هایشان بیفزایند.