«ابتکار» از حرف و حدیث‌های کاندیدای بهترین فیلم‌ها از نگاه مردمی گزارش می‌دهد پرواز سیمرغ مردمی بر بال حاشیه

فاطمه رنج‌اندیش
شنیده‌ها حاکی از آن بود که احمد مهران‌فر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به عنوان تنها کارگردانی است که برای فیلم «مصادره» در ژانر کمدی فرم پر کرده است. البته با اعلام 22 فیلم راه یافته به این دوره از جشنواره فیلم فجر نام فیلم «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی به عنوان دومین فیلم کمدی مطرح شد. هر چه فیلم‌های طنز همواره در جشنواره توفیق کمتری دارند اما در اکران‌های مردمی و عموم با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. این در حالی است که با گذشت هفت روز از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که هفت فیلم برتر آرای مردمی شامل فیلم‌های «مغزهای کوچک زنگ زده»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «دارکوب»، «عرق سرد»، «لاتاری»، «بمب؛ ی داستان عاشقانه» و «چهارراه استانبول» اعلام شده‌اند، خبری از فیلم «مصادره» نیست. در حالی که شاید تنها شانس دریافت سیمرغ برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران باشد.
رای‌هایی که در خانه داده می‌شود
مهران احمدی تا امروز در تمام اکران‌های عمومی از مردم خواسته است که اگر فیلم را دوست داشتند، حتما رای بدهند. او در آخرین اکران مردمی که سه‌شنبه شب برگزار شد، به همراه عوامل فیلم و رضا عطاران روی سن می‌رود و می‌گوید: «مخاطبان جشنواره باید خصوصیات ویژه‌ای داشته باشند و در کلاه‌های دیگری می‌آیند. همینطور معمولی نمی‌توانند باشند. بیشتر هم در خانه رای می‌دهند. با این همه تمام مدت به این فکر می‌کردیم که برای شما احترام زیادی قائل هستیم و معتقدیم که مخاطب باید فیلم خوب ببینند، ما تلاشمان را کردیم تا فیلم خوبی بسازیم.»


مهران احمدی دومین کارگردانی است که بعد از منیژه حکمت که به آرای مردمی اعتراض کرد. حکمت در نشست خبری «جاده قدیم» گفته بود: « 50 درصد سهمیه بلیت برای مردمی است که در سرما ایستادند نه برای ارگان‌ها به چه دلیلی دو سالن فیلم من را نمایش می‌دهند اما فقط 10 بلیت وجود دارد؟ بلیت‌ها کجا رفته است؟ برای رای‌گیری؟ خب بگویید به مردم، ایرادی ندارد. 40 سال است که این رای‌ها داده شده است. باز هم بدید اما مردم را در سرما نگه ندارید.» فارغ از اعتراض رسمی دو نفر از اهالی سینما، گوشه و کنار انتقادهای زیادی نسبت به رای گیری‌های مردمی به گوش می‌رسید.
بلیت‌های سازمانی حق رای ندارند
ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر، بعد از بیست دوره از رای‌گیری‌های فیلم‌های منتخب مردمی به روش دستی و شمارش آرا از روی کاغذ، اعلام کرد که برای نخستین بار آرای مردمی به صورت آنلاین انجام می‌شود. این اتفاق به خودی خود مورد استقبال قرار گرفت اما با شروع جشنواره و توقع شفاف سازی‌هایی که عملی نشد، انتقادها شدت گرفت. ابراهیم داروغه زاده در آخرین گفت‌و‌گویی که داشت، به بخشی از این دست اعتراض‌ها اینگونه پاسخ می‌دهد: « خانم حکمت در مورد بلیت‌های ارگانی نظر دادند. از طرف دیگر در برخی سالن‌ها کف زمین می‌دهند و سالن خالی است. در این مورد گفت که بحث مهم آرای مردمی بود که اتفاقا امسال یکی از دقیق‌ترین و سالم‌ترین رای‌گیری‌ها صورت می‌گیرد. الان ما می‌دانیم چه شخصی با مشخصات کامل در چه سالنی رای داده است و این سیمرغ مردمی از بین آرایی است که در بخش مردمی پیش خرید کرده‌اند. بلیت‌های گیشه از رای دادن محروم هستند. بخشی از بلیت‌هایی که به سازمان‌ها دادیم در رای‌گیری نیستند. صاحبان آثار و مهمانان  فقط آن 50 درصدی که با کد ملی بلیت را پیش خرید کردند رای شان شمرده می‌شود و امکان رای دادن دارند. سلامت‌ترین دوره ای است که در بحث آرای مردمی داریم چون شکست سد آرای دستی و مکانیزه معضلی بود که هر سال می‌ترسیدند انجام دهند. آشتیانی‌پور هم نگران بود و به ما  می‌گفت که دستی انجام دهیم اما ما برای اولین بار این سد را شکستیم و مطمئن باشید سالم‌ترین رای‌گیری است. به هر حال فیلمسازان این سیمرغ را دوست دارند چون واکنش‌های مردمی به فیلم و بازیگران است و همه را ممذوج می‌کند. آرای مردمی مشکلی ندراد اما تا روز آخر رای اعلام نخواهد شد و اطلاعات بیشتری نخواهیم داد. بعد از اعطای این سیمرغ هر کدام از سینماگران اطلاعات دقیق این آرا را می‌توانند ببینند. در روزهای نخست 10 فیلم منتخب اعلام شد که در ادامه 3 فیلم حذف می‌شود.»
مشارکت مردم در رای‌گیری آنلاین
در جریان نظرخواهی از بعضی مخاطبان جشنواره متوجه شدیم که علی رغم تماشای فیلم‌ها از رای‌گیری آنلاین منصرف شده‌اند. چرا که هر تماشاگر تا یک ساعت بعد از پایان نمایش فیلم فرصت دارد که رای خود را اعلام کند. معمولا فراموش می‌کنند یا زمان را از دست می‌دهند. ضمن اینکه آشتیانی‌پور 9 بهمن ماه در جریان گفت‌و‌گویی درباره روش پیچیده رای‌گیری توضیح می‌دهد: « آرا به صورت خام از طریق سینما تیکت در اختیار ما قرار می‌گیرد، سپس ما در ستاد خانه سینما مانند سال گذشته داده‌ها را با حضور کارشناسان آمار به نرم‌افزار می‌دهیم و در نهایت نتیجه اعلام می‌شود. سخت‌ترین کار ما این بخش خواهد بود که بتوانیم به جدول عدالت برسیم. در آن جدول ما سانس‌ها، جغرافیای اکران هر فیلم و فرصت‌هایی که یک نمایش دارد را در نظر می‌گیریم. براساس آن ظرفیت فیلم‌ها بررسی می‌شود. ممکن است بعضی بگویند سانس ساعت ۹ شب یک فیلم در سینما آزادی با ساعت  4 بعدازظهر سینمای دیگر متفاوت است بنابراین در بررسی آرا لحاظ شده است و براساس یک اعتدال و ظرفیت یکسان عمل خواهد شد. حتی روزهای ابتدایی و انتهایی اکران نیز در این مورد تاثیرگذار هستند.»
شمارش معکوس برای سیمرغ مردمی
مسئولیت شمارش آرا از همان شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر که این سیمرغ به جوایز فیلم فجر اضافه شد، بر عهده «خانه سینما» بود و می‌توان گفت هر سال با اما و اگرهای زیادی همراه بود. بنابراین رای‌گیری به روش آنلاین با شرط رفع خطا و مشکلاتش روش موثری برای شمارش عادلانه‌ رای‌های مردمی است. با اینهمه باید تا روز آخر جشنواره صبر کنیم و نتیجه آرا را ببنیم. در اکثر دوره‌ها سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با بهترین فیلم از نگاه هیات داوران یکسان نبوده است و تنها فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای» در شانزدهمین دوره، «رخ دیوانه» در سی و سومین دوره و «ماجرای نیمروز» در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین هیات داوران و نگاه مردمی از آن خود کرده‌اند. با اینهمه باید منتظر ماند و نتیجه رای‌گیری‌های این سیمرغ حاشیه‌دار را دید.
سایر اخبار این روزنامه
دولت جدید آلمان علاوه بر حمایت از برجام، خواستار رفع محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران شد تهرانی‌ها زندگی در هوای آلوده‌ را انتخاب می‌کنند یا فرار ؟ سوختن و ساختن در هوای دودی «ابتکار» از حرف و حدیث‌های کاندیدای بهترین فیلم‌ها از نگاه مردمی گزارش می‌دهد پرواز سیمرغ مردمی بر بال حاشیه رضا دهکی سوال‌های خسته، جواب‌های فراری «ابتکار» جایگاه «مد» را در انتخاب پوشاک ایرانی‌ها بررسی می‌کند مُدی که دیگر «مُد» نیست نگاه دولت به حوزه فرهنگ و کتاب چقدر واقعی است؟ ماله خود انتقادی بر کاستی های فرهنگی افزایش پول در دست مردم چه دلایل و آثاری دارد؟ نقدینگی خوب، نقدینگی بد سخنگوی کمیسیون‌ قضایی: سینا قنبری با روش «آفتاب-مهتاب» خودکشی کرد «ابتکار» از تاکید نمایندگان مجلس درباره نظارت شورای شهر بر شهرداری تهران گزارش می دهد روایت هرمیداس باوند از دستاوردها و ناکامی های انقلاب 57 در گفت وگو با «ابتکار» رئیس‌جمهور مردم ایران را به حضور باشکوه و مصمم در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد وزیر دفاع: خدمات بهداشتی به نیروهای مسلح باید بی‌منت و خالصانه ارائه شود استاد دانشگاه شهید بهشتی: تولید ثروت ملی، هدف جوامع در انقلاب صنعتی چهارم است شاهنامه و لاتارى؛ جدایى نسل حاضر