شکایت از جادوگر عصیانگر

توپخانه علی کریمی همچنان روشن است و او دیروز هم فدراسیون فوتبال و عادل فردوسی‌پور را به آتش ‌بست. ستاره سابق فوتبال ایران، چند ماهی است که به منتقد درجه یک فدراسیون فوتبال تبدیل شده است. او از ابتدای آبان حملات تندش به مهدی تاج و محمدرضا ساکت، رئیس و دبیرکل فدراسیون، را شروع کرد. کریمی در مصاحبه‌ها و همچنین نوشته‌هایش در فضای مجازی مسئولان فدراسیون را به انفعال در برخورد با فساد محکوم کرد. او ابهاماتی درباره نحوه بلیت‌فروشی، تبلیغات دور زمین، قرارداد پیراهن تیم‌ملی، پاداش کی‌روش و... مطرح کرد و خواهان پاسخ‌گویی مهدی تاج شد. هر روز که می‌گذشت لحن کریمی تندتر می‌شد و او تلویحا سلامت کاری مدیران فدراسیون فوتبال را زیر سؤال می‌برد. تا اینکه حدود دو ماه پیش، جلسه‌ای بین مهدی تاج و کریمی برگزار شد. پس از آن جلسه آتش کریمی فروکش کرد؛ البته خاموش نشد. شماره هشت گهگاه در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام خود متلک‌هایی می‌پراند، اما نه به تندی سابق. در‌این‌میان، عادل فردوسی‌پور هم از زبان تند جادوگر در امان نماند. کریمی مجری نود را متهم می‌کرد که از تخلفات فدراسیون چشم‌پوشی می‌کند. در‌این‌میان انتخاب علی کریمی به‌عنوان سرمربی سپیدورد رشت این ذهنیت را ایجاد کرد که توجه کریمی از این پس به تیمش خواهد بود و دیگر مثل گذشته فدراسیون را سیبل نمی‌کند. 
توضیح عادل کار را خراب کرد
توفان کریمی یک‌بار دیگر به سمت فدراسیون و فردوسی‌پور حرکت کرد. داستان به پس از بازی سپیدورد-استقلال خوزستان برمی‌گردد. جمعه، 13 بهمن، پس از تساوی خانگی سپیدورد در این دوئل شش‌امتیازی تیم‌های انتهای جدول، کریمی با چهره‌ای برافروخته در کنفرانس خبری حاضر شد. او که از داوری بازی شاکی بود، شدیدا به مهدی تاج، محمدرضا ساکت و مسئولان کمیته داوران تاخت. لحظه حیرت‌آور اما، برخورد کریمی با میکروفون برنامه نود بود؛ او ضمن حمله به عادل فردوسی‌پور، لوگوی برنامه را کند و به گوشه‌ای پرت کرد. این تنها اقدام کریمی 39 ساله نبود. او از ابتدای هفته کاملا در فضای مجازی پرکار بود. تقریبا روزی 20 متن علیه مدیران فدراسیون و فردوسی‌پور نوشت. 
زمانی‌که مهدی تاج در مصاحبه‌ای عنوان کرد لحن حرف‌های کریمی خوب نبوده، کریمی یک‌بار دیگر حرکات ویران‌کننده خود را شروع کرد این‌بار البته نه روی چمن، بلکه در تلگرام و اینستاگرام. بارها تاج و مدیرانش را به سوءمدیریت و حتی تخلفات مالی متهم کرد و بعد به سراغ فردوسی‌پور رفت. او عادل را به... متهم کرد. دیروز البته خود کریمی این جای خالی را پر کرد و مشخص شد منظورش «شرط‌بندی» بوده است. 


دوشنبه روز برافروخته‌شدن این آتش بود. ابتدا خبر رسید که ستاد امربه‌معروف اصفهان از علی کریمی به‌دلیل اظهارنظرهای اخیرش شکایت کرده است. انتقاد فردوسی‌پور از رفتار کریمی در کنفرانس خبری هم درگیری را شدید‌تر کرد.  کریمی معتقد است که شکایت ستاد امربه‌معروف اصفهان با هماهنگی مهدی تاج (رئیس اصفهانی فدراسیون فوتبال) انجام شده و هنگامی‌که روابط‌عمومی فدراسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد این فدراسیون هیچ شکایتی از کریمی نداشته و به سرمربی سپیدرود هشدار داد که «توهین‌هایش» پیگیری خواهد شد، این‌بار مسئول روابط‌عمومی فدراسیون مورد حملات جادوگر قرار گرفت.  فردوسی‌پور اما دوشنبه‌شب سعی داشت یک آتش‌بس برقرار کند. او اعلام کرد آماده شنیدن صحبت‌های کریمی در نود است و درباره انتقاد سرمربی سپیدورد از برنامه توضیح داد. اما یک جمله عادل کار را خراب کرد؛ جایی که او عنوان کرد رفتار کریمی در کندن لوگوی میکروفون نود توهین او به مردم بوده است. 
