قدر این مردم را بدانیم

 مسعود میرزایی*
 راهپیمایی بزرگ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در سراسر کشور برگزار شد و با این جشن بزرگ ملی، نظام جمهوری اسلامی چهلمین بهار حیات پربرکت خود را آغاز نمود.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب پیش بینی کرده بودند 'امسال به لطف الهی 22 بهمن از آن 22 بهمن های تماشایی' بود و با وجود ادامه تبلیغات منفی دشمنان علیه ایران و همچنین مسائل و مشکلاتی که مردم در زندگی روزمره خود با آنها
دست و پنجه نرم می کنند، اما حضورشان فارغ از سن و سال و گرایش های سیاسی و تعلقات فرهنگی، قومی، مذهبی و طبقاتی، یکپارچه و منسجم بود.


راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تحولات ماه های گذشته در عرصه های مختلف از جمله اغتشاشات اخیر، حملات تروریستی دشمنان و تداوم توطئه های بین المللی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دست نشاندگان آنها در منطقه، از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار بود. مردم ایران بیش از هر کسی، این اهمیت و حساسیت را درک کردند و با لبیک به دعوت رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، مقامات و مسئولان بلندپایه، شخصیت های مرجع و احزاب و گروه های سیاسی در خیابان ها و میادین شهرها و روستاها گرد هم آمدند و حمایت خود را از نظام، انقلاب و کشور خود اعلام کردند. در سپهر سیاست، چنین حضوری بسیار مهم و تاثیرگذار است، بویژه که هدف از آن پشتیبانی از نظامی باشد که حدود 40 سال از استقرار آن می گذرد و طی این چهار دهه نیز با دشمنی ها و توطئه های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری مواجه بوده است.
بسیاری از کشورهای غربی و جامعه شناسان و نظریه پردازان سیاسی و اجتماعی آنها سال ها است که تلاش می کنند با شیوه های مختلف از جمله تعیین روزهای ملی و یا با تبلیغ روزهای ملی موجود در تقویم شان، انسجام و حمایت ملی را در میان مردمان پراکنده و انزواطلب خود تقویت کنند ولی تاکنون نتیجه ی کار برای آنها رضایت بخش نبوده است. بدون اینکه بخواهیم دستاوردهای بی نظیر انقلاب اسلامی را در عرصه های مختلف بین المللی، سیاسی، فرهنگی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، دفاعی و ... در 39 سال گذشته نادیده بگیریم، باید اعتراف کنیم که مردم نجیب ایران بویژه اقشار کم درآمد همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند که بعضا زندگی را بر آنها سخت کرده است. تردیدی نیست همین مردمی که با مشکلات اقتصادی و معیشتی روزگار می گذرانند حامیان اصلی انقلاب، نظام و دولت نیز هستند و هر جا که لازم بوده با همه قوا و بدون چشمداشتی، در صحنه حاضر شده و قدرت خود را به رخ جهانیان کشیده اند. نمایش انسجام ملی در جشن بزرگ انقلاب در روز یکشنبه، مقابله با توطئه گران و برهم زنندگان امنیت ملی در همین ماه گذشته و مشارکت گسترده و معنادار در انتخابات اردیبهشت ماه امسال از جمله جلوه های بارز حضور مردم در صحنه در سال جاری بوده است. به خاطر چنین حضورهای ارزشمندی همه باید قدردان این مردم باشیم.
 * مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی