صدور 150 کیفرخواست برای متهمان آشوب‌های اخیر

ایسنا: دادستان تهران در جلسه شورای معاونان دادسرای تهران، درباره اقدامات و سیاست دادستانی در قبال آشوب‌های اخیر اعلام کرد: «تفکیک بین متهمان فریب‌خورده و عوامل اصلی و تعیین تکلیف سریع متهمان از جمله راهبردهای مهم دادستانی در ناآرامی‌های اخیر بود. چراکه عده‌ای در جریان این آشوب‌ها که از ناحیه دیگران و به‌ویژه با استفاده از بستر فضای مجازی رخ داد، در نتیجه حس کنجکاوی و تلاش برای آگاهی از اتفاقات رخ داده، در برخی نقاط حضور یافته بودند».
عباس جعفری‌دولت‌آبادی، افزود: «در پرونده‌های مربوط به آشوب‌ها باید به سرعت اتخاذ تصمیم شود و این امر به منزله آزادی تمام متهمان نیست؛ بلکه با اعتقاد به اینکه بازداشت و اطاله دادرسی در این‌گونه پرونده‌ها عواقب نامناسبی را در پی دارد، در انجام تحقیقات تسریع شد».
او، اقدام دیگر دادستانی در رسیدگی به پرونده‌های قضائي مربوط به آشوب‌ها را تأکید بر نظارت بر زندانیان در این ایام اعلام کرد و گفت: «برخی قضات دادسرا تا نیمه‌های شب از بندها بازدید ‌کردند؛ نتیجه این نظارت‌ها، به‌ویژه در روزهای اول، در رفع مشکلات افراد بازداشت‌شده از جمله پیش‌بینی فضای لازم برای نگهداری و طبقه‌بندی زندانیان اثرگذار بود و بازدید دادستان تهران از قرنطینه زندان اوین پس از دستگیری و بازداشت برخی متهمان در راستای همین سیاست انجام شد». جعفری دولت‌آبادی با اشاره به بازدید خود و همچنین معاونان دادستان از زندان‌ها در ایام اخیر، گفت: «در‌حال‌حاضر صرفا چهار نفر در این راستا بازداشت هستند و 150 فقره کیفرخواست صادر شده که در نوع خود کار مهمی محسوب می‌شود».
دادستان تهران مدیریت پرونده‌های قضائي در این زمینه را ناشی از سیاست هوشمندانه دستگاه قضائي دانست و درباره تصمیمات اتخاذی در این پرونده‌ها و رویکرد دادستانی تهران، عنوان کرد: «دیدگاه دادستانی تهران این نیست که هرکس در خیابان دستگیر شود، متهم بوده و الزاما دلیل بر انتساب اتهام به افراد نیست».


جعفری دولت‌آبادی ارزیابی کیفرخواست‌های صادره از سوی دادسرای شهید مقدس نسبت به متهمان آشوب‌های اخیر را، با رسیدگی دادگاه‌ها میسر دانست و با اشاره به اینکه نقص در تحقیقات امری طبیعی است، بنابراین ممکن است دادگاه در برخی پرونده‌ها با اعتقاد بر وجود نقص، تصمیم مقتضی را اتخاذ کند، گفت: «هدف این بود که افراد بی‌دلیل در زندان یا فرایند کیفری گرفتار نشوند تا از غلبه حاشیه بر متن جلوگیری شود».
او اقدامات و سیاست قضائي دادسرای تهران در رسیدگی به پرونده‌های متهمان آشوب‌های اخیر را هوشمندانه ارزیابی كرد و افزود: «با اعمال این سیاست، تهران اولین استان در کشور است که به پرونده آشوب‌ها در دادسرا رسیدگی کرد و این تجربه مناسبی در ناآرامی‌ها و آشوب‌هاست که باید به آن توجه شود. اگرچه معتقدیم عاملان اصلی آشوب‌ها باید به سزای اعمال مجرمانه خود برسند».
صدور حکم 6 سال حبس 
 برای جاسوس هسته‌ای
دادستان تهران همچنین از صدور حکم محکومیت برای فردی که با 9 بار ملاقات با مأمور اطلاعاتی آمریکا اطلاعات کشور از جمله در زمینه تحریم‌ها و امور هسته‌ای را به سرویس اطلاعاتی آمریکا و یک کشور اروپایی انتقال داده بود، خبر داد و گفت: «در این پرونده فرد مذکور به شش سال حبس تعزیری و ضبط و استرداد وجوه دریافتی محکوم شده است».