بازار رو به رشد اما كم عمق بورس

بازار سهام تحت تاثیر بازار اوراق قرار گرفته است
احتمال دارددر سال آینده تورمی 11 یا 12 درصدي داشته‌باشيم
تا چند روز آینده شاهد شاخص بالای 100هزار واحد خواهیم بود
کاهش نرخ سود بانکی باعث پدید آمدن جهت‌گیری‌های جدید نقدینگی شد


شرکت‌های حقوقی باید حافظ بازار باشند اما در شرایط فعلی، بازار خراب‌کن شده‌اند
بورس، نامی است که شنیدن آن یادآور جمعیت، اضطراب و پویایی و تکاپوست و به نوعی شاید در کنار بانک‌ها، قلب تپنده اقتصاد یک کشور باشد كه هر دو در کنار یکدیگر‌ چرخ‌ها را به حرکت در می‎آورند. در چند سال گذشته شاهد ضعف و ناتوانی‌ این قلب تپنده اقتصاد بودیم که حتی گاهی سکته‌ای اتفاق می‌افتاد و رد مي‌شد. حرف و حدیث‌ها و نگرانی‌های زیادی را برای مردم به ویژه سهامداران که بازیگران اصلی آن هستند، به همراه داشت. این بدن همان‌طور افتان و خیزان به حیات ادامه داد تا امسال که به 50سالگی رسيده و به نظر می‌رسد بعد از دوران بیماری و ضعف، به دوران نقاهت رسیده‌ است. اما آیا این دوران و اخبار خوش، پایدار خواهد بود؟
رشد شاخص
شاخص بازار بورس روز گذشته با ۳۲۶ واحد افزایش به عدد ۹۸هزار و ۹۲۳ رسید. در معاملات روز گذشته بورس، یک میلیارد و ۲۰۵میلیون برگه سهم به ارزش ۳۱۶میلیارد تومان داد و ستد شد. بر این اساس شاهد افزایش ۲۰درصدی در حجم و ارزش معاملات نسبت به روز قبل بودیم.
پیش‌بینی مثبت روند رو به رشد
از حمید میرمعینی، کارشناس بازار جویای احوال اين روزهاي بورس شدیم؛ او در اين باره به «قانون» می‌گوید: رشدهایی که در سه ماه گذشته اتفاق افتاده است، مبتنی بر عوامل بنیادی بودند که ‌در سال اتفاق افتادند. انتظار می‌رود گزارش‌هاي 9 ماهه ‌نيزگزارش‌هاي مثبتی باشند وشاهد روندی رو به رشد در سودآوری شرکت‌ها باشیم. علاوه بر این، به لحاظ اقتصاد جهانی ‌نيزشاهد گزارش‌هاي مثبتی بودیم. از طرف دیگربيشتر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، شرکت‌های صادرات محور هستند که تاثیرگذاری ‌بسياری روی شاخص دارند و با افزایش نرخ ارز و کالاهای جهانی، منتفع می‌شوند و انتظار می‌رود همان‌گونه که گزارش‌هاي 6 ماهه خوبی داشتند، گزارش‌هاي 9 ماهه‌شان ‌نيز مثبت باشد. ما در اقتصاد داخلی کشور نيز شاهد تحولاتی بودیم که این تحولات روی وضعیت بورس به طورحتم‌ تاثیرگذار بودند. تحولات ابتدايي بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری، کاهش نرخ سود بانکی بود که باعث پدید‌آمدن جهت‌گیری‌های جدید نقدینگی شد و شاهد بودیم بخشی از آن، از بازار پول به بازار سرمایه انتقال پیدا کرد. از نظر شرایط سیاسی نيز در هفته گذشته شاهد پایدار ماندن برجام تا ‌چهار ماه دیگر بودیم و اگر از لحاظ سیاسی شاهد تحول خاصی در منطقه یا داخل کشور نباشیم، این شرایط ثبات سیاسی ‌نيز تاثیرگذار و منتج به رشد بورس خواهد شد. به لحاظ اقتصادی مشکل خاصی دیده نمی‌شود و از نظر شرکت‌هایی که با بازار جهانی و ارز ارتباط مستقیم دارند، انتظار می‌رود سودآوری رو به رشد باشد و تا چند روز آینده شاهد شاخص بالای 100هزار واحد باشیم.
حال بازار بورس به طور كلي چندان خوب نیست
روند کلی بازار بورس، یکی دیگر از مسائلی است که بايد به آن پرداخته شود. در این باره حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصاد و کارآفرینی به «قانون» می‌گوید: در حالت کلی، بازار بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی است. برای مثال در یک ماه گذشته، مسائل مربوط به اغتشاشات و قیمت دلار تاثیرات مختلفی بر این بازار داشته است. در برآیند کلی سهامی که با افزایش قیمت دلار رابطه مستقیم داشتند، مانند پالایشگاهی‌ها، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند که هم قیمت ارز و هم قیمت جهانی نفت بر آن‌ها تاثیرگذار است. البته افزایش قیمت جهانی مواد معدنی باعث شد این گروه ‌نيز افزایش قیمت داشته باشد. بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از رشد اقتصادی است ‌اما در حالت کلی باید بگویم حال بازارمان چندان خوب نیست. یکی از بزرگ‌ترین دلایل این ناخوش‌احوالی، انتشار حدود 60هزارمیلیارد تومان اوراق بهادار مختلفی است که دولت برای سال بعد نيز انجام داده است. بازار سهام تحت تاثیر بازار اوراق قرار گرفته است و این عامل‌درظاهر بورس را تحت تاثیر قرار خواهدداد. البته در نهایت آنچه دارای اهمیت است، تحلیل گزارش‌هاي 6ماهه و 9 ماهه است که باید منتظر آن‌ها ماند. با توجه به قیمت دلار و کالاهای جهانی، پالایشگاه و شرکت‌های مواد معدنی، تحلیل‌های خوبی خواهند داشت. همان‌‌گونه که به تازگي شرکت مس کشور تعدیل 50 درصدی بورس را داشت. البته شایان ذکر است تمام این‌ها بیشتر ناشی از قیمت‌های دلار و جهانی بوده‌اند و افزایش سود ناشی از بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری نبوده ‌است.
