اعلام آمادگی خودروسازان داخلی برای تامین نیاز شهرداری

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در تشریح دستاوردهای سفر نجفی به ورشو از خرید اتوبوس و واگن مترو خبر داد که باعث شد شهرداری تهران با انتقاداتی در این زمینه روبه‌رو شود. از جمله اینکه چرا شهرداری با واردات اتوبوس، باعث خروج ارز از کشور می‌شود. درصورتی‌که با تقویت تولید داخل، قیمت خودروهای تولید داخل در بازار کاهش می‌یابد که با این کار دیگر ارز از کشور برای واردات خودرو‌های سنگین خارج نخواهد شد. از سویی شرکت ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل هم توانایی تامین اتوبوس‌های شهری را دارد. این خودروساز کشورمان معتقد است: «شرکت ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین خودروساز تجاری در خاورمیانه از بزرگترین سالن تولید اتوبوس در منطقه خاورمیانه نیز برخوردار است. این شرکت ظرفیت تولید سالانه 6 هزار اتوبوس شهری و 5 هزار دستگاه ون و مینی‌بوس را دارد. ایران خودرو دیزل که نمایندگی انحصاری تولید و فروش محصولات مرسدس بنز آلمان در ایران را دارد و علاوه بر تولید محصولات مرسدس بنز از آخرین نسل موتورهای این شرکت در تولیدات داخلی خود بهره‌مند است در عین حال با شرکت یوتانگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده اتوبوس در جهان قرارداد داشته و نمایندگی انحصاری یوتانگ در ایران را برعهده دارد. شرکت یوتانگ ظرفیت تولید سالانه 70 هزار دستگاه اتوبوس را دارد. در سال‌های گذشته با افزایش قیمت محصولات حمل و نقل شهری، قیمت برخی از آنها به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است. تامین و تدارک تولید این محصولات مستلزم تامین نقدینگی مناسب بوده است که با روش خرید فعلی دولت از خودروسازان داخلی همخوانی نداشته و در بسیاری از موارد بازار را به خرید مستقیم از چینی‌ها واگذار کرده‌اند.»
برای بررسی این موضوع نظر چند عضو شورای شهر تهران را جویا شدیم.
محسن‌ها‌شمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار آفتاب یزد در این خصوص گفت: «چه کسی گفته است که شهرداری می‌خواهد اتوبوس تمام شده از خارج وارد کند؟ فکر نمی‌کنم که چنین چیزی صحیح باشد زیرا وزارت صنعت کشور اجازه نمی‌دهد که اتوبوس تمام شده و بدون ساخت داخل وارد شود. اصولا کشور به دلیل اشتغال اجازه نمی‌دهد چنین چیزی با پول دولتی یا شهرداری انجام شود. مگر اینکه مجوز خاص بگیرند. یعنی بروند و کارشان را توجیه کنند.» وی افزود: «با هر شرکتی هم که در خارج قرارداد ببندند باز هم باید فقط قطعاتی که در ایران تولید نمی‌شود، به ایران آمده و ساخته شود. حتی واگن مترو هم باید حدودا 55 درصد ساخت داخل باشد.»
محمود میرلوحی، عضو دیگر شورای شهر تهران هم درباره این موضوع به آفتاب یزد گفت: «اگر عملکرد سال 92 یا 93 را مقایسه کنید،


خواهید دید که در بخش تولید کامیون و اتوبوس تقریبا به صفر می‌رسیدیم. بالاخره بعد از برجام و بهبود شرایط قرار است که واگن و اتوبوس از خارج
خریداری کنیم. راه حل آن هم این است که با شرکت‌ها و تولیدکنندگان معتبر دنیا کنار بیاییم و از سوی دیگر بخشی از ساخت داخل را هم داشته باشیم. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است سال آینده در ایران با مشارکت خارجی 19هزار اتوبوس ساخته شده و به ناوگان اتوبوس کشور اضافه شود.» وی افزود: «این مزیت بزرگی است که ایران با کشورهای بزرگ دنیا می‌تواند وارد همکاری شود. به نظر من نه اینکه فکر کنیم می‌توانیم صفر تا صد این اتوبوس‌ها‌ را خودمان تولید کنیم و نه اینکه فکر کنیم که همه را از خارج وارد کنیم. ترکیبش این است که باید بخشی ساخت داخل باشد ولی با همکاری برند‌های معتبر و خوب دنیا نه برندهای بی‌کیفیتی که بعدا کشور تبدیل به قبرستان ماشین‌ شود.»
به هر حال کماکان این پرسش مطرح است که شهرداری چرا نباید برای عدم خروج ارز از کشور و ایجاد اشتغال و تقویت تولید داخلی از اتوبوس‌های ساخت دو شرکت خودروساز ایرانی استفاده نماید؟