سرگیجه‌ واشنگتن از مهندسی راشاگیت

گروه بین‌الملل، علی ودایع: پرونده رسوایی «راشاگیت» با شکل و شمایل جدی تری مورد پیگیری قرار گرفته است. بنا به گزارش سی ان ان، دفتر «رابرت مولر» مسئول تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات الکترال2016 آمریکا اعلام کرد که به اندازه کافی اسناد و مدارک علیه ۱۳ شهروند روسیه و 3 نهاد مرتبط با کرملین وجود دارد که ثابت می‌کند که در پیروزی «دونالدترامپ» موثر بوده است.
در میانه‌های دی ماه سال گذشته بود که دموکرات‌ها حرف از مهندسی انتخابات توسط کرملین زدند تا آن که پرونده راشاگیت در دادگستری آمریکا گشوده شد. اردیبهشت ماه بود که  «رابرت مولر» رئیس اسبق پلیس فدرال (FBI) به عنوان بازرس ویژه  این پرونده تعیین شد. مولر از مرداد ماه با یک تیم مجرب به طور جدی رسوایی راشاگیت را پیگیری کرده است. او پیش‌تر از چند تن از فعالان ستاد انتخاباتی و حلقه اول ترامپ، از جمله «جف سشنز» دادستان کل ایالات‌متحده، «جاردکوشنر» داماد ترامپ و «مارک پمپئو»رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بازجویی کرده است.
حالا،مولر می گوید که دراین فعالیت‌ها صدها شهروند روس با میلیونها دلار بودجه مشارکت داشته‌اند. «رود روزنشتاین» معاون رابرت مولر به رسانه‌ها گفته است که متهمین برای آسیب‌رساندن به سیستم سیاسی آمریکا تلاش کرده‌اند.  مشخصا تیم رابرت مولر در تلاش است که مشخص کند که آیا روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای کمک به دونالد ترامپ در پیروزی در مقابل هیلاری کلینتون کمک کرده است؟ آیا ارتباطی بین تیم تبلیغاتی ترامپ و روسیه وجود داشته است و آیا ترامپ تلاش کرده از بازرسی‌ها جلوگیری کند؟ جواب نهایی این سوالات می تواند منجر به تکرار سرنوشت نیکسون و داستان معروف «واترگیت» شود.
ردپای روسیه در انتخابات الکترال


براساس تحقیقات ویژه اف‌بی‌آی ،۱۳ شهروند روس و 3 نهاد روسیه به دخالت در انتخابات آمریکا، سرقت هویت، شنود و تلاش برای تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات، متهم شده‌اند. گویا «یوگنی پریگوزین» از یاران «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از این گروه حمایت مالی کرده است. پریگوژین که از او به طور خاص در اعلام جرم دادگاه نام برده شده، پیشتر به دلیل اتهامات منتسب به او در مورد حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین، مورد تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.
براساس گزارش 37 صفحه ای تیم مولر، این افراد از نیمه ۲۰۱۶ حمایت از تبلیغات ترامپ و بی‌اعتبار کردن «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات ترامپ را شروع کرده بودند. اعضای این گروه با تیم تبلیغاتی ترامپ هم در تماس بودند اما تیم ترامپ مدعی هستند که از این ارتباط خبر نداشتند.
ظاهرا مهره‌های کرملین با با ورود به خاک آمریکا به عنوان شهروندان آمریکایی جعل هویت کرده و خود را جای شهروندان آمریکا جا زده و به نامشان حساب‌ بانکی باز کردند. آنها برای کل پروژه در مجموع ماهانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار پول خرج کردند. مهره‌های پروژه بزرگ کرملین، با خرید سرورهای اینترنت در آمریکا سعی کردند هویت روسی خود را پنهان کنند.
