نظام بانكي را به مسير اعتماد جهاني نزديك كرده‌ايم

آرمان: رئیس‌جمهور در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی در بخشی از سخنرانی خود اشاره کرد که «اگر اعتماد بین مردم و دولت مستحکم باقی بماند، به آینده ما امیدوار باشیم همه امور در مسیردرست قرار می‌گیرد. اگر در سال 92 می‌گفتیم در سال 95 تورم تک رقمی می‌شود پذیرش آن شاید برای برخی سخت بود. ما امروز به تورم تک رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم، بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند، به این دستاورد صدمه ببیند. البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است. مخالفت با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت و ضربه زدن به اعتماد مردم است.»
تغییر در بافت فرسوده
دکتر روحانی در ادامه سخنرانی خود گفت: سال آینده 200هزار واحد مسکونی ساختش آغاز شود. در قدم اول برای توسعه‌گر زمین مجانی را می‌گذاریم و شما (بانک مرکزی) بانک مورد نظر را به توسعه‌گر می‌دهید و بخش‌های دیگر نیز از بودجه خودشان برای گاز، آب، برق، فاضلاب، پارک اختصاص می‌دهند. مردم آن محله به خانه‌های جدید می‌روند و خدای ناکرده اگر زلزله‌ای بیاید اعتماد بیشتری در این ساختمان جدید پیدا می‌کنند. با این طرح ارزش پولی و مالی مردم افزایش پیدا می‌کند. خانه قدیمی فرسوده‌شان تخریب می‌شود و در عوض این آپارتمان جدید در اختیار آنها قرار داده می‌شود و توسعه‌گر نیز 50 درصد آپارتمان را می‌فروشد و ما تسهیلات ویژه به خانه‌اولی‌هایی که می‌خواهند این واحدها را بخرند می‌دهیم که سود آن را 6 درصد اعلام کرده‌ایم. سود تسهیلات 6 درصدی مشوق بزرگی است و رفاه بزرگی برای خانه ‌اولی‌ها است، ضمن آنکه دولت همه تسهیلات را فراهم می‌کند، خودش وارد ساخت و ساز نمی‌شود. مردم محله و توسعه‌گر مشارکت می‌کنند و بانک‌ها هم در این زمینه نقش خواهند داشت. نمی‌شود در کشور ما راجع‌به تولید، اشتغال و رشد اقتصادی صحبت کنیم و یک پایه اصلی و اساسی آن بانک‌ها نباشند.
اعتماد به بانک‌ها


روحانی اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند رابطه ما با دنیا هنوز ضعیف است، خیلی خب، آیا رابطه‌مان بهتر شده است یا نه؟ بانک مرکزی و بانک‌ها در تلاش‌شان برای رابطه با بانک‌های خارجی و عامل و LCها شرایط بهتر شده است یا بدتر شده است؟ حتما شرایط ما بهتر شده است. منتها شرایط هنوز مطلوب نیست. دولت مصمم است برای اینکه این مسیر ادامه پیدا کند. دنیا باید اعتمادش نسبت به بانک‌های ما، اعتماد بیشتری باشد. سرمایه بانک‌ها، کفایت سرمایه، انضباط در بانک‌ها و ترازنامه شفاف از جمله این مسائل است. ما الان سه لایحه به مجلس شورای اسلامی برای مبارزه با پولشویی، مبارزه با مسائل مالی تروریسم و اصلاحاتی که در یکی از قوانین قبلی داشتیم، داده‌ایم. تصویب این لوایح کمک می‌کند به دیدگاه جهانی نسبت به بانک‌های داخلی و روند مالی و پولی ما در داخل کشور. اعتماد مردم به بانک‌ها باید بیشتر باشد و روابط بانک‌های ما با دنیا بیشتر و سهل‌تر باشد. نمی‌شود در دنیای امروز بدون ارتباط با جهان کار مالی و بانکی انجام داد. گرانقیمت می‌شود انجام داد، اما اگر می‌خواهید منابع مالی ارزان‌قیمت داشته باشید و می‌خواهید از امکانات و منابع مالی دنیا به خوبی استفاده کنید که بزرگ‌ترین منبع اعتماد بانک‌های دنیا به ما و اعتماد مردم به بانک‌های ماست، همه اینها دست به دست هم می‌دهد برای یک حرکت درست به سمت آینده. ما امروز در شرایطی هستیم که بانک مرکزی و دولت و قوای دیگر توانستند از یک مشکل بزرگ علی‌الاصول عبور کنند و آن موسسات غیرمجاز بود. موسسات غیرمجازی که مردم را به دام می‌انداختند و تشویق به سود و بهره بیشتر می‌کردند و از آن طرف وقتی کم می‌آوردند، مجددا ناچار می‌شدند سود بیشتری را اعلام کنند تا پول بیشتری را جذب کنند و بدهکاری‌اش به مردم بیشتر می‌شد. بانک مرکزی اگر اختیاراتی می‌خواهد از دولت و مجلس بگیرد، چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد؟ مبنای این مساله چیست؟ این همه ساختمان گران‌قیمت، چرا پول مردم را حبس کرده است؟ چقدر شعبه نیاز داریم؟
بانک خصوصی
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: من در دولت دوازدهم مدام به وزیر اقتصاد تأکید می‌کنم که اموالی را که نیاز ندارند بفروشند و بانک‌های خصوصی هم باید این کار را کنند. پول بانک خصوصی برای مردم است .روحانی گفت: اساس این مساله این است که بانک‌های ما از بنگاه‌داری خارج شوند و سرمایه‌های منجمد خودشان را بتوانند در مسیر تولید به‌کار اندازند و در اختیار بخش‌های اقتصادی کشور قرار دهند و خودشان را از بنگاه‌داری رها کنند. همکاری بین بانک مرکزی و بانک‌ها ادامه پیدا کند و ما بتوانیم ارتباطات‌مان را با بانک‌های جهانی بیشتر کنیم. سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس از گذشته بهتر شده است و بانک مرکزی باید تلاش کند از این فاینانس استفاده بشود. احتیاط بیش از حد هم می‌تواند مضر باشد. احتیاط برای بازپرداخت‌ها خوب است اما بگذارید از این فضا استفاده شود. ما باید ظرف 6 ماه تا یکسال از همه این فاینانس‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم شرایط بهتری را برای اقتصاد پیش‌بینی کنیم. بانک مرکزی برای سال آینده باید در زمینه تورم و ارز به مردم قول دهد. همان که خودش مرتب می‌گوید ارز 5 درصد بیشتر بالا نمی‌رود، بر همان مبنا به مردم قول دهد. اعتماد به آینده می‌تواند اضطراب و ناآرامی در بازار را از بین ببرد و ثبات به ما دهد و ثبات بهترین سرمایه ما در بخش اقتصاد است. هرچقدر این ثبات بیشتر باشد، می‌توانیم برای آینده تلاش‌های بیشتری داشته باشیم.