من‌ آن روز سبزوار بودم

شرق: دامنه شايعات و گفته‌هاي تلويحي يا غيرصريح درباره نقش امام‌جمعه مشهد در آغاز اعتراضات آن‌قدر زياد شده كه حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدي را وادار به واكنش كرده است. او نامه‌اي خطاب به شوراي‌عالي امنيت ملي نوشته است؛ همان نهادي كه شايعه شده بود امام‌جمعه مشهد را احضار كرده. علم‌الهدي در نامه خود نوشته است: «مدتي بعد از تجمع اعتراض‌آميز تني چند از مردم در 7 دي‌ماه 96 در ميدان شهداي شهر مقدس مشهد و‌ اغتشاشات در قالب آن از بعضي دهان‌ها که بعضا افراد مسئول در نظام هستند اتهاماتي مبني‌بر نقش اينجانب در اين ماجرا اظهار شد... برخي شخصيت‌هاي سياسي با سکنا در فضاي رقابت‌هاي انتخاباتي تلاش مي‌کنند اينطور القا کنند که شروع اين تحرکات از مشهد بوده است. درحالي‌که شواهد متعددي وجود دارد که اين موج اعتراضات از تهران آغاز شد و اخيرا مقام عالي دادستان کل کشور نيز به آن اذعان نمود. اينجانب در روز اين تجمعات در سفر سبزوار بودم و به محض بازگشت با استفسار از استاندار محترم خراسان رضوي و مسئولان امنيتي و انتظامي استان گزارشاتي را دريافت کردم که کاملا منطبق بر بيانات مقام معظم رهبري در 19 دي بود و براي همه فصل‌الخطاب قرار گرفت». علم‌الهدي يك روز بعد از آن اعتراضات گفته بود: «مردم حق دارند حل‌شدن مشکلات معيشتي خود را مطالبه کنند و بايد مسئولان نيز براي حل مشکلات آنها از قبيل مسکن و گراني کار کنند. نبايد شرايط به‌گونه‌اي باشد که کارد به استخوان مردم برسد و براي گفتن مشکلات خود وسط خيابان بيايند. متأسفانه امروز برخي مديران و مسئولان در دستگاه‌هاي اجرائي حضور دارند که به فکر مشکلات مردم نيستند».
دودش به چشم خودشان مي‌رود
«اسحاق جهانگيري» نخستين كسي بود كه بعد از اعتراضات مشهد به پشت پرده آن اشاره كرد و گفت: «مسائل اقتصادي را بهانه کرده‌اند که به نظر مي‌آيد پشت اين قضيه مسئله ديگري باشد که حتما بايد شناسايي شود. کساني که باني اين قضايا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت. آنها فکر مي‌کنند، با اين کار به دولت آسيب مي‌زنند. وقتي جريان اجتماعي راه افتاد و حرکت سياسي در خيابان اتفاق افتاد، حتما کساني که آن را شروع کرده‌‌اند، ادامه‌دهنده و کنترل‌کننده پايان آن نخواهند بود و ديگراني خواهند بود که بر آن جريان سوار خواهند شد».
يكي، دو روز بعد از آغاز اعتراضات از مشهد، برخي گروه‌هاي تلگرامي به نقل از غلامحسين كرباسچي نوشتند كه شوراي‌عالي امنيت ملي، آيت‌الله علم‌الهدي را به دليل «اقدام پشت پرده او در تجمعات خياباني مشهد» فراخوانده و «علي شمخاني (دبير شوراي‌عالي امنيت ملي)» شخصا با لحن شديد به او تذکر داده است.


روابط‌عمومي حزب کارگزاران انتشار اين خبر را تكذيب و اعلام كرد: «خبر منتشره صحت نداشته و اصولا جناب آقاي غلامحسين کرباسچي کانال تلگرامي شخصي ندارند». «غلامحسين کرباسچي»  گفت: «اين اخبار دروغ است و بنده فاقد کانال تلگرامي هستم. درباره اين خبر هم که در برخي سايت‌ها آمده و اينکه کسي عکسي دراين‌باره منتشر کرده، بايد بگويم که بنده درباره صحت اين خبر از کسي سؤال کردم. من به صورت مستقيم خبر ندارم که چنين واقعه‌اي رخ داده يا خير، بنابراين برخي از رسانه‌ها به دروغ اين مسئله را منتشر کرده‌اند. من اين متن را در فضاي مجازي ديدم و از منبع آن اطلاعي ندارم و با ارسال اين خبر به يکي از دوستان، فقط اين مسئله را مطرح کردم که ببينم درست است يا خير».کرباسچي دراين‌باره که او شخصا اين متن را به کانال‌هاي مختلف ارسال کرده است، گفت: «من هيچ ارتباطي با کانال‌هايي نظير اصلاحات‌پرس و... ندارم. من کانال تلگرامي ندارم و اين مطلب را براي هيچ کانالي هم ارسال نکردم. من براي يکي از دوستانم فرستادم و پرسيدم اين خبر صحت دارد يا خير، او هم از من سؤال کرد که اين منبعش کجاست، بنده هم عرض کردم نمي‌دانم و کاملا جنبه خصوصي داشته است».
بعد از آن دفتر امام‌جمعه مشهد اعلام كرد كه مطالب منتشرشده منتسب به كرباسچي درباره آيت‌الله علم‌الهدي از سوي اداره حقوقي دفتر نماينده ولي‌فقيه در استان خراسان رضوي پيگيري مي‌شود.
چه كسي دعوت به تجمع كرد
ماجرا ادامه داشت. علي مطهري هم درهمين‌باره صحبت كرد. او در پاسخ به اين پرسش که آيا درست است که امام‌جمعه‌ مشهد در شکل‌گيري اعتراضات نقش داشته، گفته بود: «شخص ايشان را من نمي‌دانم، ولي آن کساني که در مشهد ابتدا دعوت به تجمع کرده‌اند يکي «سايت حزب‌الله مشهد» بوده که اينها قبلا کنسولگري عربستان در مشهد را تخريب کرده‌اند و ديگري هم پيروان آقاي احمدي‌ن‍ژاد بوده‌اند که از طريق فضاي مجازي دعوت به تجمع کرده بودند. آقاي علم‌الهدي هم در نماز جمعه‌ آن هفته گفته بودند که بخش اولش؛ يعني اعتراض به گراني خوب بود، اما بقيه‌اش خوب نبود که البته اين حرف خوبي نيست».
رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد هم با اشاره به شروع تجمعات و اتفاقات اخير از شهر مشهد گفته‌ بود: «بعضي تحليل‌ها و نظرات در مورد چگونگي شروع اعتراضات از مشهد وجود دارد که از استاندار محترم به‌عنوان نماينده عالي دولت انتظار داريم، اطلاعات لازم را در اختيار افکار عمومي قرار دهند».