محمدقاصد اشرفی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» از اولویت ساخت پردیس‌های سینمایی می‌گوید نشستن خاک روی خاطره سینماهای قدیمی

فاطمه رنج‌اندیش
در حال حاضر ساخت و بازسازی سالن‌های سینمایی به عنوان یکی از ملزومات این حوزه به شمار می‌رود. از آنجایی که در جریان سی و اندی سال گذشته رسیدگی به سالن‌های سینمایی چندان در اولویت قرار نگرفته است، بسیاری از سینماهای صاحب نام پیش از انقلاب، از رده خارج و به مخروبه‌‌های بلااستفاده تبدیل شدند. بخشی دیگر هم از نظر ایمنی چندان مورد تایید نیستند و تعجب برانگیز است که بر اساس کدام قانون بدون عملیات بازسازی همچنان در حال فعالیت هستند. به عنوان نمونه سینما شاهد واقع در منطقه ۸ در تقاطع خیابان نظام‌آباد و خیابان سبلان اول آذر ماه سال جاری به دلیل اهمیت ایمن‌سازی و رفع خطر املاک ناایمن با هماهنگی مقام قضایی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط پلمپ شد. به گفته شاهدان عینی، این سالن سینما بدون هیچ‌گونه تغییر در راستای ایمن‌سازی بعد از 18 روز فک پلمپ شد. سینما شاهد از 18 آذر ماه با اکران فیلم‌های «خالتور»، «آیینه بغل» و «زرد» به کار خود ادامه داد. در همین راستا غلامرضا فرجی عضو هیات مدیره سینماداران بعد از فک پلمپ سینما شاهد عنوان کرده است که متاسفانه به دلیل بافت فرسوده اکثر سینماهای سراسر کشور در مقابل آتش‌سوزی ایمن نیستند و نتوانستند مجوزهای لازم را در این خصوص از اداره آتش‌نشانی دریافت کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که بیش از ۱۳۰ تا ۱۵۰ سالن سینما در کشور نیاز مبرم به تعمیرات دارد. بازسازی و رسیدگی به سالن‌های سینمایی امری است که باید مداوم باشد بنابراین سالنی که امروز تاسیس و راه‌اندازی می‌شود، نیازمند آن است که در زمان‌های مشخص بازرسی شود و ایرادات آن رفع شود. چراکه سینما همواره در معرض استفاده بوده و استهلاک سالن‌ها حتی از رستوران‌ها نیز بیشتر است. از سویی دیگر با ساخت پردیس‌های سینمایی در تهران و شهرستان‌های بزرگ، بسیاری از سالن‌های قدیمی مخاطبان خود را از دست داده‌اند. بیش‌تر تک سینماها به مخروبه‌هایی تبدیل شده‌اند که در مواردی جای کارتون خواب‌ها هستند. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان سینما ترجیح می‌دهند با پرداخت چند هزار تومان بیش‌تر از امکاناتی نظیر سالن مدرن، رستوارن، فروشگاه‌های مختلف و ... لذت ببرند. با این همه باید دید مسئولان ذی‌ربط برای سامان‌دهی به وضعیت این 150 سالن در کشور و مخروبه نشدن برنامه زیر ساختی را در نظر دارد؟ در این باره با محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران گفت‌و‌گو کردیم.
محمد قاصد اشرفی مدیر سینماداران درباره بررسی وضعیت ایمنی سازی سالن‌ها و مشخصا فک پلمپ شدن سینما شاهد توضیح می‌دهد: «بخش زیادی از سینماها تاییدیه ایمنی دارند اما در مواردی تاریخ آن منقضی شده است که منجر به پلمپ شدن سینما برای مدت زمان کوتاهی می‌شود. سازمان آتش‌نشانی تاییدیه‌ها را به مدت یک سال صادر می‌کند و پس از آن باید مجدد تمدید شود. ضمن اینکه قوانین آتش‌نشانی سالانه تغییراتی را دارد و سالن‌داران موظف هستند به روز رسانی‌های لازم را انجام دهند.»
اشرفی درباره شرایط ایمنی سالن‌ها که از سوی سازمان آتش‌نشانی اعلام شده است، بیان می‌کند: «مهم‌ترین اصول اعلام شده از سوی سازمان آتش‌نشانی مواردی نظیر لوله‌کشی، صندلی‌ها ، پرده‌ سینما، زمان تخلیه سالن از در‌های خروجی، ورودی و همچنین مصالح


به کار رفته در سینما را شامل می‌شود. چراکه به هنگام وقوع حادثه باید دسترسی به داخل سالن برای ماموران نجات در نظر گرفته شود.» رئیس انجمن سینماداران از جزئیات تغییرات سال جاری اطلاعات دقیقی ندارد و توضیح می دهد «سازمان آتش‌نشانی تغییرات چندانی در سال‌های اخیر نداشته است اما مشخصا سینما شاهد بدون اعمال موارد ایمن‌سازی اجازه فک پلمپ ندارد. بنابراین صد در صد این اتفاق انجام شده است که این سینما در حال حاضر اجازه فعالیت پیدا کرده است.»
