اظهارات احمدی‌نژاد خلاف‌شرع وقانون است

سخنگوی قوه قضائیه در یکصدو بیست و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت به خانواده قربانیان سانحه هوایی، برای جانباختگان این حادثه از درگاه خداوند علو درجات را مسألت کرد و گفت: حادثه اخیر سقوط هواپیما همه مردم و کشور ما را داغدار کرد و شصت و چند نفر از عزیزان را از دست دادیم. با تلاش همه مسئولان به لحاظ شرایط مکانی و جوی نتوانسته‌اند همه اجساد را تا به امروز پیدا کند. حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفت: با کمال تاسف عده‌ای قانون‌شکن و فرقه‌گرا و افرادی که تظاهر به دیانت می‌کنند آمدند و در خیابان پاسداران فاجعه آفریدند، در بین مردم ایجاد نگرانی و ترس کردند و مردم از کسب و کارشان بازماندند. تعرض مستقیم به پاسداران امنیت شد و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی در اثر شرارت داعش گونه این مجرمین شهید شدند که تسلیت می‌گویم. درخواست این بود که قوه قضائیه با مجرمین برخورد کند که این کار با سرعت جلو می‌رود و افرادی که نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر کرده بازداشت هستند و تعدادی قاضی و بازپرس به این موضوع اختصاص یافته‌اند. وی یادآور شد: بعد از ظهر 30 بهمن حادثه رخ داد، چهارشنبه گذشته کیفرخواست پرونده یکی از این افراد که واضح بود و اعتراف داشت صادر شد و پنجشنبه به دادگاه ارسال شد و در کمترین زمان ممکن محاکمه وی شروع می‌شود. وی تاکید کرد: افرادی که در صحنه بودند مسبب بودند ولو به علت سببیت شناسایی و تحت تعقیب هستند. در این حادثه در روز اول تعدادی دستگیر می‌شوند و بعدا تحقیق می‌شود و کسانی که ضرورت نداشته باشد تعدادی از آنها آزاد می‌شوند. اگر به قرار مجرمیت برسد تعداد آنها را دقیق می‌گویم؛ زیرا کسانی که آزاد می‌شوند یا بی‌گناه‌ند و یا گناهکار، ولی الزاما ضرورت ندارد در زندان باقی بمانند.
در پرونده احمدی‌نژاد
اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده احمدی نژاد و همچنین نامه‌ اخیرش و صحبت‌های باهنر در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دستگیری او، گفت: این پرونده غیر از آنکه به آن اتهامات دیگری افزوده شده، اقدام عملی دیگری به معنای احضار، تفهیم اتهام و بازداشت صورت نگرفته است، البته باز هم مسائلی از سوی فردی اتفاق افتاده است که قبلا مسئولیت بزرگی در کشور داشته و متاسفانه صحبت‌ها و حرف‌هایی می‌زند که در آن خلاف شرع و قانون وجود دارد. ان‌شاءا... این مسائل در فرصت مناسب خود رسیدگی می‌شود، لکن در پرونده مورد نظر، غیر از جمع‌آوری ادله بیشتر، هنوز اقدام قضائی به معنای احضار، تفهیم اتهام یا بازداشت صورت نگرفته است.محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا دراویش فوتی نداشته‌اند گفت: غیر از ماموران یک نفر فوت شده است، اما خبر ندارم که این فرد شناسایی شده که جزو آشوبگران یا فرد دیگر بوده است، تنها می‌دانم کسی که در بیمارستان بوده بعدا فوت کرده است. خبرنگاری از محسنی اژه‌ای پرسید که اخیرا شنیده شده در حوزه اقتصادی و پولی و بانکی برخی مدیران و مسئولان بانک مرکزی بازداشت شده‌اند، آیا شما چنین موضوعی را تایید می‌کنید، وی در پاسخ گفت: به این ترتیب که شما می‌فرمایید را نمی‌دانم، اما برای مسئول سابق حراست بانک مرکزی پرونده‌ای تشکیل شده بود که با قرار وثیقه آزاد شد، مساله ایشان مالی بود. فرد دیگری که مدیر نیست و از یکی از معاونت‌های بانک مرکزی بود، به اتهام مالی بازداشت شد که اکنون این فرد نیز با قرار وثیقه آزاد شده است.
توضیح درباره سیدامامی


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه کاووس سیدامامی دادگاهی نشده بود، درباره اقدام صداوسیما مبنی بر ساخت مستند از این فرد توضیح دهید که آیا این اقدام خلاف قانون است یا خیر، اظهار کرد: در خصوص این پرونده یک نفر که عنوان استادی هم داشته خودکشی می‌کند و این موضوع در داخل و خارج بازتاب دارد، آنچه که از صداوسیما پخش شده را ندیدم، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد و رسانه ملی به آن نپردازد همه گله می‌کنند. اگر کسی دستگیر شود و اعلام نشود باز گلایه می‌شود یا وقتی شایعاتی مطرح می‌شود مردم خواهان اطلاع رسانی در مورد عنوان اتهامی هستند. اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پلیس اطلاعیه داده که یک تا 10 سال حبس برای کسانی که کشف حجاب کرده‌اند، در نظر گرفته می‌شود آیا طرح این موضوع و اتهام افراد خارج از اختیارات پلیس نیست، گفت: اگر کسی قانون را بخواند، ایرادی ندارد و دخالت در کار دیگران نیست اما فقط قاضی می‌تواند بگوید چه عنوان اتهامی برای کسی که دستگیر شده در نظر گرفته می‌شود و حتی ممکن است عنوان اتهامی را بازپرس تفهیم کند و چه بسا در حین تحقیقات متوجه شوند که عنوان صحیح نبوده و عنوان جدید را تفهیم می‌کنند؛ به عنوان مثال ما یک دایر کردن مرکز فساد و فحشا و یک تشویق به فساد و فحشا داریم که مجازاتش سنگین است و تا 10 سال زندان دارد، اما چنانچه اینها نباشد و فعل حرامی را مرتکب شود که خود دو نوع است و گاهی در ملاءعام و گاهی در خفا انجام می‌شود که تفاوت می‌کند.
ادامه صفحه6