«رادیو شب» ادامه منطقی «رادیو هفت» است

  مرتضی اخوان   - کافی است چشم هایتان را ببندید و به نوای رادیوی شبانهِ تلویزیونی گوش بدهید. البته که ترجیح این است که چشم ها باز باز باشد، برای به نظاره نشستن صحنه های ناب تصویری که در قاب این رادیوی تلویزیونی پیشکش چشم هایتان می شود. «رادیو شب» تازه ترین محصول تفکر منصور ضابطیان و محمد صوفی است. با منصور ضابطیان که با تجربه مدیوم های مختلف رسانه، از رسانه های کاغذی تا رسانه های تصویری، طی این سال ها دستاوردهای خوبی از خود بر جای گذاشته است، هم کلام شدیم تا از زوایای پنهان «رادیو شب» و زمزمه ها و حرف وحدیث هایی که از گوشه و کنار به گوش می رسد با او بگوییم. از ماجرای «رادیو هفت» تا قهر با بعضی مسئولان تلویزیون و کوچ به شبکه «شما» .
 
 سال ها پیش، زمان ساخت «رادیو هفت» جایی گفته بودید «رادیو هفت» یک عاشقانه آرامبخش شبانه است. می خواهیم با همین جمله وارد «رادیو شب» شویم. کمی برایمان از «رادیو شب» و زوایای مختلف ساخت این برنامه تلویزیونی بگویید.
- رادیو شب ادامه منطقی «رادیو هفت» است. حقیقت این است که ما خیلی عامدانه و آگاهانه «رادیو هفت» را ادامه می دهیم. مردم در چند سالی که «رادیو هفت» ساخته و پخش می شد به شدت دنبالش بودند که ادامه اش بدهیم. خب طبیعتا چون ما به شبکه دیگری رفتیم باید اسم برنامه را عوض می کردیم. ولی در واقع «رادیو شب» همان «رادیو هفت» است با اسم جدیدش.
 و هنوز همان آرامبخش شبانه است؟
- قطعا همین طور است. ما به دنبال همان فضای آرام و حس احترام هستیم. اما این بار یک رسالت دیگر داریم و آن این است که تمام این ها قرار است زیر پرچم «وحدت ملی» ارائه شود.


