آرام گرفتن یک مرد آرام

حسن جوهرچی، بازیگر با استعداد و بیش از آن، متعهد به کار بود. او در هر کاری که حضور داشت، با تمام تعهد و علاقه‌اش در صحنه حضور پیدا مي‌کرد و روحیه همکاری‌اش با گروه و به ویژه با بازیگران مقابلش بی نظیر بود. آن تصویر محبوب و محترمی که علاقه مندانش از او سراغ داشتند را به وضوح مي‌شد در وجهه و رفتار محترمانه و محبت آمیزش یافت. جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، درست در تب و تاب روزهای جشنواره‌اي و در نیمه ضبط سریال «آرام می‌گیریم» که جوهرچی هم در آن نقش داشت، این بازیگر محبوب از میان ما رفت. حسن جوهرچی با همه محبوبیتی که در میان مردم داشت، کارنامه هنری‌اش پر و پیمان نبود و نشد زیرا او بیشتر تمرکز و فعالیتش را روی سریال‌هاي تلویزیونی گذاشت اما به واسطه چند نمونه از آنها هم توانست قلب مردم را تسخیر کند و در ذهن‌ها و یادها به خاطر تصویر روشنی که از مهر و محبت ارائه کرد، بماند.
***
کاراکتری مثبت و محبوب
بازیگران و سلبریتی‌ها اغلب به واسطه فیلم‌هاي سینمایی ماندگار و اثرگذاری که بازی مي‌کنند و مي‌توانند با نسل‌هاي مختلف ارتباط برقرار کنند، دیده و ستاره مي‌شوند و اگر خوش شانس باشند مي‌توانند محبوب هم بشوند. ستاره‌ها متولد مي‌شوند، به فضای فیلم‌ها و تلویزیون رونق و گاه اعتبار مي‌بخشند اما کمتر ستاره‌اي است که محبوبیت هم داشته باشد و اغراق نیست اگر بگوییم حسن جوهرچی، بازیگر کم کار اما محبوبی بود. او چهره محترم و محبوبی در میان مردم و همکارانش بود. در میان همکارانش به واسطه گرمی رفتار و همکاری بالا در کار، دوست داشتنی بود و در میان مردم، چهره‌اي مطمئن و محترم. او هم جزو آن دسته از بازیگران و هنرمندانی است که در جوانی از میان ما رفتند و هنوز باور پروازش سخت دشوار است. قطعا او یکی از گزینه‌هاي همیشگی شخصیت‌هاي مثبت بود که یک قصه مي‌توانست به خود ببیند و با بازی آرام، روان و یکدستش مي‌توانست دوباره کاراکتری مطمئن و قابل اعتماد بسازد اما تا همیشه سینما و تلویزیون ما یکی از مثبت‌ترین کاراکترها و محبوب ترین چهره‌هایش را از دست داده است.


رسیدن به اوج با «در پناه تو»
حسن جوهرچی هر چند فعالیت هنری‌اش را با فیلم «فیل در تاریکی» به کارگردانی نعمت حقیقی و «برخورد» از سیروس الوند آغاز کرد و در ادامه فعالیتش دو فیلم مهم را در کارنامه به ثبت رساند: یکی فیلم «ضیافت» در سال 1374 و «سلطان» در سال 1375 از مسعود کیمیایی. تعداد زیادی از بازیگرانی که در فیلم «ضیافت» بازی کردند، در سریالی به نام «در پناه تو» به کارگردانی حمید لبخنده دور هم جمع شدند و ساخت سریالی را رقم زدند که تا سال‌ها یکی از محبوب ترین و البته اثرگذارترین مجموعه‌هاي تلویزیونی بر جمع مخاطبان نام گرفت. سریالی که تصویر متفاوت و دلپذیری از دختر چادرپوش و جدی در کار هنری نشان مي‌داد و فضای دانشگاه به ویژه هنر را برای مخاطبان ملموس و پذیرفتنی کرد و در کنارش چهره‌اي محبوب و مطمئن از حسن جوهرچی در نقش یک مرد متعهد ساخت که تا سال‌ها از او با عنوان نقش‌اش یعنی «محمدم سریال در پناه تو» شناخته مي‌شد. این سریال به واسطه قصه دراماتیکش، نمایش روابط دانشجویی و فضای کار و دغدغه‌هاي نسل جوان آن سال‌ها به خوبی توانست مخاطب پیدا کند و نسل بزرگسال و جوان را به هم پیوند بزند. این فیلم به نوعی راهبر نسلی شد که از دشواری‌هاي جنگ و روزهای مقاومتی و تحریم به فصل جدیدی از رشد و سبک زندگی مي‌رسید و به طرز غیر قابل باوری روی نسل‌ها و خانواده‌ها اثرگذاری داشت. بازی‌هاي روان، حضور چهره‌هاي جدید در قاب تلویزیون و پرداختن به یک فضای دانشجویی آن هم هنری و روایت قصه‌هاي عاشقانه، شکست‌ها و دوباره ادامه دادن زندگی، این سریال را به یاد ماندنی کرد.
