درباره ایده جالب دختر جوان مشهدی که طرفداران خاص و پرو پا قرصی پیدا کرده است

مازیار حکاک- «ترانه خرم» دختر جوان مشهدی و تحصیل کرده رشته هنر و طراحی پارچه است که با یک ایده ساده اما بسیار جالب، یک کار فرهنگی بزرگ را شروع کرده است و حالا روز به روز کار او بزرگ و بزرگ تر می شود. او در صفحه ای با نام «کتاب بر (ketab.bar)» در اینستاگرام، کتاب هایی را به اشتراک می گذارد و آن ها را به رایگان در اختیار افرادی قرار می دهد که دوست دارند کتاب را برای خودشان داشته باشند. حالا صفحه او طرفداران زیادی دارد، چه کسانی که کتاب هایی دارند که یک بار خوانده اند و دوست دارند آن را به فرد دیگری هدیه بدهند و چه کسانی که در رقابتی سنگین علاقه مندند کتاب ها را بخوانند یا در قفسه کتابخانه شان داشته باشند. در کنار این، او با همین ایده جالب کمکی هم به یکی از پرورشگاه های مشهد می کند که در نوع خود بسیار تحسین برانگیز است.
شروع یک ایده جالب!
او درباره ایده اولیه اش این طور به ما توضیح می دهد: «در خانه ما کتاب زیاد است. چون هم پدر و مادرم اهل کتاب هستند و هم تمام بستگان درجه یک و حتی پدر بزرگ و مادر بزرگم. من و خواهرم از بچگی عشق کتاب بودیم و خیلی دوست داشتیم کتاب بخریم و درباره آن با هم صحبت کنیم. من برای تحصیلات دانشگاهی تهران بودم و بعد از بازگشت به مشهد، وقتی به کتابخانه خود و خواهرم نگاه کردم، متوجه شدم کلی کتاب داریم که آن ها را خیلی سال قبل خریده و در نهایت یک بار خوانده ایم و دیگر استفاده ای برای ما ندارد و حتی مثل کتاب های مرجع ادبیات فارسی نیست که بخواهیم در خانه نگه داریم. من تصمیم گرفتم این کتاب ها را به دیگران بدهم و معتقدم به جایش جایگزین نو بیاید خیلی بهتر است. البته دوست داشتم این کتاب ها به دست کسی برسد که حتما به خواندنش علاقه داشته باشد.»
روال کار کتاب بر!


اگر به صفحه «کتاب بر» مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که سر در این صفحه نوشته شده است: «کتاب ها برای خوانده شدن هستند، نه انبار کردن!» البته در کنار این متن از 3بازه زمانی برای قرار دادن کتاب ها یاد شده است. در واقع مدیر این صفحه عکس سه کتاب را در روز در سه بازه زمانی مختلف منتشر می کند و کسی که اولین پیام را در دایرکت ارسال کند، می تواند کتاب را برای خودش داشته باشد.10 تا 11 صبح اولین کتاب، 4تا 5بعد از ظهر دومین کتاب و 11 تا 12 شب سومین کتاب بارگذاری می شود. خانم خرم درباره این روال این طور توضیح می دهد: «آن اوایل موضوع خیلی جدی نبود اما به مرور و با زیاد شدن تعداد کسانی که صفحه را دنبال می کردند، در پی راهی بودم که عدالت برقرار شود. این بود که تصمیم گرفتم کسی که اولین پیام را بعد از ارسال پست در دایرکت می فرستد، دارنده کتاب باشد. البته این موضوع هم آفت هایی داشت از جمله این که رقابت سختی در گرفته بود و گاهی برخی بر حسب عادت اولین پیام را می فرستادند و شاید کتاب چندان هم مورد علاقه شان نبود و حتی نمی آمدند که آن را ببرند. این شد که الان یک ساعت قبل از انتشار پست، عکس کتاب را در استوری می گذارم تا آن کسانی که واقعا پیگیر هستند و دوست دارند کتاب را برای خودشان داشته باشند، پیام دهند و به دنبال انتشار پست باشند. البته همچنان هم رقابت سختی در جریان است.»
کار خیر حال خوب کن!
همان طور که گفته شد خانم خرم هزینه ای بابت کتاب ها دریافت نمی کند و وقت گذاری اش روی این صفحه هم بر حسب علاقه شخصی است. وقت گذاری که گاهی در روز به چهار ساعت هم می رسد با این حال او از تمام کسانی که کتاب را می خواهند خواسته است که مبلغ پنج هزار تومان برایش واریز کنند تا یک کار خیر حال خوب کن انجام دهد. او درباره این کار خیر می گوید: «من دوست داشتم ما در این حرکت منفعل نباشیم برای همین پرداخت مبلغی را هم برای دریافت کتاب از مخاطبان درخواست کردم. با پولی که هر ماه جمع می شود، من اقلامی هر چند کوچک می خرم و به پرورشگاه حضرت علی اصغر (ع) می دهم. حالا شاید مبلغی که جمع می شود عدد بزرگی نباشد اما این اقدام هم برای من خوب است و هم برای تمام کسانی که در این کار خیر شرکت می کنند. از طرفی واقعا برای من انگیزه ای است که بیشتر روی این کار وقت بگذارم.» او به توضیحاتش این نکته را هم اضافه می کند که اصراری ندارد پول بلافاصله واریز شود و بر مبنای اعتماد از همه کسانی که کتاب ها را می گیرند، می خواهد این مبلغ را واریز کنند. یعنی این موضوع شرط گرفتن کتاب نیست و تنها کمک به اقدامی خیرخواهانه است.