 چون در شبکه «شما» هستید؟
- دقیقاً. شبکه «شما» شبکه ای است که مراکز استان ها به آن متصل است و در واقع همه استان ها را پوشش می دهد، از این رو ما تمام بخش هایی را که از قبل داشتیم به این سمت می بریم که این آرامش بتواند رنگ و بوی قومیت های مختلف ایرانی را داشته باشد.
 شاید به همین دلیل است که در «رادیو شب» خیلی بیشتر از «رادیو هفت» با موسیقی های محلی، لهجه های قومیت های اقصی نقاط ایران و... روبه رو هستیم.
- همین طور است. اصلا ما با توجه به رسالت شبکه «شما» و این نگاه، بیشتر به این سمت رفته ایم.
 «نقره»، «صد برگ»، «رادیو هفت» و حالا «رادیو شب»؛ هرکدام در یک شبکه! آیا این تعویض کانال های سیما برای ساخت برنامه آگاهانه است یا مسئله دیگری در میان است؟
- خب طبیعی است در چه مقطعی با چه شبکه ای و مدیرانش به توافق برسیم. ولی به هر حال برای برنامه ساز تفاوتی نمی کند در چه شبکه ای برنامه بسازد. اگر برنامه خوب بسازد در هر شبکه ای باشد دیده می شود.
 اجازه بدهید سوال را به شکل دیگری مطرح کنم؛ زمزمه هایی وجود دارد که کوچ منصور ضابطیان و برنامه «رادیو هفت» اش از شبکه آموزش به شبکه «شما»، به سبب اختلاف با معاونت سیماست. به هر حال شبکه «شما» زیر مجموعه معاونت استان هاست. این مسئله صحت دارد؟
- بله صحت دارد. شبکه «شما» زیرمجموعه مدیریتی دکتر دارابی است و کار کردن با ایشان همیشه مایه افتخار ما بوده است. چه زمانی که معاونت سیما بودند وچه حال که معاونت استان ها هستند. ما ترجیح دادیم که در این مقطع در این مجموعه کار کنیم. بسیار هم از این بابت خوشحالیم. تمام تلاش مان را هم می کنیم تا برنامه مان بتواند آن قدر خوب باشد تا به بینندگان شبکه «شما» اضافه کند.
 بگذارید وارد بحث گروه «رادیو شب» شویم. گروهی که می توان گفت همیشه در طول این سال ها با منصور ضابطیان بودند.
- ما در واقع تیمی داریم که سال هاست با هم کار می کنیم. من و محمد صوفی 25 سال است که با هم کار می کنیم و در کنار ما بچه هایی که به تیم ما اضافه شدند، هر کدام تخصصی دارند که برای ما آن قدر مهم است که حاضر نیستیم از دست اش بدهیم. بنابراین فرمایش شما درست است این تیم ثابت است و کمتر پیش می آید کسی از تیم برود.
 ولی در این دوره امیرعلی نبویان که یکی از بهترین های «رادیو هفت» بود با شما نیست!
- بله به دلیل این که امیرعلی درگیر یک قرارداد با جایی است و یک سریالی را می نویسد، خب طبیعی است که نتوانست در «رادیو شب» با ما باشد.
 و مارال دوستی چطور؟
- ایشان هم درگیر پروژه های دیگری هستند و هم ایشان و هم ما ترجیح دادیم در این دوره با هم همکاری نداشته باشیم.
 یعنی دلیل این که هر دوی این چهره ها در «رادیو شب» با شما نیستند فقط گرفتاری کاری آن هاست؟ !
- درباره امیرعلی نبویان بله. ولی خانم دوستی خیر.
 در این سال ها که «رادیو هفت» و بعد هم حالا «رادیو شب» را ضبط کردید، بازیگر و چهره هایی بودند که دوست داشتید به برنامه تان بیایند و آیتم اجرا کنند اما به هر دلیلی نشده باشد؟
- خیلی ها هستند که معمولاً در تلویزیون حضور ندارند. حالا یا تلویزیون با آن ها مشکل دارد یا آن ها دوست ندارند به تلویزیون بیایند، ولی خب از دوستان خوب ما هم هستند. اما می توانم بگویم 90 درصد بچه های سینما، تلویزیون و تئاتر در این 6-7 سالی که ما برنامه می سازیم به برنامه ما آمدند و متنی اجرا کردند.
 و اما چند سوال درباره خود منصور ضابطیان...
- حتماً.
 منصور ضابطیان در مدیاهای مختلف رسانه کار کرده است. از مدیای کاغذ و تجربه روزنامه نگار و انتشار کتاب بگیرید تا مدیای تلویزیون و برنامه هایی مثل همین «رادیو شب» . کدام مدیا را بیشتر می پسندید؟
- ببینید همه کارهایی که من می کنم در یک زمینه است، فقط شاید همان طور که شما می گویید مدیومش فرق می کند. نمی توانم خیلی بگویم کدام بیشتر، کدام کمتر. اما شاید بتوانم این طور بگویم که مخاطبی که کتاب های من را می خواند یک کمی مخاطب کیفی تری است به نسبت مخاطبی که در تلویزیون من را دنبال می کند. به دلیل این که مخاطبی که شما را در تلویزیون دنبال می کند ممکن است خیلی اتفاقی همین طور که در کانال ها می چرخیده شما را دیده است ولی مخاطبی که کتاب شما را می خرد، شما را انتخاب کرده است. شاید بتوانم این طوری جواب شما را بدهم وقتی یک نفر در خیابان به شما برسد و بگوید من برنامه تلویزیونی شما را دیدم، خوشحال می شوم اما وقتی یکی بیاید و بگوید من کتاب تو را خواندم، خیلی خوشحال می شوم.
 یعنی یک حس کاملا متفاوت.
- دقیقاً. شاید بتوانم بگویم کتاب به لحاظ درآمدی و گستردگی رابطه با مخاطب اصلاً قابل مقایسه با تلویزیون نیست اما به هر حال یک شرافت و اعتباری دارد که قابل مقایسه با هیچ برنامه تلویزیونی و درآمدی نیست و من آن را دوست دارم.
 اما با این وجود شما رابطه خوبی هم با فضای مجازی دارید!
- به نظرم نمی شود که نباشد. طبیعتاً فضای مجازی یک بخشی از دنیای مدرن است که اگر آدم نخواهد به آن توجه کند از دنیای مدرن عقب می افتد.
 و سوال آخر؛ «رادیو شب» قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟ دقیق تر بگویم مسیر «رادیو هفت» ها و «رادیو شب» ها در برنامه سازی منصور ضابطیان چگونه است؟
- تا زمانی که مردم دوست مان داشته باشند. خیلی برنامه ها هستند در تلویزیون جهان تا 50 سال ادامه داشتند و روی آنتن رفتند. من یک زمانی آن اوایل که «رادیو هفت» را کار می کردیم می گفتم خب یک سال می رویم و دیگر تعطیل می کنیم اما بعد دیدم مقاومت بیهوده ای است. وقتی مردم از یک چیزی خوش شان می آید که نباید تعطیل اش کنیم. مثل این است که شما یک محصولی را در کارخانه تان تولید کنید و وقتی با استقبال مواجه شد بگویید نه دیگر خسته شده ام و کارخانه را تعطیل کنید!
 پس «رادیو شب» تا زمانی که مردم دوست داشته باشند، ادامه خواهد داشت؟
- قطعا همین طور است.