اشرفی درباره آمار منتشر شده درباره سینماهای نیازمند به بازسازی می‌گوید: «آماری منتشر شده درباره 150 سالن شامل سراسر کشور می‌شود. ضمن اینکه از این تعداد باید سینماها و پردیس‌های در حال بازسازی و احداث را در نظر گرفت. همچنین وضعیت سینماهای تک سالن در شهرستان‌ها هر چند وقت یکبار تغییر می‌کند. در واقع هر سالنی که ساخته می‌شود مانند منازل مسکونی هر چند سال یکبار به نسبت بودجه سالن‌دار نیاز به بازسازی دارد. همانطور که لوازم یک خانه بعد از مدتی نیاز به تغییر دارد، وسایلی نظیر صندلی‌ها، کف سالن، سرویس‌های بهداشتی و .. بعد از چند سال کیفیت لازم را از دست می‌دهند و نیاز به تغییر دارند. اگرچه این وسایل همواره مورد استفاده هستند و نیاز به تبدیل دارد اما بستگی دارد مالکان سینما تا چه اندازه توانایی مالی دارند.»
او ادامه می‌دهد: «دولت با تایید موسسه سینما شهر به سینمادارن از 50 تا 70 درصد کمک بلاعوض می‌کند. بودجه‌ در نظر گرفته شده برای هر سینما به شهر، منطقه جغرافیای و ظرفیت سالن‌ها بستگی دارد.»
اشرفی درباره سینماهایی که نیاز مبرم به بازسازی دارند، بیان می‌کند: «در حال حاضر سینمایی نداریم که مخروبه شده باشد. درواقع بخشی از سینماها با کمبودهایی روبه‌رو هستند و به همین دلیل تعطیل شدند. این سینماها در دستور کار وزارت ارشاد قرار دارند و به نوبت بازسازی می‌شوند. در سال‌های اخیر بسیاری از سینماها به ناوگان جدول نمایش پیوستند و روند ساخت سالن سرعت گرفته است. پردیس‌ها و تک سینماهای زیادی در حال ساخت هستند که تا چند سال آینده این پروژه‌ها به ثمر می‌رسند. آمار دقیق این پروژه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در این میان می‌توان به چند سینما در شهرک غرب و سینمایی بالاتر از خیابان معلم به مدیریت سید جمال ساداتیان اشاره کرد. همچنین دو سالن دیگر به سینما آستارا اضافه می‌شود. بر همین اساس بهره‌وری سینماهایی که نام برده شد تا 2 سال آینده
امکان پذیر است.»
اشرفی درباره استقبال مردم از پردیس‌های سینمایی به نسبت سینماهای تک توضیح می‌دهد: «مخاطب در پردیس‌های سینما انتخاب بیشتری دارد. هر کدام از این سینماها 3 تا 7 سالن دارند و مخاطب به راحتی می‌تواند فیلم مورد علاقه‌اش را در همان مکان انتخاب کند. در حالی که در سینماهای تک انتخاب محدود است. از سویی دیگر سالن‌داران در پردیس‌هایی سینما سود بیش‌تری خواهند داشت. ضمن اینکه فروشگاه‌های تجاری برای پردیس‌های سینمایی جذابیت مازادی ایجاد می‌کند. بنابراین اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد و سینماداران احداث پردیس‌های سینمایی است. به گونه‌ای که به مرور تک سالن‌ها از رده خارج می‌شوند. کسانی که تصمیم به ساخت سینما دارند، ترجیح می‌دهند چند سالن داشته باشند.»
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مهمانان سیزدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی: «ابتکار» آینده سیاسی معاون اول ریاست جمهوری را بررسی کرد معمای جهانگیری در هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه، علل شیوع خشونت در جامعه بررسی شد کاهش خشونت نتیجه توسعه جامعه مدنی سید علی محقق سانچی، مرگ را به مساوات تقسیم کرد! جایگاه ادبیات کودک در فضای مجازی کجا است؟ زمانی برای کتابخانه شدن موبایل‌ها «ابتکار» چشم انداز جنگ داخلی سوریه در دوران پسا داعش را بررسی می‌کند فاز جدید بحران در سوریه محمدقاصد اشرفی در گفت‌و‌گو با «ابتکار» از اولویت ساخت پردیس‌های سینمایی می‌گوید نشستن خاک روی خاطره سینماهای قدیمی «ابتکار» تاثیرات افزایش قیمت نفت در اقتصاد کشور را بررسی کرد فرصت تنفس نفتی دولت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست 6 ماه پس از تصویب قانون هوای پاک در ایران مطرح کرد اجرای قانون هوای پاک به هر قیمتی روحانی در نشست اتحادیه مجالس کشورهای سازمان همکاری اسلامی: اسلام دین صلح است، نه دین جنگ وزیر اطلاعات: انرژی کشور صرف دامن زدن به اختلافات درونی نشود روحانی در نشست اتحادیه مجالس کشورهای سازمان همکاری اسلامی: اسلام دین صلح است، نه دین جنگ غلامعلی رجایی: سرنوشت وصیت‌نامه هاشمی همچنان نامعلوم است