استاد دانشگاه شهید بهشتی: تولید ثروت ملی، هدف جوامع در انقلاب صنعتی چهارم است

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: در انقلاب صنعتی چهارم هدف جوامع تولید ثروت ملی است.
به گزارش ایسنا، محمود سریع‌القلم در سمینار آموزشی انقلاب صنعتی چهارم با اشاره به این‌که «در دوره‌ای وارد عصر جدید شده‌ایم که در اولویت‌بندی‌های متون توسعه، بنیان‌ها را خوب درک نکرده‌ایم» اظهار کرد: 150 سال پیش زمانی ‌که ژاپنی‌ها به توسعه علاقه‌مند شدند، سراغ سیستم‌سازی رفتند، یعنی از منظومه‌ای که انواع توسعه در آن قرار داشت آن‌ها ابتدا به سمت ایجاد ساختارها رفتند، اما ایرانی‌ها به سمت آزادی سیاسی رفتند، برای همین است که در تاریخ مشروطه موضوع دموکراسی و آزادی سیاسی بر ابعاد دیگر ارجحیت دارد. وی ادامه داد: در سال 1969 ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند از سایر کشورها برای بهبود اوضاع و شرایط خود کمک بگیرند و از 23 کشور بالغ بر 2300 مشاوره را طی 25 سال به کمک گرفتند تا 60 ساختار متفاوت را در کشور خود ایجاد کنند و در قرن 20 دموکراسی و آزادی سیاسی برای اولین‌بار در این کشور مطرح شد. وی افزود: عقلانیت سیاسی ریشه در عقلانیت اقتصادی دارد و جامعه‌ای که بنگاه‌سازی کند و عقلانیت در جامعه اقتصادی برپا کند آماده می‌شود در جامعه عقلانیت سیاسی نیز ایجاد کند. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم پراکنده بودن ذهن ما ایرانی‌هاست و این نه در فرد، بلکه در سازمان و متعاقب آن در سیستم اداری کشور دیده می‌شود. نوع تفکر افراد نکته بسیار کلیدی است و این‌که افراد چه نوع تلقی از توسعه داشته باشند. اگر این اولویت‌ها را مکتوب کنیم در جهت‌گیری کشور می‌تواند نقش داشته باشد و ذهن مدیران به ثبات خواهد رسید و این در شرایطی محقق می‌شود که تعاریف مشترکی از مسائل کشور پیدا کنیم. وی با اشاره به این‌که «مسائل فکری بر مسائل اجرایی مقدم‌تر هستند»، گفت: اول باید فکر درست شود؛ چراکه مسائل جهان، مسائل فکری است و در تاریخ توسعه ایران آزادی فکر کردن مهم‌تر از آزادی سیاسی است. آزادی سیاسی مطلوب است اما برای جامعه‌ای که هنوز بنیان‌های اقتصادی حل نشده یک کالای لوکس محسوب می‌شود.
وی با اشاره به چهار انقلاب صنعتی رخ داده در تاریخ جهان، گفت: اولین انقلاب صنعتی در دنیا در سال 1784 به وقوع پیوسته است که انقلاب تولید مکانیکی و بخار بود و دومین انقلاب در سال 1870 رخ داده است که انقلاب تولید انبوه بود که همراه با برق هم صورت گرفت و مقدمه‌ای برای انقلاب صنعتی بود و انقلاب صنعتی سوم در سال 1969 با ظهور کامپیوتر اتفاق افتاد و توانست نوع تفکر انسان را به زندگی و نحوه مدیریت و خرید و فروش و بانکداری و ارتباطات متحول شد. سریع‌القلم در خصوص انقلاب صنعتی چهارم گفت: انقلاب صنعتی چهارم و پیامدهای آن از سال 2000 آغاز شده است که با تحول فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی رخ داده است و در ایران تنها نمایی از این انقلاب ورود پیدا کرده است و به دلایل سیاسی هنوز به طور کامل نتوانسته است ورود پیدا کند. وی درباره پیامدهای مهم انقلاب صنعتی چهارم گفت: از پیامدهای مهم این انقلاب کار مشترک با دنیا است و این انقلاب تمام دنیا را به هم وصل کرده است و دیگر کاری به هویت افراد اعم از فرهنگ و دین و غیره ندارد و تنها بر کارایی افراد تمرکز دارد به عبارت دیگر در جهانی که انقلاب صنعتی چهارم رخ می‌دهد آن‌چه که اهمیت پیدا می‌کند توانایی افراد است و بر اساس توانایی‌ها جایگاه‌ها مشخص می‌شود. وی گفت: در انقلاب صنعتی چهارم هدف کشورها تولید ثروت ملی است و این ثروت تنها به صورت مادی نیست.
سایر اخبار این روزنامه
دولت جدید آلمان علاوه بر حمایت از برجام، خواستار رفع محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران شد تهرانی‌ها زندگی در هوای آلوده‌ را انتخاب می‌کنند یا فرار ؟ سوختن و ساختن در هوای دودی «ابتکار» از حرف و حدیث‌های کاندیدای بهترین فیلم‌ها از نگاه مردمی گزارش می‌دهد پرواز سیمرغ مردمی بر بال حاشیه رضا دهکی سوال‌های خسته، جواب‌های فراری «ابتکار» جایگاه «مد» را در انتخاب پوشاک ایرانی‌ها بررسی می‌کند مُدی که دیگر «مُد» نیست نگاه دولت به حوزه فرهنگ و کتاب چقدر واقعی است؟ ماله خود انتقادی بر کاستی های فرهنگی افزایش پول در دست مردم چه دلایل و آثاری دارد؟ نقدینگی خوب، نقدینگی بد سخنگوی کمیسیون‌ قضایی: سینا قنبری با روش «آفتاب-مهتاب» خودکشی کرد «ابتکار» از تاکید نمایندگان مجلس درباره نظارت شورای شهر بر شهرداری تهران گزارش می دهد روایت هرمیداس باوند از دستاوردها و ناکامی های انقلاب 57 در گفت وگو با «ابتکار» رئیس‌جمهور مردم ایران را به حضور باشکوه و مصمم در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد وزیر دفاع: خدمات بهداشتی به نیروهای مسلح باید بی‌منت و خالصانه ارائه شود استاد دانشگاه شهید بهشتی: تولید ثروت ملی، هدف جوامع در انقلاب صنعتی چهارم است شاهنامه و لاتارى؛ جدایى نسل حاضر