چرا اتوبوس‌های بی‌آرتی بعضا مسافر سوار نمی‌کنند؟

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: از راه حل‌های اساسی در رفع معضل ترافیک، مشکلات مربوط به تردد مردم و آلودگی هوا به خصوص در محدوده‌های طرح ترافیک، اقدام شهرداری‌ها در فراهم سازی زیرساخت‌های مناسبی مانند: تکمیل و افزایش واگن‌های مترو شهری، تامین تعداد اتوبوس و تاکسی مورد نیاز برای جابجایی حجم بالای مردم است. زیرساخت‌هایی که نه تنها در کشورهای پیشرفته فراهم شده بلکه آنها وارد دور دیگر چنین اقداماتی شده و حالا قرار است در آلمان حمل و نقل عمومی رایگان ‌شود.
اما گویا این وضعیت در ایران سیر دیگری را طی می‌کند. تا جایی که هر روز در سطح شهر ترافیک بالا بوده و تعداد مردمی که مجبور به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هستند باید در شرایط بد شلوغی اتوبوس‌های عادی و تندرویی که تعداد آنها فقط به چند هزار عدد می‌رسد، دقایق طولانی منتظر این وسایل نقلیه بمانند تا شاید بتوانند سوار شده و به مقصد برسند. با وجود کمبود در حمل و نقل عمومی تهران، مهر‌ماه امسال، پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی از مشکل دیگری گفت: «در حال حاضر ۶ هزار و ۲۶۸ دستگاه اتوبوس در ۲۴۱ خط اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند که بیشترین درصد اتوبوس‌ها متعلق به اتوبوس‌های گازسوز تک کابین با ۲ هزار و ۶۶۹ دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوسهای برقی و هیبریدی است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوس‌های برقی و هیبریدی باید افزایش پیدا کنند. باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا و آلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریعتر باید نوسازی شوند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوسها ۸ سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.» به گفته سنندجی هزار و ۷۱۰ اتوبوس در تهران کم تر از ۸ سال سن دارند که ۲۷.۳ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند. ۹۹۵ اتوبوس سن آنها به ۸ سال رسیده که ۱۵.۹ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند و ۳ هزار و ۵۶۳ دستگاه اتوبوس سن‌شان بیش از ۸ سال است که ۵۶.۸ درصد ناوگان را تشکیل داده‌اند.
براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی شورای شهر تهران، اتوبوس‌های مورد نیاز سال جاری ناوگان شرکت واحد ۸ هزار و ۲۵۳ دستگاه است که در سال ۹۷ به ۹ هزار و ۵۳ دستگاه می‌رسد و براساس افق ۱۴۰۴ تهران باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد.
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار آفتاب یزد تعداد همه تاکسی‌های حمل و نقل عمومی تهران را 78 هزار خودرو اعلام کرد و گفت: «تاکسی‌ها برای این تعداد شهروند کافی است. ما بزرگترین ناوگان تاکسیرانی در خاورمیانه و شمال آفریقا را داریم.» وی افزود: «سازمان تاکسیرانی صرفا یک سازمان نظارتی و مقررات گذار است. همه تاکسی‌های سازمان تاکسیرانی زیر مجموعه بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. ارگان‌های دولتی با شرکت‌های


حمل و نقلی که تاکسی‌ها زیر مجموعه آنها است، سرویس سازمانی قرار داد می‌بندند و در قالب سرویس‌های سازمانی سرویس می‌گیرند. برای 19 شرکت تاکسیرانی در سطح مناطق مختلف تهران پروانه صادر کرده‌ایم.»
با توجه به تعداد کم اتوبوس‌های شهری که جواب گوی جابجایی این حجم از مردم نیست، پیرو پیشنهاد آفتاب یزد به مردم، مبنی بر ارسال سوژه و مشکلات خود، از طرف یکی از خوانندگان روزنامه یک موضوع دیگر هم در این زمینه مطرح شده است. این موضوع که «متاسفانه سال‌ها است بخش عمده‌ای از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها به خصوص تهران از حالت عمومی خارج و با عقد قرارداد با دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی به ناوگان اختصاصی تبدیل شده‌اند. آیا این کار قانونی است؟ آیا شرکت واحد و تاکسیرانی تهران باید در خدمت مردم باشند یا در خدمت دستگاه‌های دولتی و خصوصی؟»
خبرنگار آفتاب یزد برای روشن‌ شدن این مسئله با چند نفر از اعضای شورای شهر تهران تماس گرفت تا صحت و سقم ماجرا مشخص شود.

اتوبوس‌ها نمی‌توانند به هر کجا بروند
محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر که اطلاعی از این موضوع نداشت، به خبرنگار آفتاب یزد گفت: «درحال حاضر 6 هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی داریم که البته 900 تا از آنها اتوبوس تندرو هستند. سازمان اتوبوسرانی هم قوانین و مقرراتی دارد. اینگونه نیست که اتوبوس‌ها در هر خط و مسیری بتوانند رفت‌و‌آمد کنند.»

اطلاعی نداریم
محسن‌هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورا هم از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده و گفتند تا به حال چنین گزارشی دریافت نکرده‌اند اما قول پیگیری این مسئله را دادند.

قضاوت نکنیم
شاید عبور اتوبوس‌های خالی از مقابل ایستگاه‌ها و مردم منتظر در برخی مواقع ایجاد شائبه کرده و این گمان می‌رود که این اتوبوس‌ها برای جابجایی کارمندان دولتی و خصوصی استفاده می‌شوند. اگر چنین موضوعی درست باشد، اعضای شورای شهر باید فورا به این مسئله ورود کرده و آن را پیگیری کنند. اما نباید همیشه یک‌طرفه به قاضی رفت زیرا با اعمال نوعی تدبیر، در ساعاتی از شبانه‌روز که تراکم در برخی از ایستگاه‌های اتوبوس‌ به خصوص اتوبوس‌های تندرو، زیاد می‌شود، برای کم کردن این جمعیت اتوبوس‌هایی را به چنین ایستگاه‌هایی می‌فرستند تا مشکل برطرف شود. ازهمین رو، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی در امور غیرمرتبط به کار گرفته شوند. با این حال شورای شهری‌ها به آفتاب یزد قول پیگیری دادند.