قانون اساسی نیازمند بازنگری است

معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فایننشال تایمز به موضوعات مهمی اشاره کرد. از سوی دیگر سوالات این رسانه که مقر آن در لندن است، برخی موضوعات مورد توجه غرب درباره ایران را هویدا ساخت. در این گفت‌وگو به برخی شایعات درباره موضوعات و شخصیت‌های داخلی هم پاسخ داده شد. به طور طبیعی قابل انتظار بود که این رسانه درباره برجام از اسحاق جهانگیری سوالاتی داشته باشد که معاون اول رئیس‌جمهور در این باره تاکید کرد: «تا زمانی که برجام در جهت منافع ملی کشورمان باشد حتما از آن حمایت می‌کنیم و نقض کننده آن نخواهیم بود. ولی هر وقت احساس بکنیم که برجام دیگر منافعی برای ما ندارد و در جهت مصالح کشور نیست حتما از برجام عبور خواهیم کرد. ولی مطمئنا اولین کشوری نخواهیم بود که برجام را کنار بگذارد.» معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری گفت: «ما ایرانی‌ها از آمریکایی‌ها خاطرات بد زیاد داریم. بعد از این همه بدی‌هایی که آمریکا در حق ملت ایران کرده، یک عده‌ای در ایران توافق کردند که با آمریکا در قضیه هسته‌ای مذاکره کنیم. همان موقع یک عده دیگری در ایران می‌گفتند که با آمریکا مذاکره نکنیم چون قابل اعتماد نیست. عملا آمریکا بعد از توافق برجام نشان داد که گروهی که بی‌اعتماد بودند، حق با آنها بود. البته مذاکره را تیم آقای روحانی و شخص آقای روحانی هدایت کرد اما لحظه به لحظه مذاکرات به نظر رهبر انقلاب رسانده می‌شد و نهایتا تایید رهبر انقلاب بر توافق برجام شد.»
مطالبات مردم درست است
نماینده فایننشال تایمز با اشاره به اینکه مهم‌ترین دستاورد آقای روحانی و اصلاح‌طلبان برنامه هسته‌ای ایران بود؛ پرسید نگران نیستید که اصلاحات دچار چالش جدی شود؟ جهانگیری گفت: «ممکن است گفته شود مردم نارضایتی‌هایی دارند. مردم مطالباتی دارند. این مطالبات هم مطالبات درستی است. حرکت ما به سمتی است که به مطالبات مردم پاسخ دهیم. اصلاح‌طلب‌ها به صورت جدی‌تر در میان گروه‌های سیاسی خودشان را همزبان با مردم می‌کنند و سعی می‌کنند که مطالبات مردم را از طریق اصلاحات پیگیری بکنند. فایننشال تایمز به گزارش مرکز تحقیقات ریاست‌جمهوری تحقیقی در سال 92 اشاره و اذعان داشت «تقریبا نصف مردم اعتقاد داشتند که حجاب نباید اجباری باشد» جمهوری اسلامی با ساختار سنتی خود چه مواجهه‌ای با این چالش‌های عصر جدید خواهد داشت؟ و معاون اول رئیس‌جمهور پاسخ داد: انعطاف در جمهوری اسلامی بالاست. این که این جا ما اعلام کنیم اکثریت مردم چنین چیزی می‌خواهند این که معلوم نیست. همان مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری یک نظرسنجی هم انجام داده که بیش از 60 درصد مردم ایران همچنان معتقدند که با اصلاحات همه مطالباتشان قابل تامین است. یعنی مردم هیچ‌چیز دیگری جز روش اصلاحات برای تامین مطالبات خودشان دنبال نمی‌کنند. وی در بخشی هم گفت: اخیرا رهبری دستور دادند که نهادهای نظامی شرکت‌هایی که غیر مرتبط به فعالیت خودشان است واگذار کنند. همان طور که آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که سازمان تامین اجتماعی، بانک‌ها و دیگر نهادهای دولتی که شرکت دارند باید واگذار شود. من فکر می‌کنم ما می‌توانیم این مسائل را در داخل کشور حل کنیم.
