كاراته ايران امپراطور آسياست

در اواخر دي سال گذشته، كاراته ايران رييس جديد خودش را شناخت و اكنون كمي بيش از يك سال است كه اين رشته رزمي و جذاب، درمسير پيشرفت قرار گرفته و رشد بسياري را به خود مي‌بيند. كاراته همواره يكي از ورزش‌هايي است كه ايران توانسته در دنيا افتخارات بسياري را كسب كرده و ستاره‌هاي بسياري مثل حميده‌عباسعلي را به جامعه ورزش معرفي كند. محمدصادق فرجي، رييس فدراسيون كاراته يكي از روساي خوش‌فكر و موفق در عرصه ورزش است و به همين بهانه گفت‌وگويي با او انجام داديم تا بدانيم چه اقداماتي باعث شده كه كاراته‌كاهاي كشورمان در مجامع بين‌المللي بدرخشند و اين رشته پرطرفدار براي اولين حضورش در المپيك، چه مسيري را پيش رو دارد. گفت‌وگوي فرجي را با «قانون» در ادامه مي‌خوانيد.
آرامش خوبي را در كاراته ايران مي بينيم. چگونه اين فدراسيون را مديريت كرديد كه به آرامش برسد؟
با توجه به اينكه كاراته جزو رشته هاي المپيكي قرار گرفت، پنجره هاي بسياري به روي اين رشته باز شد. براي مثال اين رشته جزو ورزش هاي سيزم و نيروهاي مسلح قرار گرفت يا دانشگاه ها به اين رشته ورود كردند. بنابراين ما در كاراته يك رويش و رشد فراگير را چه در زمينه همگاني و چه در زمينه قهرماني شاهد بوديم. در مدتي كه من افتخار خدمتگذاري را در اين رشته داشتم، برنامه ريزي خوبي انجام داديم. يك برنامه 20ساله براي فدراسيون و علاوه بر اين يك برنامه پنج‌ساله و همچنين يك برنامه يك ساله را براي رشته كاراته پيش بيني كرديم. خدا را شكر در حال حاضر 35درصد از برنامه يك‌ساله كه برشي از برنامه ‌پنج‌ساله ما بود، جلوتر هستيم كه شامل حوزه هاي اداري، قهرماني و آموزش ‌است. يعني در واقع ما اكنون از برنامه يك‌ساله اي كه پيش بيني كرده بوديم، جلوتر هستيم.
در بخش قهرماني چه دستاوردهايي داشتيد؟


در حوزه قهرماني كه مي توان گفت ويترين كار است و همه افراد جامعه آن را دنبال مي كنند، اتفاقات خوبي را داشتيم. براي اولين بار در تاريخ كل ورزش ايران، كاراته توانست در چهار مقطع سني قهرماني آسيا را به دست بياورد كه سايت فدراسيون جهاني كاراته به همين‌دليل نوشت كاراته ايران، امپراطور آسياست. علاوه بر اين ما در جام جهاني لهستان به قهرماني رسيديم كه پس از 47 سال كه تنها يك مدال برنز گرفته بوديم، توانستيم در اين مسابقات، پنج فيناليست داشته باشيم. در ليگ هاي جهاني كه براي كسب سهميه المپيك و انتخابي برگزار شدند به مقام‌هاي قهرماني و نايب قهرماني رسيديم. همچنين نتايج بسيار خوبي را در مسابقات جهاني اسپانيا كه در مقطع نوجوانان و جوانان و اميد برگزار شد، كسب كرديم. همه اين ها باز مي گردد به برنامه ريزي ‌بسيار خوبي كه انجام داديم و همچنين كادر فني قوي كه در تيم هاي ملي داريم و از همه مهم‌تر همدلي كه در كل جامعه كاراته ايران ايجاد شده است. حمايت همه جانبه و بزرگي از سوي جامعه كاراته داريم و به همين دليل بايد از پيشكسوتان عزيزمان تشكر كنم كه با حمايت آن ها توانستيم نتايج بسيار خوبي را كسب كنيم. يكي از موفقيت هاي بزرگ كاراته ايران در سال 2017 اين بود كه در مجموع امتيازات رنكينگ جهاني، پس از ژاپن در رتبه دوم قرار گرفتيم.