بستر بورس برای پویایی مهیا نیست
محمودی‌اصل اشاره ‌می‌کند: البته درحال‌حاضر با توجه به تثبیت نرخ سود در 15 درصد، بخشی از منابع که برای داشتن سودهای بیشتر اصرار داشتند، به بازارهای دیگر نقل مکان کردند. بازارهایی مانند ارز و سکه و تاحدودی بازار مسکن اما نصیب بازار بورس از این مهاجرت، بسیار محدود بود. این امر به دلیل تجربه نه چندان خوب سرمایه‌داران خرد از بازار بورس می‌تواند باشد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بستر بورس برای داشتن پویایی لازم مهیا نیست و بازار ارز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در هر صورت باید تصمیماتی اتخاذ شود تا نقدینگی به سمت بازار بورس حرکت کند و به این صورت بتوانيم دوباره شاهد تورم یک رقمی باشیم. تحت تاثیر عوامل مختلفی به هر حال ما به تورم دو رقمی رسیده‌ایم. برای مثال بخشی از آن مربوط به جلوگیری از ثبت سفارشات خودرو بود. با اینکه ‌هفت‌ماه این سایت بسته بود اما میزان واردات خودرو نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشت. این موضوع بیانگر این مطلب است که عده‌ای از این جریان باخبر بودند و با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته بود، سفارش‌ها را ثبت کردند؛ در زمان مناسبي که هنوز سایت بسته نشده بود وهنگامي‌ که سایت بسته بود، واردات انجام دادند و سود کلانی را نصیب خود کردند. از طرف دیگر مساله‌ای که در اقتصاد ما وجود دارد، این است که برخی افراد تورمی را که بر قشر مرفه وارد می‌شود، در زمره تورم عمومی لحاظ نمی‌کنند و معتقدند تاثیر چندانی بر تورم نخواهد داشت؛ درصورتی‌که واقعیت این است که اگر 70 میلیون تومان قیمت خودرویی که قشر مرفه سوار می‌شوند گران‌تر شود، از طریق افزایش قیمت خدمات و کالاهایی که دارند، آن را جبران می‌کنند و افزایش قیمت به قشرهای پایین نشر پیدا خواهد کرد و به‌طورحتم‌ این مقدار چند برابر بیشتر از 70 میلیونی خواهد بود که خودرو شان گران شده است.
تورم دوقمی در سال آینده
حسین محمودی‌اصل بیان می‌کند: افزایش نرخ ارز، اغتشاشات و جریانات اخیر کشوروضرب‌الاجلی که ترامپ برای برجام گذاشته بود،همه عواملي تاثیرگذار بر افزایش تورم بودند و از طرف دیگر ‌نيز بخشی از این افزایش تورم مربوط به افزایش قیمت مسکن در تهران بود که این اتفاق فقط در تهران افتاد. به نظر می‌رسد با این اوصاف کاهش نرخ سود یا کوچ نقدینگی باعث افزایش تورم خواهد شد واحتمال دارد در سال آینده، تورمی 11یا12 درصدي ‌داشته‌باشيم‌.
اتفاقات خوب ‌اما كم عمق
او تاکید می‌کند: بورس آنچنان جانی ندارد؛ به این معنی که نقدینگی لازم را ندارد. وي عوامل بي‌جاني بورس را برمي‌شمرد و مي‌گويد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بورس، شرکت‌های حقوقی دارای مشکل هستند؛ از جمله شرکت‌های بازنشستگی که مشکلات فراوانی دارند و سهامداران خرد شروع به فروش سهام در قیمت‌های کف می‌کنند. این کار توجیهی ندارد و باعث می‌شود قیمت‌ها، آنچنان که باید سیر مناسب صعودی به خود نگیرند. همه این عوامل از مشکلات ساختاری نشات می‌گیرند و تا پایان سال آنچنان نوسانات خاصی را نخواهیم داشت. به نظر می‌رسد روند بورس مثبت باشد اما رونقی را که در سال‌های گذشته داشتیم که در آن روزانه شاهد معاملات 400 يا500 میلیاردی بودیم، نخواهیم داشت. حال بورس دو سه سال است که خوب نیست، درست است که گاهي روندهای افزایشی یا حتی رکوردزنی‌هایی شاهد بودیم اما این اتفاقات عمق کافی نداشتند. دربازاری با عمق مناسب و افزایش و رشد تدریجی ‌اما پایدار، قیمت‌ها بالای 400میلیون معامله در روز باید داشته باشد. شرکت‌های حقوقی در اصل باید حافظ بازار باشند اما در شرایط فعلی، بازار خراب‌کن شده‌اند و به راحتی سهام عرضه می‌کنند که البته این امر به دلیل کمبود نقدینگی شرکت‌هاست. مورد دیگری ‌نيز که وجود دارد، این است که به هرحال ما نوسانات قیمت ارز داریم و در این نوسانات، کوچ به بازار ارز بیشتر صورت می‌گیرد و همین امر باعث کم شدن رونق در بازار بورس می‌شود.