درباره فساد


جهانگیری در واکنش به این گفته خبرنگار که در محافل عمومی مطرح است که جمهوری اسلامی ایران پس از آقای خامنه‌ای چه خواهد شد و آیا بحران‌های جدی دامن‌گیر جمهوری اسلامی خواهد شد، توضیح داد: بحمدا... آیت‌ا... خامنه‌ای حالشان خیلی خوب است. سرحال هم هستند به‌گونه‌ای که ما هیچ دغدغه‌ای نداریم. در زمان امام(ره) که مسئولان هنوز به بلوغ سیاسی امروز نرسیده بودند، همه دیدند که در بحث تعیین رهبری بعد از ایشان هیچ مشکلی پیش نیامد. این درجه از بلوغ در سیاستمداران ایران الان خیلی خوب است و در عین اینکه اختلافاتشان را با هم گاهی خیلی تند بروز می‌دهند ولی روی تصمیم‌گیری بر مسائل مهم کشور در وقت خودش خیلی تعیین کننده هستند و هیچ بحرانی پیش نخواهد آمد. معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا بازنگری قانون اساسی در دستور کار هست؟ یعنی مانند آنچه آقای خمینی قبل از درگذشتشان انجام دادند؟ اظهار کرد: «الان بحثی نیست ولی قانون اساسی می‌تواند اصلاح شود. صحبتی تا این لحظه نکرده‌ایم. قانون اساسی نیاز به اصلاحات و بازنگری دارد بعد از یک دوره طولانی ولی فرایند آن هنوز آغاز نشده است.» جهانگیری در پاسخ به این سوال که «شما زمانی پل بین اصلاحات و آقای خامنه‌ای شدید. آیا همچنان این نقش را دارید و آیا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری هم این نقش را داشته‌اید، تصریح کرد: «پل نشدم. بعد از درگذشت آقای هاشمی دغدغه‌ای به وجود آمد. اصلاح‌طلبان از طریق ایشان دغدغه‌هایشان را به رهبری منتقل می‌کردند. الان که رئیس دولت اصلاحات با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند و اصلاح‌طلبان خودشان را در داخل نظام تعریف می‌کنند، من این را خدمت رهبری طرح کردم که ایشان در پاسخ گفتند چه کسی بهتر از خود شما. بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز به‌طور خصوصی خدمت ایشان نرفته‌ام ولی ان‌شاءا... حتما می‌روم.» وی درباره این نرفتن هم گفت: رابطه‌ام با شخص رهبری، رابطه بسیار خوبی است. می‌خواستم یک مقدار از دوران انتخابات که در آن دوران یک کمی از کاندیدا‌های دیگر تندتر رفتم مقداری زمان هم بگذرد (با خنده). رابطه‌ام با آقای روحانی هم خیلی خوب و صمیمی است و شاید در بین همه دولت‌ها بهترین رابطه بین رئیس‌جمهور و معاون اول در این دولت وجود داشته باشد. جهانگیری در مواجهه با این سوال که فکر می‌کنید برادرتان در فساد نقشی داشتند، توضیح داد: من فقط در این‌باره یکبار گفتم منتظر اعلام نظر قوه قضائیه خواهم ماند و عدم موضع‌گیری در مورد پرونده قضائی ایشان نشان می‌دهد که من در مبارزه با فساد خیلی جدی هستم و هیچ خط قرمزی ندارم. البته ایشان هیچ ارتباطی با دولت نداشته و ندارد. مطمئن هستم که احتمال استفاده از رانت به‌خاطر انتساب به من صفر است. آخرین سوال فایننشال تایمز این بود که نقش آقای احمدی‌نژاد در سیاست ایران چیست؟ جهانگیری پاسخ داد: دیگران باید جواب بدهند. نمی‌دانم چرا جواب نمی‌دهند. من به خودم اطمینان دارم. من در مناظره‌ها یک برگ کاغذ سفید نشان دادم و گفتم این زندگی من است. من فکر می‌کنم این آقایان با سروصدا نمی‌توانند مسائل‌شان را کنار بگذارند. نمی‌شود از کنار مسائل گذشت. ایشان در حدی نیست که برای نظام بن‌بست ایجاد کند. برای من هم سوال است چرا برخورد نمی‌کنند. خودم طرفدار برخورد و دستگیری ایشان نیستم ولی حتما باید رسیدگی قضاوت بشود. ایشان اتهاماتی علیه مقامات رده بالای کشور می‌زند. موضوع آقای احمدی‌نژاد کمی پیچیده است.»