پوتین به سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونستی واکنش نشان داد تمسخر روایت نتانیاهو از تاریخ ایرانیان

همدلی| در حالی که بسیاری از تاریخ‌نویسان، شاهان هخامنشی به خصوص کوروش را نجات‌دهنده یهودیان خوانده‌اند و او یکی از شخصیت‌های کتاب مقدس می‌دانند که ۲۳ بار نامش به صورت مشخص ذکر شده است، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا در دیدار مقامات کشورهای مختلف تاریخ را به گونه‌ای دیگر روایت کند واز ایرانیان از زمان باستان تا کنون چهره‌ای ضدیهود بسازد؛ امری که دو روز پیش البته با تمسخر ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه مواجه شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو علاوه بر روابط دو جانبه اقتصادی و فرهنگی به گفتگو پیرامون جنگ داخلی شش ساله سوریه و نقش ایران در این جنگ پرداخت.
نتانیاهو در این دیداربا بیان این که ایران در پی نابودی اسرائیل است از «اسلام افراطی شیعی» به‌عنوان تهدیدی برای اسرائیل، منطقه و جهان نام برد.
نخست وزیر اسرائیل در این دیدار با اشاره به نزدیک بودن عید «پوری» گفت: «۲۵۰۰ سال پیش پارس‌ها می‌خواستند قوم یهود را نابود کنند. این توطئه شکست خورد و ما آن را با نام عید پوریم جشن می‌گیریم. جشنی که امسال روزهای یکشنبه و دوشنبه در اسرائیل برگزار خواهد شد. امروز ایران، وارث امپراطوری پارس همین توطئه را علیه دولت یهود دنبال می کند. آن‌ها از این قصد خود به وضوح سخن می‌گویند و آن را روی موشک‌های بالستیک می‌نویسند.»عید پوریم که بر اساس کتاب استِر عهد عتیق به قرن پنجم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد، به مناسب رهایی یهودیان از توطئه قتل عام هامان، یکی از وزرای اخشوروش (خشایارشا) جشن گرفته می‌شود.


تمسخر تاریخ‌خوانی نتانیاهو از سوی پوتین
اما آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، ولادیمیر پوتین در پاسخ به این سخنان نتانیاهو با لحنی تمسخرآمیز گفت:«این ماجرا متعلق به قرن ۵ پیش از میلاد است. امروز در جهان کاملا متفاوتی زندگی می‌کنیم، درباره این جهان صحبت کنیم.»
استفاده وارونه نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تاریخ منحصر به این دیدار نبوده است، وی روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند نیز در سخنرانی جنجالی خود در کنگره آمریکا از این موضوع سخن گفت و به نوشته بی بی سی، از تاریخ گرفته تا خلق وخوی ایرانیان و شیوه چانه‌زنی آنان در معامله در بازارها را به عنوان گواه و سند درستی دیدگاهش به یاری خواند.
سخنان نتانیاهو تا آنجا که مربوط به مذاکرات اتمی جاری و توافق احتمالی ایران و آمریکا می‌شد مورد توجه رسانه‌ها و دولت‌مردان قرار گرفت و واکنش برانگیخت، اما پاره‌ای دیگر از سخنان او به رغم اهمیتش در بازشناسی بخشی از ریشه‌های بدبینی‌های دو سویه، در هیاهوی جنجال‌های روز نادیده ماند.
بر اساس این گزارش او برای واقعی و بزرگ جلوه دادن خطر« ایران و ایرانیان» نه تنها برای یهودیان بلکه برای کل جهان، نه فقط به موضع جمهوری اسلامی در رابطه با اسرائیل، بلکه به ریشه‌های «یک نفرت قدیمی» اشاره کرد.
پیش از این مقامات اسرائیلی هر زمان که می‌خواستند درباره ایران سخن بگویند می‌کوشیدند میان نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران و تاریخ آنان تمایزی قایل شوند، خود را دوست مردم و کشور ایران معرفی کنند،اما نتانیاهو در این سخنرانی به شکلی بی‌سابقه این مرز و این فاصله بندی را در هم شکست و ایرانیان را متهم کرد که امروز نیز مانند ۲۵۰۰ سال پیش قصد نابودی یهودیان را دارند.
تحریف تاریخ در کنگره آمریکا
به نوشته این خبرگزاری او روایتی متفاوت و یا دست‌کم ناقص از واقعه‌ای در حدود ۲۵۰۰ سال پیش را به عنوان یک واقعیت مسلم تاریخی به نمایندگان و سناتورهای آمریکایی ارایه کرد، حال آنکه واقعیت تاریخی رویدادهای توصیف شده در کتاب «استر» مورد تردید و پرسش‌های جدی بوده است.
واقعیت تاریخی رویدادهای کتاب استر اغلب مورد تردید قرار گرفته است و ریشه جشن پوریم نیز که دست‌کم از قرن دوم پیش از میلاد برگزار می‌شده، ناشناخته مانده است.
نتانیاهو در همان دقایق اول آن سخنرانی‌، گفت: «ما ملت کهنی هستیم. طی تاریخ ۴۰۰۰ ساله‌مان، بسیاری همواره سعی کرده‌اند مردم یهودی را از بین ببرند. یک نایب‌السلطنه قدرتمند پارسی به نام هامان دسیسه‌چینی کرده بود تا ملت یهود را حدود ۲۵۰۰ سال پیش نابود کند، اما یک زن شجاع یهودی، ملکه استر، این دسیسه را فاش کرد و به یهودیان این فرصت را داد تا آنها بتوانند از خودشان درمقابل دشمنان‌شان دفاع کنن، این دسیسه خنثی شد، مردم ما نجات یافتند.»
نتانیاهو، پس از آنکه به اعضای کنگره فرصت داد تا این گفته‌ها را با کف زدن تشویق و تایید کنند، واقعه‌ای را که اصل وقوع آن از نظر تاریخی ثابت نشده و عموما به عنوان متنی کهن ولی مقدس برای یهودیان شناخته شده، به شرایط امروز پیوند زد و گفت:«امروز یک فرمانروای مقتدر دیگر و باز هم از ایران، قصد نابودی ما یهودیان را دارد. رهبر معظم ایران آیت‌الله خامنه ای سرچشمه دیرینه یهودستیزی با جدیدترین فناوری است.» این سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی است که رابطه رهبر انقلاب و مردم وبزرگان دین یهود در داخل و خارج رابطه ای صمیمانه بوده و در آخرین مورد آن برخی ازخاخام‌های یهودی در روز سوم اسفندماه جاری در حاشیه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین نیز با ایشان دیدار و گفتگو کردند.
در روایت بنیامین نتانیاهو آن هم در یک سخنرانی در کنگره آمریکا، از واقعه‌ای با ابهامات فراوان در ۲۵۰۰ سال پیش، بسیاری از عناصر حذف و در مقابل عنصر مشترک نفرت قدیمی ایرانیان از یهودیان و تلاش آنان برای نابودی یهودیان برجسته شد.
در این سخنرانی نتانیاهو نه تنها برخلاف آنچه در متون مقدس یهودیان آمده، به کوروش و اقدامات او در حفظ مردم یهود نپرداخت، حتی به نقش خشایار شاه در خنثی کردن توطئه هامان، کوچک‌ترین اشاره‌ای نکرد و توضیح نداد که ملکه استر، چگونه توانست توطئه هامان را خنثی کند و آیا او مردم یهود را نجات داد یا خشایارشا فرمان قتل عام را ملغی کرد.
هدیه معناردار پوتین به نتانیاهو
سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی در دیدارهای دیپلماتیک مطرح می‌شود که بسیاری از مورخان و پژوهشگران تاریخ اعلام کرده‌اند سندی که این ادعاها را تایید کند به دست نیامده است و به نظر می‌رسد که تمسخر ولادیمیر پوتین نیز ازهمین موضوع سرچشمه می‌گیرد. به خصوص که او در این دیدار کتاب 500 ساله «جنگ یهودیان» را به نتانیاهو اهدا کرد تا شاید اطلاعات تاریخی او را اصلاح کند.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این دیدار ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه کتاب «جنگ یهودیان» نوشته فلاویوس جوزف در سال 1526 را به نتانیاهو اهدا کرد.سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که نتانیاهو دستور داده تا این کتاب را در کتابخانه ملی اسرائیل قرار دهند.
ادعایی که مورخین رد می کنند
از جمله کسانی که این اعاها را زیر سئوال می‌برد شائول شاکد، استاد مطالعات تطبیقی ادیان در دانشگاه عبری اورشلیم است که درمقاله‌ای که در دانشنامه ایرانیکا منتشر شده تاکید می‌کند که در منابع تاریخی موجود، هیچ سند و مدرکی که وقایع کتاب استر را تایید کند، وجود ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد که این کتاب، بر پایه یک تم محبوب در میان یهودیان مبنی بر توطئه‌ای در دربار پادشاه و نجاتی معجزه آسا، نوشته شده، درست مانند کتاب دانیال نبی که به نظر می‌رسد همزمان با کتاب استر نوشته شده است.
در دانشنامه بریتانیکا نیز در همین زمینه نوشته شده است که واقعیت تاریخی رویدادهای کتاب استر اغلب مورد تردید قرار گرفته و ریشه جشن پوریم نیز که دست‌کم از قرن دوم پیش از میلاد برگزار می‌شده، ناشناخته مانده است.علاوه بر اینها، در هیچ سند تاریخی، نشانه‌ای از فرمان یک پادشاه هخامنشی برای قتل عام یهودیان دیده نشده است.