در حوزه آموزش چه اقداماتي را انجام داده‌ايد؟
به جز بحث قهرماني، اتفاقات خوبي را در بحث آموزش داشتيم. آموزش، امري حياتي براي هر تشكيلات است. در همين زمينه به سمتي رفتيم كه با برگزاري كارگاه هاي آموزشي، دانش افزايي، وحدت رويه و يكسان سازي در آموزش را دنبال كنيم.در همين راستا 8-7 مرحله دوره‌هاي آموزشي را براي مربيان سراسر كشور برگزار كرديم تا با مطالب روز كاراته، نه تنها در بحث مسائل فني و تكنيك و تاكتيك بلكه در مسائل حقوق ورزشي، روان‌شناسي، تغذيه، روش هاي تمرين و تمام مواردي كه يك مربي نياز دارد، آشنا شوند.
با توجه به اينكه شكل گيري كار فني ورزشكاران در باشگاه ها انجام مي شود، نياز بود كه مربيان با مطالب روز آشنا شوند و به همين دليل كار در تيم هاي ملي راحت تر انجام مي شود.در واقع مسائلي كه در تيم هاي ملي آموزش داده مي شوند، در اين كارگاه ها نيز آموزش داده شد تا بتوانيم يكسان سازي آموزشي را در سراسر كشور داشته باشيم.
موضوع بعدي آموزش، برنامه هايي بود كه براي مربيان استعداد ياب داشتيم. استعداد يابي بحث مهمي در كاراته به‌شمار مي‌رود و با توجه به اينكه اين رشته اكنون تبديل به ورزشي فراگير شده است، بايد به سمتي برويم كه به پرورش استعدادها بپردازيم. به همين دليل دوره هاي بسيار خوبي برگزار كرديم و از سراسر استان ها يك مربي آقا و يك مربي خانم كه بالاترين درجه را داشتند، انتخاب كرديم. خط كش‌هاي استعداديابي را براي آن ها مشخص كرديم كه مربيان ما براي استعداديابي در مدارس، شاخص‌هاي مختلفي مانند پيكرشناسي، فيزيولوژي، مسائل فني، روان‌شناسي و... را بدانند و معيارها و پارامترها را به خوبي رعايت كنند.
علاوه بر دوره هاي مختلف براي مربيان، دوره‌هاي خوبي را نيز براي داوران برگزار كرديم .يكي ازموفقيت‌هاي ما در سال 96 اين بود كه توانستيم ارتقاي چند داور را در سطح آسيا و جهاني داشته باشيم و از اين مهم‌تر، ورود رييس كميته داوران ما به شوراي داوران فدراسيون جهاني بود كه فرصت بسيار خوبي براي كاراته ما ست.
چه كار جديدي در بخش اداري انجام داديد؟
براي يك برنامه ريزي خوب در هر قسمتي اولين مساله مورد نياز، بحث اطلاعات و داده هاست. به همين دليل سامانه الكترونيك و بانك اطلاعات فدراسيون كاراته را امسال راه اندازي كرديم و تعداد بسياري از افراد علاقه مند وارد اين سامانه شدند تا ما بر اين اساس بدانيم در كشور چند مربي ‌وداور داريم، كدام سبك هاي ما فعاليت بيشتري دارند و... تا بتوانيم ارزيابي خوبي داشته باشيم و تسهيلات بهتري را فراهم كنيم. با اين تفاسير معتقدم فدراسيون كاراته در سال 2017 و در تمامي حوزه ها موفق بوده است.