چالش بزرگ، تلاش برای تغییر تصویر آشنا
حسن جوهرچی بعد از سریال «در پناه تو»، چهره محبوب و شناخته شده‌اي شد و در ادامه فعالیتش، بیش از آنکه در فیلم‌هایی سینمایی حضور پیدا کند، بازیگر اصلی بسیاری از سریال‌هاي تلویزیونی شد. درست در زمانه‌اي که اقبال به تلویزیون بیش از گذشته شده بود و سریال‌هاي مخاطبان بیشتری هم داشتند. او تا سال‌ها تصویر «محمد» متین و باوقار سریال «در پناه تو» را به خود یدک کشید و در میان مردم با آن کاراکتر شناخته مي‌شد و شاید برای شکست این تصویر آشنا و محبوب بود که او دست به چالش زد و از بازیگر همیشگی نقش‌هاي مثبت و خوب بودن به سمت بازی در نقش‌هاي خاکستری‌تر و منفی هم رفت. یکی از اولین تلاش‌هاي او در نقش مثبتی که منفی مي‌شود، بازی در سریال «او یک فرشته بود» از علیرضا افخمی بود. او چهره جدیدی از خودش در این نقش نشان داد، مرد خانواده که به دلیل یک انتقاد غرورآمیز از دوستش زندگی و اخلاقش به محک گذاشته مي‌شود. بازی او در این سریال باعث شد آن تصور بازیگر نقش مثبت از او دور شود و به عنوان بازیگری که در ایفای نقش منفی هم توانا است، جدی گرفته شود. انتخاب بازی در این نقش برای چهره‌اي که همه محبوبیتش وام دار کاراکتر مثبتی بود که در سریال‌ها و فیلم‌هاي پیشن‌اش بازی کرده بود، چالش بزرگی بود که به خوبی رقم خورد و بازی او در نقش بهزاد، باورپذیر شد.
چالش بعدی، مجری برنامه‌هاي گفت‌وگو محور
او این روند را در ادامه فعالیتش و بازی در سریال هایی چون «فاصله ها»، «آوای باران» و برخی دیگر پی گرفت و سعی کرد فقط بازیگر نقش‌هاي مثبت نباشد اما او همچنان چهره‌اي باشخصیت و محبوب در میان مردم به حساب مي‌آمد و از همین جهت با وجود اینکه حرفه اصلی او بازیگری بود اما به واسطه محبوبیتش، مجری چند برنامه گفت‌وگو محور و حتی در دوره‌اي مجری برنامه پرطرفدار «ماه عسل» شد. شاید او در اجرا نتوانست به اوجی که در بازیگری بدان دست پیدا کرده بود، برسد و حتی در نهایت هرگز نتوانست محبوبیتی که در اوایل آغاز کارش به آن دست یافته بود را تکرار کند و به انتخاب نقش‌هاي چند وجهی تر و منفی سعی کرد که خود را به چالش بکشد اما با همه عدم موفقیتش در به چالش کشیدن خود، او همواره چهره‌اي محبوب، دوست داشتنی و مطمئن برای بسیای از علاقه مندانش و البته همکاری متعهد با مساعدت بالا باقی ماند.
آرام گرفتن یک مرد آرام
 او در حالی که مشغول بازی در سریال «آرام می‌گیریم» از روح‌اله سهرابی بود، به دلیل زردی و عارضه کبدی راهی بیمارستان شد و در نهایت و در کمال ناباوری به علت ایست قلبی در سن 48 سالگی درگذشت. پیکر وی در روز یکشنبه 17 بهمن 1395 تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد.
روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی در خصوص مرگ «حسن جوهرچی» ارائه کرد. به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام خمینی در این اطلاعیه آمده است: « مرحوم «حسن جوهرچی» از یک سال قبل با بروز زردی و ضعف و بیحالی، متوجه بیماری مزمن کبدی در خود شدند. در مدت یکسال گذشته وی پیگیری‌هاي اولیه‌اي نزد خود داشتند. به علت عدم بهبودی و پیشرفت مشکلات کبدی در این مدت، ایشان از حدود ٣ ماه قبل زیر نظر متخصصان گوارش و کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی قرار گرفتند. در این زمان اقدامات تشخیصی و درمانی و مراقبتی سرپایی جهت تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی ایشان زیر نظر پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد این مجتمع شروع شد. از ٢ ماه قبل نیز پرونده در درمانگاه پیوند کبد برای ایشان تشکیل شد. در این مدت اطلاعات در مورد تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی به ایشان و خانواده بیمار داده مي‌شد. در این مدت با توجه به شدت بیماری و ضرورت پیوند، علیرغم پیگیری‌هاي همکاران بیمارستان و خانواده، شرایط انجام پیوند فراهم نشد. آخرین مراجعه ایشان در تاریخ دوشنبه هفته گذشته با حال عمومی بد به اورژانس مجتمع بوده که پس از احیاء در بخش آي سی یوی اورژانس مجتمع بستری شدند. اقدامات پزشکی لازم در این خصوص برای ایشان توسط متخصصین مرتبط از رشته‌هاي مختلف به عمل آمد. در این بستری تظاهرات نارسایی شدید کبد شامل نارسایی کلیه هم زمان (سندروم هپاتورنال حاد) و عفونت ریوی وجود داشت که علیرغم اقدامات درمانی، کنترل نشد و متاسفانه منجر به فوت وی شد.»
یاد او همیشه گرامی و در پناه خدا در آن سوی آسمان‌ها باشد.