چرا دولت در تحقق مطالبات جوانان عاجز مانده؟

محمد مهدی مازنی*- جستجوی ساده در اخبار با کلید واژه جوانان این موارد را سرازیر می کند: اشتغال، معیشت، ازدواج، بیکاری، آزادی، رفاه، امنیت و بسیاری از این دست کلمات.
نکته جالب توجه در این جستجو این است که این موارد توسط رئیس جمهوری و وزرا و مسئولان مرتبط با حوزه جوانان به دفعات تکرار شده اما متاسفانه آنچه در عمل و جستجو در پژوهشهای به عمل آمده متوجه می شویم این است که دولت در تحقق وعده ها برای حل مطالبات جوانان عاجز مانده است.
باید در پی کشف دلایل این عجز و ناتوانی برآمد و از متولیان امر و مسئولان پرسید که چرا دولت در به نتیجه رساندن وعده ها ضعف دارد؟ ریشه این ضعف کجاست؟ در تصمیمات غیر کارشناسی دولت یا دول سابق است یا پدیده های جدید مسبب این وضع ناامید کننده است؟
آنچه در شهریور ماه سال جاری توسط رئیس جمهوری به وزارت جوانان حکم شد این بود که زمینه سازی برای به‌کارگیری مدیران جوان در دولت و جانشین پروری و کمک به حل مشکلات جوانان در اولویت باشد و رئیس جمهوری تاکید کرده اند: سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است هر ۶ ماه یک‌بار گزارش مقایسه‌ای از پیشرفت و تحقق برنامه درباره اولویت‌های ابلاغی را به دفتر رئیس جمهوری ارائه کند تا عملکرد و چگونگی پیشرفت برنامه‌ها ارزیابی شود.


همه ما به خوبی واقفیم که جوانان سرمایه میهن عزیزمان هستند و عامل اصلی توسعه کشور. رویاهایی دارند و باید این رویاها رنگ زندگی بگیرد. اما آنچه پس از گفت‌وگو با همنسلان خود با آن مواجه می شویم این است که گویی دولت از اینکه بخواهد مطالبات جوانان را به نتیجه برساند عاجز مانده است. گویی نسل جوان و پویا و با انگیزه که باید چرخ کشور را بچرخانند دیده نمی شوند یا دیده می شوند و امکان حل مسائل آنها وجود ندارد.
پرسش اصلی در این میان این است که دولت در کدام حوزه پاسخی درخور به جوانان داده است؟ در بخش اشتغال؟ ازدواج؟ مسکن؟ امنیت اجتماعی؟ مشارکت سیاسی؟ در کدام حوزه دولت کارنامه ای قابل دفاع دارد؟
کدام یک از وزیران دولت اعتدال می تواند از کارنامه خود در این موارد دفاع کند؟ وقتی در میان جوانان حاضر شوند چه پاسخی دارند؟
متاسفانه فرصت جوان‌گرایی به تهدید تبدیل شده است و امروز شاهد شکاف نسلی هستیم. نسلی که مشتاق و با نیت تحول در زندگی و آرامش برای آینده خود و کشور وارد صحنه های مختلف شده و برای حمایت از دولت های مختلف ایستادگی کرده است آنچه در عمل و در کارنامه دولت می بیند سیلی از مطالبات بدون پاسخ است.
این حجم از مطالبات روی هم انباشته و بدون پاسخ مانده می تواند به پاشنه آشیل دولت تبدیل شود. وعده های تحقق نیافته و مطالبات بحقی که امروز به آرزو تبدیل شده است.
بحرانی جدی که نتیجه وضعیت جوانان کشور است افزایش آسیب های اجتماعی است که در ساده ترین تعبیر می توان گفت که حق جامعه ایرانی و جوانان برومند آن این نیست که می بینیم. جوانان نواندیش و توانمند که می توانند موتور محرک کشور باشند در حال تبدیل شدن به نیرو های فرسوده در ایام جوانی هستند. نیرویی که باید بالنده باشد مبتلا به رخوت و سستی شده و نسبت به آینده اش امیدوار نیست.
بیکاری، فساد و تبعیض سبب بی اعتمادی و ناامیدی جوانان نسبت به آینده شده و این از عوامل اصلی رفتارهای ضد اجتماعی است. آمارها نشان می دهد که دولت نتوانسته برای جوانان کشور وعده های خود را محقق کند.
اشتغال از مسائل اصلی است که در آن کارنامه مطلوبی را شاهد نیستیم. در کنار آن فساد و تبعیض سبب بی اعتمادی و نا امیدی جوانان به آینده نیز شده است و همین از عوامل اصلی رفتارهای پرخاشگرایانه و ضد اجتماعی در جوانان است. کشور ما فشارهای ناشی از جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته است و جوانان ما نشان داده اند اگر به آنان اعتماد شود، می توانند کارهای بزرگ انجام دهند اما به این موضوع آن طور که باید و شاید پرداخته نشده است. جوانان می توانند کشور را اداره کنند اما همین افراد به دلیل ضعف ساختاری و برنامه‌ریزی غلط اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و می بینیم که آسیبهای اجتماعی به طور روزافزون در حال افزایش است. باید پژوهش و علت شناسی در سطح ملی انجام شود تا عوامل دیگر شناسایی شود زیرا پرداختن به آسیب‌های اجتماعی بدون شناختن دلایل آن بی نتیجه است. لازم است فارغ از زد و بندهای سیاسی و جناحی به این موضوع پرداخت که چرا دولت در پیگیری مطالبات نسل جوان و تحقق وعده هایش عاجز مانده و شاهد تحولی در زندگی نسل دهه پنجاهی و شصتی که به سمت میانسالی می رود و جوانان تازه پا به میدان نهاده دهه هفتادی و هشتادی نیستیم.
متاسفانه وضعیت موجود با اظهارات و وعده های دولتمردان فرسنگ ها فاصله دارد و لازم است متولیان امر هر چه زودتر برای تحقق مطالبات و وعده های بر زمین مانده تدبیر کنند.
*رئیس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تقلای ایرانی ها برای سودهای اندک حاصل از افزایش قیمت هارا بررسی می‌کند حرص و آز سوار بر موج بی‌ثباتی 37 اخراج و استعفا، جنجال و تنش مداوم، محصول یک سال ریاست جمهوری ترامپ بوده است خانه تکانی های کاخ سفید نمایندگان از توضیحات آخوندی و ربیعی قانع نشدند جهانبخش محبی نیا باب گفت وگو «ابتکار» از ادامه ماجرای همه پرسی و بایدها و نبایدهای آن گزارش می‌دهد رفراندوم، سیاسی یا غیر سیاسی ؟ آیا موسیقی اصیل ایران رو به فراموشی و زوال می‌رود؟ نت‌های ایرانی در بیم و امید جاودانگی آیا گردشگری ایران نیاز به پیوند با اپلیکیشن‌های جهانی دارد؟ سهم ناچیز ایرانی ها از خدمات گردشگری آنلاین «ابتکار» از دلایل طراحی دومین سوال از رئیس جمهوری گزارش می دهد چرخش از مطالبات مردمی به تسویه حساب سیاسی داویده آستوری، مدافع تیم ملی ایتالیا در خواب درگذشت سری آ در شوک درگذشت کاپیتان فیورنتینا تعبیر رئیس جمهوری از «کم عقلی » ! برخی به بهانه مخالفت با دولت به امید و آینده ملت ضربه می زنند چرا دولت در تحقق مطالبات جوانان عاجز مانده؟ پارسایی از پشت پرده روند واگذاری جعبه سیاه به دادستانی دنا خبر داد