 اصلی‌ترین نهادی که هدف این اتهامات قرار گرفته، یک شرکت پژوهش اینترنتی است که بر اساس سند منتشر شده «هدف راهبردی‌اش ترویج اختلاف در سیستم سیاسی آمریکا، از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بوده است». آن طور که روزنامه‌نگاران روسی و غربی می‌گویند، این نهاد که به دلیل ماهیت فعالیت‌هایش به ترول فکتوری یا کارخانه هیولا مشهور شده، اطلاعاتی گمراه‌کننده را در وبلاگ‌ها، چت‌روم‌ها و بخش‌های نظرات وب‌سایت‌های خبری منتشر کرده است.
 با مهندسی ماموران روس ،تظاهرات سیاسی و انتخاباتی در داخل خاک آمریکا به راه افتاده و تحت همین پروژه از طرف شهروندان آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی پیام سیاسی منتشر شده بود. مشخصا حجم وسیعی از اطلاعات علیه «هیلاری کلینتون» منتشر شده بود. گروه منصوب به روسیه ، در کمپین هزینه ساخت قفسی بزرگ را دادند که در آن یک نفر با ماسک هیلاری کلینتون و لباس نارنجی زندان ایستاده بود.
اتهاماتی که علیه ۱۶ شخص حقیقی و حقوقی روسیه مطرح شد شامل توطئه، تقلب بانکی، سرقت هویت، و نیز ثبت نشدن به عنوان کارگزار یک دولت خارجی در آمریکا می‌شود. نکته حائز اهمیت اینجاست که وزارت دادگستری آمریکا گفته است که این افراد در اوایل سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
کتمان  مشترک ترامپ و پوتین
دونالد ترامپ بارها اتهامات وارده را «بی‌اساس» خوانده و پرونده روسیه را «دسیسه‌ای فراگیر» علیه خودش می‌داند. در تازه ترین واکنش هم ترامپ از طریق توییتر اعلام کرد که ستاد انتخاباتی او هیچ گونه همکاری مخفیانه‌ای با روسیه نداشته است. ترامپ همچنین در توییت خود نوشت: «روسیه در سال ۲۰۱۴ کمپین ضد آمریکایی خود را پیش از اعلام نامزدی من به ریاست جمهوری آغاز کرده بود. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به هیچ وجه دستکاری نشده و ستاد انتخاباتی من نیز هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده است و هیچ توافقی هم با روسیه صورت نگرفته است.»
روسیه نیز هرگونه دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اظهارات رابرت مولر را کاملا بی‌اساس خواند. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اتهامات آمریکا را بی اساس است. زاخارووا در فیسبوک خود در این باره نوشت: «۱۳ شهروند روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده‌اند؟ ۱۳ نفر در برابر دستگاه اطلاعاتی که میلیاردها دلار بودجه دارد؟ در مقابل سازمان‌های جاسوسی و ضدجاسوسی که مدرنترین فناوری‌ها را در اختیار دارند؟!» زاخاروا ادامه داد «این است واقعیت سیاست کنونی آمریکا».
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،  «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم بلافاصله اعلام کرد که مسکو نمی‌توانست و نمی‌خواست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کند و شواهدی نیز مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا وجود ندارد. براساس گزارش بی بی سی، این گزارش با این‌که بر خلاف ادعاهای پیشین، میان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه، ارتباطی برقرار نمی‌کند، با این حال می‌تواند بحث‌ها درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا را داغ‌تر کند.اگرچه کاخ سفید با این گزارش می‌تواند نفس راحتی بکشد اما به هرحال در این گزارش اشاره شده که نفوذ در انتخابات آمریکا ممکن است با کمک «ناخواسته» برخی افراد مرتبط با نامزد جمهوری‌خواهان انجام شده باشد.
نهادهای امنیتی آمریکا نگران نفوذ روسیه در انتخابات‌های آینده هستند. سه روز پیش، مدیران سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده، در اظهارنظری مشترک، در مورد تلاش‌های روسیه برای دخالت در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در پاییز آینده هشدار داده‌اند.