برنامه ها و اهداف شما براي سال جديد چيست؟
براي سال 2018 نيز با توجه به اينكه يك رشته المپيكي هستيم، قهرمانان ما بايد در كوران مسابقات كسب سهميه قرار بگيرند. هفت تورنمنت كسب سهميه يا ليگ جهاني داريم كه قهرمانان ما بايد در آن‌ها حضور داشته باشند تا بتوانند امتيازات خوبي را براي مسابقات 2020 كسب كنند. رويداد بزرگ بازي هاي آسيايي 2018 و همچنين المپيك جوانان آرژانتين را در پيش داريم. به همين‌دليل تمام برنامه هاي فدراسيون متمركز اين خواهد بود كه بتوانيم در اين دو رويداد نتايج بسيار خوبي را كسب كنيم. اما چشم انداز و ماموريت اصلي ما اين است كه در مسابقات 2020 ژاپن بتوانيم از جايگاه خودمان دفاع كنيم و همچنين يكي از رشته‌هاي مدال آور ايران در المپيك باشيم. معتقدم كه كاراته ايران بدون شك با برنامه ريزي خوبي كه صورت گرفته و حمايت همه جانبه وزارت ورزش و كميته ملي المپيك، پتانسيل اين را دارد كه نتايج بسيار خوبي را در المپيك 2020 كسب كند.
بخش پايه‌ها در هر رشته‌اي بخش مهم و حياتي است، شنيده‌ايم كاراته در بخش پايه‌ها نيز برنامه‌ريزي خوبي انجام داده است.
در ارديبهشت 97، مسابقات قهرماني آسيا در رده نوجوانان،جوانان و اميدها را خواهيم داشت. اين مسابقات در شهر اوكيناوا برگزار مي شود؛ بايد ابتدا سفري به توكيو داشته باشيم و از آنجا راهي اوكيناوا بشويم. اين مساله براي فدراسيون بار مالي‌بسياري را در پي خواهد داشت اما در حال برنامه ريزي هستيم كه بتوانيم منابع مالي اين مسابقات را از وزارت ورزش و ديگر جاها فراهم كنيم تا ورزشكاران ما در اين رويداد حضور پيدا كنند و نتايج خوبي بگيرند.
در مورد منابع مالي جديد كمي بيشتر توضيح دهيد.
وقتي رشته اي المپيكي مي شود، فرصت هاي بهتري براي جذب اسپانسر و حمايت هاي مالي به وجود مي‌آيد. در همين راستا مذاكراتي را آغاز كرديم كه اگر خدا بخواهد تعدادي از شركت ها، بانك ها يا حتي موسسات، اسپانسر فدراسيون تا المپيك 2020 بشوند. اگر در اين مذاكرات به توافق برسيم، فرصتي پيش مي آيد كه بتوانيم منابعي را براي كاراته تامين كنيم تا برنامه هاي مدنظرمان را به خوبي پوشش بدهيم.
آيا بدهي هاي گذشته فدراسيون، كار شما را سخت نكرده است؟
هر رييس فدراسيوني در هر پروسه اي، اقداماتي را انجام مي دهد كه تعهداتي را براي فدراسيون به وجود مي آورد. من نگاهم اين نيست كه فدراسيون را با بدهي تحويل گرفته ام. اين ها را تعهدات فدراسيون به عنوان مثال در زمينه اعزام، تهيه بليت و...مي دانم. زماني كه فدراسيون را تحويل گرفتيم، فدراسيون رقمي را در قبال تهيه ارز، برگزاري اردوها و... متعهد بود و فدراسيون بعدي موظف است كه اين تعهدات را انجام دهد. اين امري طبيعي است و نمي توانيم بگوييم كه چون مربوط به قبل از ما بوده، پس به ما مربوط نيست. خداراشكر توانستيم نزديك به 50درصد از اين تعهدات را انجام بدهيم و اميدواريم كه بتوانيم با برنامه‌ريزي خوبي كه اكنون در حال پيشروي است و همين‌طور موضوع جذب اسپانسرها كه اشاره كردم، اين تعهدات را به طور كامل پرداخت كنيم. ضمن اينكه ما در سال96 برنامه‌هاي بسياري را داشتيم. بودجه اي كه از وزارت ورزش و كميته ملي المپيك به ما مي رسد، هزينه دو يا سه سفر ما خواهد بود، درحالي‌كه مسابقات جهاني و آسيايي كاراته همزمان براي نوجوانان، جوانان، اميد و بزرگسالان است. يعني در واقع در هر سفر ما بايد بيش از 100نفر را اعزام كنيم كه هزينه سنگيني را براي ما در بر دارد. ضمن اينكه ما بايد در مسابقات كسب سهميه و انتخابي نيز شركت كنيم. هفت كشورهستند كه قهرمانان ما بايد در مسابقات آن ها حضور داشته باشند تا بتوانند سهميه لازم را براي المپيك 2020 به دست بياورند.
فشردگي مسابقات باعث خستگي يا آسيب‌ديدگي ورزشكاران نمي شود؟
اين برنامه اي است كه براي تمام كشورهاست. اگر سهميه و مدال مي خواهيم بايد تمام قهرمانان ما در كوران اين مسابقات قرار بگيرند. خداراشكر ما تيمي قوي شامل كادرفني، كادرپزشكي، روان‌شناس، مربي بدنساز و مربي تغذيه داريم كه در كنار تيم ها و قهرمانان ما هستند. همه اين مسائل پيش بيني شده اند و از اين بابت نگراني نداريم.
سطح مسابقات سوپرليگ بانوان راكه به‌تازگي تمام شده،چگونه ارزيابي مي كنيد؟
در مسابقات المپيك، بانوان ما نيز به اندازه مردان چهار فرصت و شانس دريافت مدال دارند؛ بنابراين همان توجه، سرمايه گذاري و برنامه ريزي كه براي بخش آقايان داريم بايد براي بخش بانوان ‌نيز داشته باشيم. يكي از مواردي كه قهرمانان را درسطح بالاي آمادگي نگه مي دارد، شركت در همين مسابقات ليگ است. كاراته، رشته اي است كه در ليگ هاي مختلف آن 197 تيم از رده نونهالان تا سوپرليگ حاضر هستند. بايد به اين سمت برويم كه تمامي اين مسابقات در سطح كيفي خوبي برگزار شوند. خوشبختانه سوپرليگ بانوان ‌نيز با كيفيت قابل قبول و استانداردي برگزار شد كه مي تواند نويد بخش داشتن يك تيم ملي آماده در بخش بانوان باشد.
براي پيشرفت كاراته بانوان، چه برنامه مهمي در سال 97 خواهيد داشت؟
در كاراته ما دو نوع سبك كنترلي وغير كنترلي داريم. با توجه به اينكه سبك هاي غيركنترلي كاراته نيمي از اين ورزش هستند، بنابراين لازم است كه فدراسيون در حوزه‌هاي قهرماني، آموزش و اداري به آن ها نيز توجه و امورات‌شان را دنبال كند. ما امسال براي اولين بار تيم ملي بزرگسالان سبك هاي غيركنترلي را تشكيل داديم و آن را به روماني اعزام كرديم و درحال حاضر نيز مسابقات انتخابي رده نوجوانان و جوانان آقايان را برگزار كرده ايم. همين مسائل را نيز براي بانوان پيش بيني كرده ايم تا در سال آينده تيم ملي بانوان سبك هاي غير كنترلي را در بخش‌هاي بزرگسالان، جوانان و نوجوانان تشكيل بدهيم.
موضوعي كه شايد كمي نگران كننده باشد، مصدوميت امير مهدي‌زاده است. از شرايط اين ستاره تيم ملي كاراته ايران مطلع هستيد؟
مهدي‌زاده در تمرينات، آسيب ديدگي جزيي از ناحيه كمر پيدا كرده و به همين ‌دليل پزشكان تشخيص دادند كه بهتر است او مدت كوتاهي را استراحت داشته باشد. با هماهنگي مربي و سرمربي تيم هاي ملي به او استراحت داديم تا در مراحل بعدي مسابقات ليگ، آمادگي بالايي براي حضور داشته باشد. مهدي‌زاده در مسابقات هلند غايب خواهد بود و به اميد خدا اين قهرمان خوشنام ما پس از گذراندن طول درمانش به اردوهاي تيم ملي باز مي گردد تا در مسابقات بعدي ليگ جهاني نتايج خوبي بگيرد.
در روزهاي اخير، انتصابي در تيم هاي پايه داشتيد و مربيان اين تيم‌ها در دوبخش آقايان و خانم‌ها را معرفي كرديد. حضور اين عزيزان چقدر درموفقيت تيم هاي پايه كاراته ايران موثر خواهد بود؟
نگاه ويژه اي به مقطع نوجوانان و جوانان داريم تا براي مسابقات 2024 سرمايه گذاري كرده باشيم. بنابراين قصد داريم برنامه خوبي را در امر پشتوانه‌سازي داشته باشيم. ما براي اولين بار استارت تيم ملي نونهالان را زديم. جالب است بدانيد كه نونهالان ما سه سفر برون مرزي رفتند. به اين ترتيب او وقتي وارد رده نوجوانان مي شود تا مدال آوري را آغاز كند، تجربه حضور در اردو و حضور در مسابقات بين المللي را دارد. با اين حساب ما در آماده‌سازي تيم هاي پايه، يك گام جلوتر قرار مي گيريم. آقاي بهنام فر و خانم خوش‌قدم در مسابقات قزاقستان و اسپانيا، نتايج ‌بسيار خوبي كسب كردند و از مربيان خوشنام كاراته هستند و ما با بررسي هايي كه انجام داديم به اين جمع بندي رسيديم كه اين دو مربي با تجربه را براي مسابقات قهرماني آسيا در ژاپن و المپيك جوانان در آرژانتين كه اولين حضور جوانان كاراته ما در المپيك جوانان خواهد بود، در كنار قهرمانان جوان‌مان قرار دهيم تا به نتايج خوب و كسب سهميه برسيم.
در خصوص قوانين داخلي فدراسيون نيز تغييراتي داشته ايد؟
موجوديت و پويايي هر تشكيلاتي باز مي گردد به مجموعه قوانين و آيين نامه هايي كه در آن تشكيلات حاكم است. بنابراين تمام آيين نامه هاي كميته هاي فدراسيون را مورد بازبيني قرار داديم. بسياري از كميته‌ها آيين نامه نداشتند كه براي آن‌ها آيين‌نامه تدوين ‌واساسنامه خود فدراسيون را آماده كرديم. وزارت ورزش، پيش نويسي را به ما داده بود و ما بايد اين اساسنامه را با توجه به شرايط فدراسيون و اينكه 85 سبك داريم و فعاليت‌مان با فدراسيون هاي ديگر فرق دارد، تدوين مي كرديم. به همين ‌دليل كارگروهي را تشكيل داديم تا اين اساسنامه را آماده كند. به اميد خدا در مجمع عمومي كه سال آينده تشكيل خواهد شد، اين اساسنامه را به تصويب خواهيم رساند.
از توضيحات كامل و جامع شما سپاسگزارم. در پايان اگر حرف خاصي باقي مانده، بفرماييد.
در پايان لازم است از جامعه بزرگ كاراته به خصوص پيشكسوتان عزيز كه در اين يك سال با فدراسيون همكاري داشتند و اجازه ندادند كاراته ما به حاشيه برود، تشكر ويژه اي داشته باشم. همچنين از اصحاب رسانه تشكر مي كنم كه بسيار زحمت كشيدند و به ما كمك كردند. خروجي اين موارد، اين شد كه در سال 96 يك فدراسيون بي حاشيه، هدفمند، با برنامه و موفقي را داشتيم و اميدوارم در سال 97 نيز اين روند ادامه داشته باشد تا بتوانيم به برنامه ها و اهدافي كه براي سال 2018 پيش بيني كرده بوديم، برسيم.