کریمی که فردی سحرخیز است و معمولا نود نگاه نمی‌کند، هفت‌ونیم صبح عادل را به آتش‌بست. او ضمن «شرط‌بند»خواندن فردوسی‌پور، در واکنش به انتقاد او نوشت: «اگه من با این کارم به مردم بی‌احترامی کردم، شما سال‌هاست که داری به شعور مردم توهین میکنی!!!».
جالب اینکه این‌بار رسانه‌ها هم با فردوسی‌پور همراه نبودند و چندین نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر مردم با این تحلیل تهیه‌کننده نود که رفتار کریمی را توهین به مردم دانست، موافق نبودند. محبوبیت کریمی همچنان باعث می‌شود که ممنوعیت از حضور در کنفرانس خبری کریمی در ادامه به درگیری با رئیس مسابقات سازمان لیگ منجر شود. خبر رسید که سازمان لیگ برتر حضور کریمی را در کنفرانس‌های خبری پیش و پس از بازی سپیدورد منع کرده است. ابتدا تصور می‌شد که دلیل این محرومیت همین حملات تند کریمی به فدراسیون است. در ادامه اما از قول سعید فتاحی، رئیس کمیته‌ مسابقات سازمان لیگ این توضیح آمد که چون کریمی مدرک مربی‌گری ندارد و نامش به‌عنوان سرمربی ثبت نشده، اجازه حضور در کنفرانس‌های خبری را ندارد و باید علیرضا امامی‌فر، دستیار کریمی که نامش به‌عنوان سرمربی ثبت‌شده در کنفرانس‌های خبری شرکت کند. همین خبر، سوژه را در اختیار کریمی قرار داد. پس از مهدی تاج، محمد‌رضا ساکت، علی کفاشیان، چند مقام سیاسی، محمود اسلامیان، فریدون اصفهانیان (رئیس کمیته داوران)، رضا غیاثی، عادل فردوسی‌پور، علی جوادی (مسئول روابط‌عمومی فدراسیون)، کارلوس کی‌روش، روزنامه گل و روزنامه همشهری حالا نوبت به سعید فتاحی رسید تا مزه انتقادهای کریمی را بچشد. کریمی ابتدا با نوشتن این جمله «من که علاقه‌ای به مصاحبه ندارم، مثل شما هم علاقه‌ای به جلوی دوربین رفتن ندارم، شما عاشق این‌جور مسائلین» از فتاحی انتقاد و سپس اتهام‌هایی را هم متوجه او کرد. 
همین موضوع موجب شد تا فتاحی توضیحی درباره ممنوعیت کریمی از حضور در کنفرانس‌های خبری ارائه دهد و کمی عقب‌نشینی کند. او به ایسنا گفت: «من نگفته‌ام او منعی برای حضور در نشست‌های خبری دارد. در آیین‌نامه‌ مسابقات آمده که سرمربیان موظف هستند در نشست‌های خبری حاضر شوند. درصورتی‌که سرمربی در نشست خبری حاضر نشود، باشگاه برای بار اول 30‌ میلیون ریال و برای بار دوم 50 ‌میلیون ریال جریمه می‌شود. البته قانون این پیش‌بینی را کرده که اگر سرمربی به دلایلی نتواند در نشست خبری حاضر شود، با هماهنگی با مسئول برگزاری رقابت‌ها، مربی می‌تواند در نشست خبری حاضر شود. من از ابتدا به‌صورت تلفنی به علی کریمی تذکر داده بودم که در نشست‌های خبری باید سرمربی تیم که امامی‌فر است، حاضر شود. در صورت حضور علی کریمی در نشست‌های خبری ممنوعیتی برای صحبت‌های او وجود ندارد اما طبق قانون با سپیدرود برخورد می‌شود».
شکایت از کریمی به کجا کشید؟ 
به‌هرحال آنچه مشخص است این غائله به این زودی پایان نمی‌پذیرد. کریمی که از چهره‌های محبوب ورزش ایران است، در شرایطی با لحنی تند به مدیران فدراسیون می‌تازد که حمایت اکثر اهالی فوتبال، رسانه‌ها و مردم را پشت خودش می‌بیند. خیلی‌ها او را فردی می‌دانند که در مقابل نابسامانی‌ها و تخلفات فوتبال سکوت نکرده است. از طرفی کریمی در این چند سال همواره نسبت به مسائل اجتماعی هم واکنش نشان داده و در این زمینه پایگاه مردمی چشمگیری دارد. در‌آن‌سو اما برخی هم لحن او و برخی جملاتش را درباره عادل فردوسی‌پور که در این سال‌ها همه سلامت این چهره تلویزیونی را ستوده‌اند، مناسب ندانستند. روحیه کریمی طوری نیست که دست‌بردار باشد؛ باید دید واکنش فدراسیون چه خواهد بود؟ در این‌روزها هر واکنش فدراسیون با جملات شدیداللحن کریمی روبه‌رو می‌شود. فدراسیون دو راه دارد: نخست اینکه برای شعله‌ورنشدن آتش، صحبت‌های کریمی را نا‌دیده بگیرد و راه دوم پیگیری صحبت‌های تند ملی‌پوش سابق است. هر دو انتخاب برای فدراسیون زیان‌بار است و آنها نمی‌دانند با این مشکل چگونه باید برخورد کنند. دوشنبه ابتدا خبر رسید که فدراسیون قصد دارد اظهارنظرهای کریمی را در کمیته اخلاق پیگیری کند. ديروز اما خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه طبق قانون مربیان در نشست‌های خبری باید درباره مسائل فنی اظهارنظر کنند و به‌همین‌دلیل پرونده علی کریمی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رفت تا در آنجا درباره اظهارات غیرفوتبالی این مربی تصمیم‌گیری شود. فدراسیون ديروز عصر خبر احضار كريمي به كميته انضباطي را رسما اعلام كرد. اين مربي هم از اين موضوع استقبال كرد و خواهان علني‌بودن جلسه‌اش شد. 
مورد دیگر، شکایت ستاد امر به معروف اصفهان است. به گزارش تسنیم حجت‌الاسلام عبداللهی‌نژاد، دبیر این ستاد درباره این موضوع گفت: «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مراتبی دارد که از جمله آن مرتبه تذکر لسانی است و از نظر شرع بر هر مؤمنی واجب است نسبت به ترک معروف یا انجام منکر در جامعه بی‌تفاوت نباشد. در آبان ماه سال جاری گزارشی در خصوص پست‌های اینستاگرامی آقای علی کریمی به این ستاد واصل شد که پس از بررسی، صحت گزارش مورد تأیید قرار گرفت و این ستاد تذکر مکتوبی را جهت اصلاح و ارشاد نامبرده به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ارسال کرد. این تذکر نه‌تنها از نظر محتوا هیچ‌گونه ارتباطی با فدراسیون فوتبال و موضوعات داخلی آن نداشته؛ بلکه از لحاظ زمان نیز با اختلافات اخیر ایشان و فدراسیون سازگاری ندارد. تشویش اذهان عمومی، کذب و افترا علیه نهادهای انقلابی زیبنده اهالی ورزش نیست. در صورت ادامه روند پیش‌آمده، این ستاد علی‌رغم میل باطنی، اقدام قانونی را حق و تکلیف خود می‌داند». دبیر ستاد امربه‌معروف اصفهان در واقع عنوان کرده از کریمی شکایت نکرده ولی احتمال دارد در آینده این اتفاق رخ دهد. کریمی اما از این شکایت روایت دیگری منتشر کرد: «ستاد امر به معروف شکایتشان را به کمیته اخلاق ارسال کردند. کمیته اخلاق هم اعلام کرده چون موضوع به اینجا ارتباطی ندارد و جنبه عمومی دارد، جهت تعیین‌تکلیف ارسال کردند به دادسرا و پرونده ارجاع شده به دادسرای فرهنگ و رسانه». مطمئنا اگر شکایت‌ها از کریمی به جریان بیفتد، همچنان فضای فدراسیون فوتبال ملتهب باقی می‌ماند. «باید از این شکایتی که از من کردن عذرخواهی کنند و گرنه بدتر از این میشه براتون». این جمله کریمی نشان می‌دهد این جنگ، آتش‌بسی ندارد مخصوصا با اسلحه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام.