انتقاد روحانی و ظریف از سند هسته‌ای جدید امریکا



مقام‌های بلندپایه ایران به سند جدید سیاست هسته‌ای امریکا واکنش نشان دادند. دولتمردان امریکا در یک سند جدید راهبردی با ابراز نگرانی از اینکه تسلیحات هسته‌ای این کشورقدیمی شده و دیگر کارایی لازم را ندارد، اعلام کرده‌اند ساخت بمب‌های کوچک‌تر را در برنامه ساخت تسلیحات اتمی خود قرار داده‌اند. این سند که با در نظر گرفتن احتمال جنگ اتمی با روسیه، بر تقویت زرادخانه اتمی امریکا تأکید دارد، افزون بر واکنش ایران با واکنش مقام‌های چین هم روبه‌رو شده است. این در حالی است که امریکا از چین، روسیه، کره شمالی و ایران نیز به عنوان تهدید‌های بالقوه نام برده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در واکنش به انتشار راهبرد جدید هسته‌ای امریکا با بیان اینکه «ببینید امروز امریکا با چه زبان وقیحانه‌ای روسیه را با سلاح‌های اتمی جدید تهدید می‌کند»، گفت: «کسانی که معتقدند سلاح کشتار جمعی استفاده علیه بشریت است و باید همه سلاح‌ها از بین برود، بحث ساخت سلاح جدید برای استفاده علیه رقیب را مطرح می‌کند و در این شرایط می‌شود جمعیتی یا ملتی بگوید زمان صلح است و قدرت دفاعی نمی‌خواهیم.» محمدجواد ظریف هم سند جدید سیاست اتمی امریکا را نشانه اتکای بیشتر این کشور به استفاده از تسلیحات اتمی دانست و گفت واشنگتن با چنین اقداماتی بشریت را به نابودی نزدیک‌تر می‌کند. ظریف در واکنش به انتشار این سند، در توئیتر نوشت: «سند بررسی وضعیت هسته‌ای ایالات متحده انعکاس‌دهنده اتکای بیشتر به تسلیحات اتمی است که این نقض پیمان منع اشاعه (NPT) است و بشریت را به نابودی نزدیک‌تر می‌کند.» وی افزود: «تعجبی نیست که چرا ساعت آخرالزمان در خطرناک‌ترین وضعیتش از سال ۱۹۵۳ قرار دارد. سماجت ترامپ به از بین بردن برجام هم از همین نابخردی خطرناک نشأت می‌گیرد.»
ساعت آخرالزمان، ساعتی نمادین است که گروهی از دانشمندان اتمی برای نشان دادن احتمال خطر جنگ اتمی ساخته‌اند. زمانی که این ساعت به ۱۲ برسد، به معنی وقوع جنگ اتمی است. از زمان روی کار آمدن ترامپ، عقربه این ساعت دو بار به ۱۲ نزدیک‌تر شده و اکنون روی ۲ دقیقه به ۱۲ قرار دارد که این نزدیک‌ترین حالت به جنگ اتمی از نیمه قرن گذشته میلادی تاکنون است. ترامپ در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره هم بر نقش تسلیحات اتمی در ایجاد «بازدارندگی» تأکید کرد و از نمایندگان کنگره خواست بودجه لازم برای نوسازی زرادخانه اتمی امریکا را تأمین کنند.
وزارت دفاع چین در همین رابطه گفته است کشوری که خود یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه های هسته‌ای جهان را در اختیار دارد، باید در زمینه خلع سلاح این تسلیحات روند جهانی را دنبال کند نه اینکه علیه آن وارد عمل شود.