محدودیت رابطه تجاری کشور

در این بین توجهی جدی به سرنوشت و آینده تجار که با ارز بین‌المللی دلار معاملات خود را پیگیری و نهایی می‌کردند بسیار مهم است. این ماجرا اما حاصل تغییراتی است که در هفته‌های گذشته به واسطه عدم پاسخگویی بانک‌ها در راستای تامین ارز جهت ترخیص کالای تجار پیش آمد.
بر‌اساس این تصمیم طبیعی است که تقاضای دلار کاهش پیدا خواهد کرد اما این تقاضا حذف نخواهد شد بلکه به ارز دیگری تغییر خواهد یافت. قابل پیش‌بینی‌ترین ارز ممکن که در معاملات جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد یورو است. این چرخش اما در همین نقطه متوقف نخواهد شد و افزایش بهای یورو را موجب خواهد شد؛ افزایشی در مقابل کاهش بهای کوتاه‌مدت دلار. بر این اساس هیچ درمان جدی‌ای رخ نداده است.
آسیب غیرقابل کنترل در این راستا اما محدودیت‌های معاملاتی ایران با دیگر کشورهاست. پیش از این نیز محدودیت‌هایی وجود داشت که با روش اتخاذ شده جدید چندین برابر آسیب‌های بیشتری به وجود خواهد آورد. معاملاتی در عرصه اقتصاد بین‌الملل وجود دارند که فقط با دلار قابل پیگیری است اما تغییر و تحولات پیش آمده دست ایران را از این معاملات کوتاه خواهد کرد.این تصمیم در راستایی پیش می‌رود که بر اساس آن به طور قطع فشاری جدی از درون بر دلار وارد خواهد شد و تراکم فنر دلار به منزله تهدید جدی اقتصاد کشور است. در نهایت فنر رها می‌شود و انرژی آزاد‌شده از آن سنگ‌هایی بر سر راه تجار خواهد بود. تصمیم فعلی تا قبل از شفافیت درباره آن قابل بررسی جدی نیست و می‌توان آن را در ادامه تصمیمات ناگهانی دیگر زیر ذره‌بین برد.
اقتصاد کشور در شرایط فعلی نیازمند رهایی از تصمیمات ناگهانی و مطالعه نشده است؛ تصمیماتی که درمان‌های کوتاه برای حذف واکنش‌های التهابی اقتصاد نباشد و پنجره‌ای رو به آینده باز کند. اقتصاد نیازمند شفافیت و قابل پیش‌بینی بودن است. تنها در چنین شرایطی این امکان برای تجار فراهم می‌شود که برنامه‌ریزی کنند و بر اساس آن سود مناسبی به نفع اقتصاد کشور حاصل شود.
*عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران