نگراني رئيس سيا از درگيري ايران و عربستان

شرق: روز گذشته، «مایک پومپئو»، رئیس سازمان «سی‌آی‌ای»، در گفت‌وگو با شبکه جهانی «بی‌بی‌سی» از اعتراضات اخیر در برخی از شهرهای ایران و همچنین از نامه‌اش به سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس ایران، گفت. به گزارش «ایسنا»، رئیس سازمان سیا در بخشی از مصاحبه خود با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: «تهدید غیرهسته‌ای ایران یک چالش بسیار جدی برای ثبات خاورمیانه است. امیدواریم که جهان در درک این موضوع به ما بپیوندد که تهدید غیرهسته‌ای ایران یک چالش بسیار جدی برای ثبات منطقه خاورمیانه است و مقامات این کشور باید بدانند که آمریکا تهدید منافع خود در خاورمیانه را تحمل نخواهد کرد». او با بیان اینکه «آمریکا نسبت به وقوع درگیری میان ایران و عربستان نگران است»، گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق نمی‌افتد و راهش این است که مردم ایران باید بفهمند چنین اتفاقی به نفع آنها نیست. وي مدعي شد اعتراض‌های اخیر در این کشور نشان می‌دهد که مردم ایران متوجه شده‌اند این ماجراجویی‌ها هزینه‌های هنگفتی برایشان داشته است و منطقی نیست». رئیس سازمان سیا افزود: «تاریخ مردم ایران همراه با درک عمیقی از این بوده است که چگونه در جهان موفقیت‌آمیز باشند. ما امیدواریم که ایرانی‌ها قیام کنند و بفهمند که فرستادن نیروهای نیابتی و تلاش برای خرابکاری به نفع کشورشان نیست. ما اطمینان داریم که مردم ایران این نکته را می‌فهمند و امیدواریم که رهبرانشان هم این موضوع را بپذیرند». رئیس سیا افزود: «ما شاهد بودیم که ایرانی‌ها به‌واسطه نیروهای نیابتی خود در یمن، به عربستان موشک شلیک می‌کنند و تلاش کردند در بخش‌های دیگری از خاورمیانه کار مشابهی انجام دهند. این غیرقابل‌تحمل است».
می‌خواستم به سلیمانی پیام روشنی بفرستم
پومپئو با اشاره به اینکه نگران میزان نفوذ ایران در سوریه و منطقه است، به نامه اخیر خود به سردار سلیمانی اشاره کرد: «درباره نامه‌ای که برای سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس ایران، نوشته بودم، من می‌خواستم پیام روشنی به قاسم سلیمانی بفرستم که آمریکا، غرب، بریتانیا و دیگران در این منطقه دارای منافعی هستند و باید متوجه باشد که حمله به این منافع با مقابله‌به‌مثل روبه‌رو خواهد شد. اینکه ایرانی‌ها بخواهند به منافع آمریکا ضربه بزنند برای ما تحمل‌کردنی نیست». او ادعا می‌کند: «باید مطمئن شویم که نه‌تنها قاسم سلیمانی، بلکه رهبران سیاسی ایران هم مثل [حسن] روحانی و دیگران، مسئولیت جنگ‌افروزی‌هایی را که کرده‌اند بپذیرند، این‌گونه رفتارها قابل‌قبول نیست و ما وظیفه داریم که در برابر آن بایستیم».
سلیمانی نامه را نخواند
دوازدهم آذرماه امسال (دوم دسامبر 2017) بود که رئیس «سیا»، هم از نامه‌نوشتن خود به سردار سلیمانی گفت و هم این را که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران آن نامه را باز نکرده و پس فرستاده است. مایک پمپئو گفته بود که در نامه به سردار قاسم سلیمانی و رهبران ایران نگرانی خود را از رفتارهای تهدیدآمیز ایران در عراق ابراز کرده است.