‌ دربي را خراب نکنيد

دربي تهران گل سرسبد فوتبال ايران است. حرف از دربي که مي‌شود ايراني‌هاي عاشق فوتبال به سربلندي تيم محبوب خود فکر مي‌کنند، اما اين بار شرايط كمي نسبت به گذشته متفاوت است و بايد بيش از هر زمان ديگري مراقب اين گل سرسبد باشيم، چراکه يک مهمان ويژه در جايگاه ويژه نشسته و تمام اتفاقات ريز و درشت اين بازي حساس را رصد مي‌کند. جدا از بحث نتيجه، سربلند بيرون آمدن از اين ميدان قطعاً تبعات مثبتي برايمان به دنبال خواهد داشت. جدا از بحث‌هاي فوتبالي، جدال سنتي پرسپوليس و استقلال را بايد ويترين فرهنگ فوتبالي و حتي جامعه ايراني دانست. بدون شک رفتار هزاران تماشاگران که از سراسر ايران خود را به استاديوم آزادي مي‌رسانند، نمودي از فرهنگ مردم کشورمان است که در يک آوردگاه ورزشي به عرصه نمايش گذاشته مي‌شود. امروز همانطور که مسئولان فدراسيون قول داده بودند، جياني اينفانتينو از نزديک يکي از دربي‌هاي بزرگ دنياي فوتبال را نظاره مي‌کند و اين بهترين فرصت براي ماست که واقعيت‌هاي زيادي را بي‌واسطه به يک مدير ارشد اروپايي ثابت کنيم. تشويق‌هاي منحصر به فرد دو تيم از سوي تماشاگران، احترام به تصميم داور، جنگ‌هاي تن به تن بازيکنان در زمين، تلاش سرمربيان براي موفقيت تيم‌ها، برگزاري منظم و با کمترين مشکل، آرامش حاکم روي سکوها و مواردي از اين دست همه و همه سطح فوتبال کشورمان و همچنين درک بالاي مردم ايران از اين رشته پرهياهو را عيان مي‌کند. 90 دقيقه زمان داريم تا عشق و علاقه مثال‌زدني‌مان را به رخ رئيس فيفا بکشيم و نشان دهيم آقايي آسيا حق مسلم ماست. 
با اين حال به نظر مي‌رسد برخي‌ها برخلاف جهت آب شنا مي‌کنند و به دنبال مقاصد ديگري هستند. اتهام تباني و وادار کردن دو تيم به کسب نتيجه تساوي در بازي امروز خبري تأسف‌آور بود که حتي از طريق خبرگزاري‌هاي رسمي نيز مخابره شد، هرچند که مسئولان دو تيم کذب بودن اين خبر را تأييد کرده‌اند، اما نمي‌توان انتظار داشت افکار عمومي به اين راحتي غيرواقعي بودن خبري چون تباني را باور کنند. اينکه چطور و چگونه اين ادعا مطرح و به اشکال مختلف به آن دامن زده شده، سؤالي است که پاسخ روشني به آن داده نشده است، علاوه بر اين سال‌هاست دربي روند عادي خود را طي کرده و در سال‌هاي اخير نيز معمولاً يکي از تيم‌ها پيروز ميدان بوده است. البته ادعاي تباني تنها اقدام بحث‌برانگيز اين روزها نبوده و معلوم نيست آقايان با چه اهدافي پيش از دربي پيشکسوتان و مسئولان دو تيم را در مراسمي گردهم آورده‌اند! اينگونه تجمعات بي‌فايده جهت اتحاد دو تيم در دهه‌هاي گذشته مرسوم بوده و خوشبختانه سال‌هاست که همه فهميده‌اند كه ملاقات‌هاي صميمانه پيش از دربي هيچ تأثيري در واکنش‌هاي بازيکنان، مربيان و پيشکسوتان سرخابي‌ها پس از دربي ندارد. با اين حال گويا آقايان دوباره ياد سوءمديريت‌هاي سال‌هاي قبل افتاده‌اند، چراكه همزماني اين گردهمايي با شايعه تباني بر دامن زدن به حواشي تأثيرگذار بوده است. 
مايه تأسف است که عده‌اي به جاي کمک کردن به برگزاري هرچه بهتر دربي به شدت گرفتن شايعات کمک مي‌کنند. در يک هفته اخير رسانه‌ها و بزرگان دو تيم تلاش کرده‌اند تا نکات مهمي را به هواداران گوشزد کنند و از آنها بخواهند كه با رفتارهاي منطقي به تيم محبوب خود و همچنين فوتبال ايران کمک کنند. ضمن اينکه انتظار مي‌رود کانون هواداران پرسپوليس و استقلال نيز توجه ويژه‌اي به سکوها و رفتارهاي غيرقابل کنترل برخي از ليدرها داشته باشند تا از هرگونه اتفاق دردسرساز جلوگيري شود. اينکه آقايان در يک بازي حواس‌شان به همه چيز باشد و شرايط را مديريت کنند، قطعاً کار سختي نيست. از سوي ديگر تماشاگران نيز نبايد بي‌گدار به آب بزنند. آنها بايد تلاش کنند اينفانتينو با خاطراتي شيرين از بزرگ‌ترين دربي قاره کهن کشورمان را ترک کند. همکاري همه‌جانبه فدراسيون، مديران باشگاه‌ها، مربيان، هواداران و حتي بازيکنان به سود فوتبال ايران تمام خواهد شد.