خداحافظ فرمانداران پروازی !

آرمان- احسان اسقایی: دولت مرکزی در استان‌ها به کمک استاندار و در شهر‌ها به کمک فرماندار اجرای قوانین را برعهده دارد. یکی از مشکلات مدیریت در استان‌ها در هر دولتی استفاده از استانداران و فرمانداران غیربومی بوده و این موضوع همواره مورد اعتراض دیگر مدیران استانی و حتی نمایندگان مجلس هم بوده است. هر‌چند این افراد نیز در انتخاب مدیران ارشد در استان‌ها و شهرستان‌ها اثرگذارند، اما خواست اکثریت این است که مدیری انتخاب شود که با چالش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محل خدمت خود آشنا بوده و در کنار اجرای برنامه‌های دولت دغدغه حل‌و‌فصل مشکلات منطقه را داشته باشد. واژه استانداران پروازی در اعتراض به وضعیتی به وجود آمد که بیشتر زمان خود را خارج از محل خدمت می‌گذرانند و به همین خاطر جوانب مختلف توسعه استان‌ها در چنین شرایطی در نظرگرفته نمی‌شود.
مدیران بومی
واقعیت این است که مدیران غیرمقیم تنها محل خدمتشان در استان‌هاست و امور مهم این افراد یا در پایتخت و یا در شهرهای بزرگ دنبال می‌شود. این افراد بعضا تنها چند روز در هفته در محل کار خود حاضر شده و وظایفشان را در سایر روزها به واسطه قائم مقام و یا معاونان انجام می‌دهند. هرچند انتخاب استاندار و فرماندار غیربومی خود معضلی در استان‌هاست، اما اگر این مدیران غیربومی محل کار و امورات مهم خود را در محل خدمت تعریف کنند به‌طوری که به مقیم و ساکن در محل خدمت خود تبدیل شوند، به‌صورت جدی‌تر به اجرای وظایف خود می‌پردازند.
فرمانداران غیرمقیم


گویا پیگیری‌های وزیر کشور در اقامت فرمانداران در محل خدمت خود درحال به نتیجه رسیدن است. سخنگوی وزارت کشور از برگزاری نخستین همایش فرمانداران دولت دوازدهم در اسفند خبر داد و گفت: این همایش به منظور تشریح برنامه‌ها، سیاست‌ها و اولویت‌های دولت در سال ٩٧ در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و عمرانی در محل وزارت کشور برگزار می‌شود. سید سلمان سامانی همچنین از دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به تمام فرمانداران بر لزوم سکونت در محل خدمت خود، پیرو تاکید رئیس‌جمهوری خبر داد و افزود: فرماندارانی که در محل خدمت خود سکونت نداشته باشند، برکنار می‌شوند. وی تاکید کرد: در این خصوص به نهادهای نظارتی وزارت کشور ماموریت داده شد که بر تحقق این امر نظارت داشته باشند. با این حساب احتمالا در ماه‌های آینده شاهد تحولاتی در وضعیت مدیران استان‌ها خواهیم بود و شاید در آینده ای نزدیک شاهد تحول و حتی جابه‌جایی در مدیران عالی استان‌ها با این مصوبه باشیم. مشکل تنها انتخاب فرمانداران و استانداران غیرمقیم نیست بلکه بسیاری از فرمانداران و بعضا استانداران فعلی سال‌هاست که عهده‌دار این سمت هستند و مدت‌هاست که به سن بازنشستگی رسیده‌اند. از این رو بسیار پسندیده ‌است که دستگاه‌های مختلف دیگر از بازنشستگان استفاده نکنند تا امید بیشتری به ایجاد تحول در استان‌ها و شهر‌های مختلف ایجاد شود.
تحول در مدیریت استان‌ها
اگر این دستور اجرایی شود، در نهایت به انتخاب مدیران بومی برای اجرای فرمان مرکز منتهی ‌خواهد شد. اقدامی که گام مهمی در استفاده از ظرفیت مدیران استانی برای توسعه شهرهای مختلف است. زمانی که استانداران و فرمانداران از مدیران بومی باشند، دسترسی مردم به آنها بیشتر بوده و مدیران مراقب هرگونه رفتار مدیریتی خود هستند؛ زیرا آنها باید در سال‌های بعد در مقابل مردم به خاطر نوع عملکردشان پاسخگو باشند.