پیشخوان


آمريکا ازتصميمات اشتباه خود رنج مي‌برد
محمد جواد ظريف در بخشي از سخنراني خود در اجلاس امنيتي مونيخ به اظهارات امروز بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل در اين اجلاس اشاره و اظهار کرد: امروز شاهد يک سيرک کارتوني بوديم! اجازه دهيد به موضوعات جدي بپردازيم.در متن سخنراني محمدجواد ظريف در اجلاس امنيتي مونيخ آمده است:من سال گذشته در اين کنفرانس پيشنهاد ايران براي تمهيدات امنيتي در منطقه خليج فارس تشريح کردم که بر مبناي گفت‌وگو، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز بنا شده است. برخي از همسايگان ما سال گذشته از فرصت خود براي طرح اتهاماتي عليه ايران استفاده کردند. برخي در سال جاري نيز اين کار را کرده و يا خواهند کرد. شما امروز شاهد يک سيرک کارتوني بوديد که حتي ارزش پاسخ دادن را هم ندارد؛ بنابراين بياييد به مسائل جدي‌تر بپردازيم.قدرت‌هاي نظامي‌مدت زمان مديدي است که استراتژي‌هاي چندگانه براي پيروزي در جنگ داشته‌اند. آن‌ها مدتي طولاني است که نسبت به هرگونه استراتژي براي به دست آوردن صلح بي‌تفاوت بوده‌اند. مدت‌زمان زيادي است که قدرت‌هاي جهاني و متحدان منطقه‌اي‌شان تصميمات اشتباهي در منطقه ما گرفته و ديگران به ويژه ايران را براي پيامدهاي اشتباهات استراتژيک کوته‌فکرانه و خارج از کنترل خود مقصر دانسته‌اند.از حمايت از حمله صدام حسين به کشور من در سال 1980 گرفته تا به کمک به او براي استفاده از تسليحات شيميايي، از جنگ‌ها براي بيرون آوردن وي از کويت گرفته تا حذف او، از اولين حمايت از القاعده و طالبان گرفته تا آغاز جنگ براي حذف آن‌ها از افغانستان، از پشتيباني از نمونه مشابه تروريست‌هاي افراط‌گرا که ويراني براي سوريه به ارمغان آورده است، از هجوم اسرائيل و حملات متعاقب آن عليه لبنان و اشغال غيرقانوني فلسطين و به علاوه تاخت و تازهاي مکررش به حريم هوايي سوريه گرفته تا بمباران يمن با حمايت هواپيماهاي غربي. اين اقدامات چه چيزي براي جهان فراهم آورده است.آمريکا و مشتريان داخلي‌اش در منطقه از پيامدهاي طبيعي از تصميمات اشتباه خود رنج مي‌برند اما تلاش مي‌کنند تا سياست خارجي ايران را هدف قرار دهند و بر اين واقعيت سرپوش بگذارند اما آيا ايران آن‌ها را مجبور کرده است تا اين تصميمات اشتباه را بگيرند و اين ادعاهاي تمسخرآميز را مطرح کنند؟ آيا ما بايد مورد سرزنش قرار بگيريم در حالي که در سمت درست تاريخ قرار داشتيم، با صدام حسين، القاعده، طالبان، داعش، جبهه النصره و امثال آن‌ها جنگيديم در صورتي که آمريکا و کارخانه‌هايش در حال تامين مالي تسليح و حمايت از آن‌ها بودند.

تشکیل کمیته برای پیگیری درگذشت سیدامامی 
سخنگوی فراکسیون امید مجلس از تشکیل کمیته‌ای در این فراکسیون به‌منظور رسیدگی به موضوع درگذشت سیدامامی و بازداشت فعالان محیط زیست خبر داد.بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز هیات رییسه فراکسیون امید اعلام کرد: در این جلسه، اعضای فراکسیون محیط زیست گزارش مفصلی درباره اقدامات این فراکسیون درمورد بازداشت فعالان محیط زیست و همچنین درگذشت آقای سیدامامی ارائه کردند.وی افزود: در ادامه قرار شد کمیته‌ای برای بررسی این مسئله در فراکسیون تشکیل شود که بر این اساس، بنده به‌همراه آقایان تابش حسین‌زاده، وکیلی و کاظمی به عضویت این کمیته درآمده و قرار است با خانواده‌های بازداشت‌شدگان ملاقات کنیم و با مسئولان نیز جلساتی برگزار کنیم.سخنگوی فراکسیون امید همچنین از پیگیری این مسئله در کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد و گفت: به دنبال ارسال پرونده به کمیسیون اصل نود هستیم. در این زمینه هم خانواده‌‌ها شکایت کنند و هم نمایندگان می‌توانند طرح موضوع کنند.عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در عین حال با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون موارد مربوط به اداره زندان‌ها خاطرنشان کرد: با وقوع جریان‌های اخیر نیاز به اصلاح قانون احساس می‌شود. لازم است مسئولان بیش از این، مسئولیت‌پذیر باشند. ما نیازمند اصلاح و نظارت‌پذیرتر کردن نهادهای مربوطه هستیم.نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس همچنین یادآور شد: امیدواریم کمیته ۴ نفره‌ای که ازسوی رییس جمهور برای پیگیری این پرونده ماموریت داشتند، هرچه ‌سریع‌تر فعال شده وبه افکار عمومی پاسخ دهند و ما نیز پیگیری خواهیم کرد؛ چرا که معتقدیم این موارد موجب خدشه‌دار شدن نظام می‌شود.

رایزنی عراقچی در مونیخ 
آخرین تحولات بحران یمن در دیدارعراقچی و تعدادی از معاونین وزیران خارجه اروپایی در مونیخ بررسی شد.به گزارش ایسنا در پی شدت گرفتن ابعاد فاجعه انسانی در یمن، در اثر حملات بی وقفه نیروهای رژیم سعودی و امارات، روز گذشته معاونین وزیران خارجه ایران و تعدادی از کشورهای اروپایی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص آخرین تحولات این بحران و راه های مقابله با محاصره بی رحمانه مردم یمن و ارسال کمک های انسانی به آن کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.معاونین وزیران خارجه ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان و معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار یک و نیم ساعته حضور داشتند.