تصور می‌کردند انقلاب با کشتار تمام مي‌شود

ايسنا: رئيس‌جمهوري روز گذشته در همايش طرح‌هاي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي و درون‌شهري و طرح‌هاي اشتغال‌زايي، ضمن تبريک ايام‌الله دهه فجر به ملت ايران، گفت: «اگر حضور، فداکاري، ايثار، ايستادگي و استقامت مردم نبود، امکان نداشت انقلاب مردم در برابر رژيم شاه که همه قدرت‌هاي جهاني از او پشتيباني مي‌کردند و همه توانشان را عليه مردم به کار گرفته بودند، پيروز شود».
او با اشاره به جلوگيري از سخنراني امام در عراق از سوی صدام و ممانعت ورود امام به کويت، گفت: «هنگامي که امام (ره) تصميم مي‌گيرد به فرانسه برود، در حقيقت آنها نمي‌دانستند چه شخصيتي وارد اين کشور شده است؛ چرا‌که براساس عرف آن روزها هر ايراني که وارد فرانسه مي‌شد، سه ماه ويزاي اين کشور را برايش در نظر مي‌گرفتند و شايد از قبل معلوم بود که امام با آن شخصيت سياسي و ديني قرار است به فرانسه برود، از سفر به اين کشور نيز ممانعت مي‌کردند». روحاني عنوان کرد: «در آن روزها همه دنيا دست به دست همه داده بودند که اين انقلاب موفق نشود، ضمن اينکه وقوع انقلاب يک غافلگيري عمومي در سطح جهان به وجود آورد؛ چراکه هيچ‌کس تصور نمي‌کرد نهضتي که به رهبري يک مرجع و شخصيت ديني پايه‌گذاري شده و مردم حاضر در مساجد و حسينيه‌ها آن را دنبال مي‌کنند، به پيروزي برسد و از اين متد پيروزي حاصل شود».
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه رژيم شاه در آن دوران به نيروي مسلح و ارتش تکيه کرده بود و تصور مي‌کرد در نهايت اين انقلاب با کشتار مردم تمام مي‌شود، گفت آنها نمي‌دانستند ارتش به جز عده‌اي از سران آن، مردمي هستند و وقتي مي‌بينند مردم خواسته‌اي دارند، برای خواسته آنها حرکت مي‌کنند.او با بيان اينکه پيروزي انقلاب اسلامي يک معجزه تاريخي و سياسي بود، افزود: «به واسطه اين انقلاب برخي از کشورهاي منطقه عصباني و نسبت به آينده خود نگران شدند و منافع قدرت‌هاي بزرگ به خطر افتاد و اين در حالي است که بدخواهان انقلاب پس از گذشت 39 سال هنوز انقلاب را رها نکرده و مي‌خواهند از ملت ايران انتقام بگيرند».
رئيس‌جمهور گفت: «خوشبختانه پيروزي انقلاب و دهه فجر در 39 سال گذشته عامل تحرک و نشاط ما بوده است و دولت‌ها همواره تلاش کردند تا در اين ايام هديه‌اي براي مردم داشته باشند و کوششي که براي بهره‌برداري از پروژه‌هاي مختلف در سطح کشور انجام مي‌شود، از آثار مبارک انقلاب است که ما را وادار مي‌کند با نشاط بيشتري وارد عمل شويم».


بايد بتوانيم به جاي تعطيلي مدارس، تردد خودروها را محدود كنيم
روحاني همچنين با بيان اينکه محيط زيست موضوع بسيار حائز اهميتي به شمار مي‌رود، گفت: «مردم در شرايط آلودگي با سختي‌هاي بسياري مواجه مي‌شوند و نمي‌توانند زندگي عادي خود را دنبال کنند و ما نمي‌توانيم در برابر اين مشکلات بي‌تفاوت باشيم».
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه امروز در دنيا کشورهايي هستند که در شرايط آلودگي چند روز اجازه تردد خودرو نمي‌دهند، ادامه داد: «اگر در کشور ما ناوگان حمل‌ونقل عمومي شرايط لازم و امکانات مناسب را براي ارائه سرويس مقبول داشته باشد، مي‌توانيم به جاي آنکه مدارس را تعطيل کنيم، تردد خودروها را محدود کنيم».
او با اشاره به آلودگي هوا در تهران که به واسطه تردد کاميون‌ها در شب و اتوبوس‌ها و سرويس ادارات ايجاد مي‌شود، گفت: «متأسفانه سرويس حمل‌ونقل عمومي ما هم دچار مشکلات فراواني است و همه دستگاه‌ها بايد در راستاي حل اين مشکلات کمک کنند و نبايد تنها سازمان محيط زيست را در اين راستا مسئول بدانيم؛ بلکه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بايد وارد ميدان شده و کمک کنند. بايد راه پرشتابي براي غلبه بر روند سريع آلودگي محيط زيست پيدا کنيم».
بخش اعظم آلودگي هوا به خاطر سوخت است
رئيس‌جمهور افزود: «امروز در کلان‌شهرها بخش اعظمي از آلودگي هوا به خاطر سوختي است که مصرف مي‌شود و دولت با تلاش مردم در حال انجام اقداماتي است تا بتواند قدم‌به‌قدم آلودگي‌ها را به طور سالانه کاهش دهد. بايد خودروهاي فرسوده را از صنعت حمل‌ونقل کشور خارج کنيم؛ چراکه امروز براساس گزارش‌ها خودروهايي حتي با عمر 70 سال در کشور وجود دارند و تردد اين خودروها آرامش و زندگي مردم را دچار آسيب خواهد کرد».