مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح طب

حسن روحانی با پیش کشیدن بحث رفراندوم در مسائل مهم سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی که در آن اختلاف وجود دارد به قانون رجوع کرده است. اصل 59 قانون اساسی یک راه حل
است. یکی از مهم ترین مشکلات ما در کشور عدم اجماع و وجود همین اختلافات در بخش های مختلف است . طبیعی است با این اختلافات برنامه ها پیش نمی رود ، در چنین شرایطی رفراندوم می تواند حلال مشکلات باشد .
اما شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که چرا این روزها علاوه بر هجمه های اصولگرایان نسبت به چنین پیشنهادی
از سوی رئیس جمهور ، اصلاح طلبان نیز در این موضوع توافق نظرندارند و اظهارات متعدد و گاهی متناقض بیان می کنند . دلیل تفاوت نظر اصلاح طلبان خیلی واضح است ؛


در طول همه این دهه‌ها تاکنون کسی از رفراندوم نگفته بود و بحث های جدی درباره آن وجود نداشت.
طرح موضوع مهمی مثل همه پرسی مستلزم این است که از قبل بررسی، تجزیه و تحلیل، افکار و نقطه نظرات مطرح شده و سپس درسطح عالی به‌عنوان یک پیشنهاد بیان شود.
اما چون چنین مراحلی طی نشد و رئیس جمهور به هر دلیلی آن را به یکباره از طریق تریبون عمومی رسانه ای کرده است، طبیعی است که امروز اظهارنظرهای مختلف و متضادی از سوی اصلاح طلبان بیان و در اینباره مطرح شود. اظهارنظرها به جای جنبه پیشینی جنبه پسینی پیدا کرده اند . طبیعی است در باره چنین مسئله ملی همه یک نظر نداشته باشند. اما پیش ازاین هم اصلاح طلبان درباره بسیاری از مسائل بحث‌های مختلف و متضادی مطرح می‌کردند ولی در آخر براساس خرد جمعی به یک نقطه نظر اجماعی رسیدند .
این نکته را هم باید اضافه کنیم که بحث رفراندوم درکنار مهم بودنش بحث پرچالشی نیزهست چراکه قوه مجریه، قوه مقننه و شورای نگهبان همگی در آن نقش دارند و چنین موضوعی می‌تواند اختلافات زیادی به همراه داشته باشد .
در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که بگوییم، قرار نیست که هر مشکلی دراین مملکت معطوف به رفراندوم شود، مطمئنا کشور خیلی وقت‌ها، نمی‌تواند منتظر همه پرسی بنشیند بلکه قادرهستیم با اقداماتی قاطع تغییراتی اساسی در ساختار کنونی شکل دهیم .
این اقدام در هر سه قوه بسیار کم هزینه و سریع است.
مثلا قوه مجریه بایددر تیم اقتصادی نا کارآمد خود تجدیدنظر کند و افراد توانمند را به کار بگیرد. یا اینکه برخی از استانداران که در تراز این دولت نیستند را تغییر دهد.
قوه قضائیه برای حفظ اعتماد عمومی اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی را انجام دهد تا مانع التهاب در کشور شود اگر بنابه تغییری هست این اتفاق بیافتد، یک اقدام قاطع هیچ هزینه ای دراینباره ندارد. مجلس باید شان نظارتی خودش را برکل‌قوا اعمال کند و صدای مردم شود.
صداو سیما نگاه یکسویه و جناح بازی‌هایش را تمام کند و جریان‌هایی که مانع اعتماد شدند را از این نهاد بزداید.
تغییراتی به این سادگی بدون نیازبه همه پرسی قادرند اتفاقات بهتری از آنچه که امروز می‌بینیم را برای کشور رقم بزند.