تأکید رئیس‌جمهوری بر اسکان دائمي زلزله‌زدگان

ايسنا: رئيس‌جمهوري روز گذشته، در آخرين روز از سفر به استان کرمان، با حضور در روستاي زلزله‌زده گورک، از توابع شهرستان راور، ضمن بازديد از بخش‌هاي مختلف اين روستا و گفت‌وگويي صميمي با مردم اين منطقه، با حضور در تعدادي از چادرها و کانکس‌هايي که براي اسکان موقت اهالي زلزله‌زده استقرار يافته بود، از نزديک با ايشان به گفت‌وگو پرداخت و در جريان مشکلات و مطالبات آنان قرار گرفت. حجت‌الاسلام حسن روحاني سپس با حضور در اجتماع اهالي روستا، گفت: «در اين فاصله‌اي که از خانه‌هاي تخريب‌شده و چادرها و کانکس‌هايي که براي اسکان موقت ايجاد شده، بازديد مي‌کردم، مردم صبورانه و در فضايي بسيار صميمي، مشکلات خود را درميان گذاشتند. خواست اصلي مردم ساخت مسکن دائمي است». او عنوان کرد: «در بازديد از روستا خانه‌هايي را ديديم که در جريان زلزله حدود 12 سال پيش بازسازي و مقاوم‌سازي شده بودند و به لطف خدا در زلزله اخير آسيب نديده و سالم مانده‌اند. پس ضرورت دارد بازسازي و مقاوم‌سازي خانه‌هاي روستايي را جدي‌تر دنبال کنيم. مسئله اشتغال نيز جزء خواسته‌هاي مردم است. به روال کار و اشتغال بسياري از مردم در جريان زلزله آسيب وارد آمده که لازم است براي از سرگيري کارشان مورد حمايت قرار بگيرند».
رئيس‌جمهوري با اشاره به بازديد خود از واحدهايي که بازسازي آنها آغاز شده است، افزود: «در جريان اين بازديد از رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي قول گرفتيم که در مناطق زلزله‌زده راور و کوهبنان، بازسازي‌ها به سرعت انجام شود و تا پايان تير سال آينده هيچ‌کس نباشد که خانه دائمي خود را تحويل نگرفته باشد. از آقاي تابش مي‌خواهم که اگر مشکلي در مسير بازسازي‌ها پيش آمد، ابتدا از طريق استاندار و نيز از طريق رئيس‌جمهور، موضوع را پيگيري کنند؛ چرا‌که دولت را موظف مي‌دانم امکان اقامت مردم در خانه‌هاي دائمي را در اسرع وقت به انجام برساند تا مردم به زندگي عادي خودشان بازگردند». او گفت: «همه کساني که در اثر زلزله شغل خود را از دست داده‌اند يا کساني که براي اقامت از محل زندگي خود کوچ کرده و اکنون مستأجر هستند نيز از کمک بهره‌مند خواهند شد و خسارات آنها تا حد امکان جبران مي‌شود».
زمان آنکه سرمايه‌گذار هفته‌ها معطل بماند
گذشته است


رئيس‌جمهوري همچنين شامگاه پنجشنبه در جلسه شوراي اداري استان کرمان، درباره سختي و فشار در زلزله‌ها گفت: «وقتي خانه‌اي خراب مي‌شود و امن نيست و هوا سرد است، مردم در فشار و سختي قرار مي‌گيرند و اين‌گونه حوادث و بلايا در واقع براي ما آزمايش و امتحان است و همه در پيشگاه خداوند، اعم از دولت و مردم، امتحان پس مي‌دهيم و اميدواريم همه ما به کمک هم بتوانيم اين مشکلات را جبران کرده و براي آينده کاري بکنيم که با توجه به حادثه‌خيزي کشور ساختمان‌ها را به گونه‌اي مقاوم کنيم که حداقل خسارت را در زلزله ببينيم».
روحاني با اشاره به تسلط نمايندگان مجلس به منابع و محدوديت‌هاي کشور، عنوان کرد: «نمايندگان هميشه يار دولت بوده‌‌اند و با همکاري نمايندگان مردم در خانه ملت توانسته‌ايم کارهاي بسيار خوبي در سطح کشور انجام دهيم و اگر قواي سه‌گانه و نيروهاي مسلح زير نظر مقام معظم رهبري هماهنگ نباشيم، مسلما کارهاي ما با مشکلات فراواني مواجه خواهد شد».
او با تأکيد بر اينکه هيچ راهي وجود ندارد جز اينکه از همه امکانات براي آباداني کشور استفاده کنيم، گفت: «منابع، توان و امکانات دولت به تنهايي براي دستيابي به پيشرفت کشور کافي نيست و بايد از توانمندي کل کشور و ايرانيان و منابع جهاني استفاده کرده و نبايد تنها به منابع خودمان اتکا کنيم، زيرا کافي نيست».
رئيس‌جمهوري با تأکيد بر اينکه نمي‌توانيم با فناوري‌هاي گذشته کشور را در مسير پيشرفت قرار دهيم، افزود: «بايد جذب سرمايه‌گذاري با استفاده از روش‌هاي جديد صورت گيرد و ديگر نبايد سرمايه‌گذار بيايد و در تک‌تک وزارتخانه‌ها پشت در بايستد تا نوبتش برسد و اين همه مشکلات و پيچ‌و‌خم‌هاي اداري را شاهد باشد».
روحاني گفت: «ديگر زمان آنکه سرمايه‌گذار بخواهد در کشور بيايد و هفته‌ها معطل بماند، گذشته است زيرا رقيب زياد داريم. سرمايه‌گذار در کشورهاي مختلف به سود، اعتماد و امنيت نگاه مي‌کند و کشور ما داراي امنيت بسيار بالا و با مردماني با فرهنگ بالايي است و منابع غني و اقليم جغرافيايي متنوعي دارد».
شکوفايي ايران
 از آرزوهاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود
رئيس‌جمهوري، پنجشنبه در مراسم بهره‌برداري هم‌زمان از طرح‌هاي اقتصادي و زيربنايي در استان کرمان گفت: «بنده همواره در همه مراسم افتتاحيه‌ها به ياد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني مي‌افتم و همواره از اين مرد بزرگ ياد مي‌کنم».
او با بيان اينکه يکي از آرزوهاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني شکوفايي ايران بود، عنوان کرد: «هاشمي‌رفسنجاني همه وجودش عشق به ايران و اسلام بود و با همه سلول‌هاي خود به طراوت ايران عشق مي‌ورزيد».
روحاني با طرح اين سؤال که چرا از يأس و نااميدي در اين کشور صحبت مي‌شود؟ افزود: «در کشور ما سراسر اميد و نور است و همه جوانان، زنان، نيروهاي انساني و... اميدي براي کشور هستند. ما در هشت سال دفاع مقدس با ايستادگي پيروز شديم و امروز نيز بايد خودمان مشکلاتمان را حل کنيم».
او با بيان اينکه در همه‌جا مشکل وجود دارد، گفت: «حتما نقايصي وجود دارد اما بايد دست در دست يکديگر آنها را برطرف کنيم. مردم جاي نقد دارند و مردم اگر نقد دارند، بايد نظر خود را اعلام کنند. نظام ما يک نظام ديکتاتوري نيست. مردم آزاد هستند که بيان مي‌کنند و حق دارند که بيان کنند و ما همه جا بايد در کنار يکديگر باشيم».
بدون نظر مردم نمي‌توانيم پيشرفت کنيم
رئيس‌جمهوری همچنين پنجشنبه در اجتماع بزرگ مردم سيرجان، با بيان اينکه مردم هستند که در کنار دولت مي‌توانند موجب پيشرفت کشور شوند، گفت: «اين شما مردم هستيد که در کنار دولت، پيشرفت ايران بزرگ را مقدور مي‌کنيد. بدون حضور، رأي و نظر و حتي بدون انتقاد مردم، نمي‌توانيم مسير پيشرفت و سعادت را بپيماييم. امروز اگر به منطقه و اطراف نگاه کنيم، به عراق، سوريه، لبنان، ليبي، مصر، افغانستان و پاکستان نگاه کنيد، کجا از ايران امن‌تر است؟ اين امنيت را شما مردم با اتحاد و ايستادگي خود در کنار نيروهاي مسلح، امنيتي و انتظامي ايجاد کرده‌ايد».
در واشنگتن براي مردم ايران دلسوزي مي‌کنيد؟
رئيس‌جمهوری با تأكيد بر اينکه در واشنگتن کسي فکر نکند مي‌تواند براي ملت بزرگ ايران تصميم بگيرد، گفت: «مردم ايران، جنايات شما را در طول تاريخ ديده‌اند. شما امروز در واشنگتن به فکر مردم ايران افتاده و براي مردم ايران دلسوزي مي‌کنيد؟ اگر راست مي‌گوييد اموال مردم را که غارت کرده‌ايد، پس دهيد. شما سال‌ها مردم ايران را در تحريم نگاه داشتيد، تحريم شما به نفع مردم بود يا به ضرر مردم؟ شما حتي دارو را هم روي مردم ايران تحريم و اموال مردم را هم چپاول کرديد، آيا  شما مي‌توانيد بگوييد دلسوز مردم ايران هستيد؟!».