آلبرت بغزیان مونتاژ می توانست تولید داخلی را نجات دهد اما بلای جانش شد

سوداگری بلای جان تولید داخلی
وقتی صحبت از تولید ملی می‌شود یعنی اینکه تقاضایی برای کالا و خدمات در داخل کشور وجود دارد و این تقاضا ضرورت عرضه را به وجود می‌آورد. به عبارتی تولید، تقاضا ایجاد می‌کند. تولید کالا یا ملی است یا وارداتی. از سویی مردم از حق انتخاب آزادانه برخوردارند. مردم پارامترهای مهمی چون قیمت مناسب و کیفیت مطلوب کالای تولیدی را مدنظر قرار می‌دهند.
در این شرایط بخش عمده‌ای از کالاهای وارداتی، در داخل کشور قابلیت تولید را دارند و برخی از کالاهای مشابه خارجی در داخل کشور هم تولید می‌شوند، اما سوال این است که چرا در نهایت مسیر تقاضا به سمت کالاهای وارداتی می‌رود؟ خب، تولیدکننده ما نتوانسته است قیمت و کیفیت کالا را برای خریدار جذاب کند تا این گونه کششی عمومی برای مصرف کالاهای داخلی شکل گیرد.
از این منظر می‌توان آن موضعی را که معتقد است جامعه ایرانی کششی روانی به سمت مصرف کالای خارجی دارد، به بوته نقد کشاند.


یا مثلا اینکه گفته می‌شود ایرانی‌‌ها اعتماد بیشتری به جنس خارجی دارند و نسبت به تولیدات داخلی خود بی‌اعتنا و بی‌اعتمادند، به زعم من سخنی است کلی، مبهم و غیر علمی.
اگر بخواهیم وضعیت تولید داخلی را بررسی کنیم، باید آن را در یک گستره زمانی ببینیم؛ این‌که چه شده کالای تولید شده 5سال پیش یک شرکت از نظر کیفیت بسیار بهتر از کالای همسان امسال است؟
باید همه جوانب را دید. این‌که چرا تولیدکنندگانی که بخشی از تولیدشان را صادر می‌کنند، قیمت عرضه تولید داخلی‌شان نسبت به صادرات همان کالا‌‌ها افزایشی غیر قابل توجیه دارند.
نمود بارز این بحران را می‌توان در بازار و رقابت خودروهای داخلی و خارجی دید. به عبارتی اگر حمایت تعرفه‌ای و عوارض ازخودروی داخلی نبود تقریبا گرایش اکثر مردم به سمت تولیدات خارجی سوق پیدا می‌کرد، کما اینکه در حال حاضر در مناطق آزاد به دلیل عدم عوارضی بر روی خودروی خارجی، اکثر مردم خودروی خارجی سوار می‌شوند. این نشان می‌دهد که ما نتوانستیم کیفیت مورد انتظار عموم مردم را در تولید ملی محقق کنیم.
از‌ طرفی بحث قیمت‌ها را داریم. منشا آفت قیمت تولیدات داخلی بی‌ثباتی نرخ ارز است. طبیعی است تولیدی که مواد اولیه‌اش را با ارز هزار تومانی تامین می‌کرد با تولیدی که مواد پایه‌اش را با ارز 4700تومان تامین می‌کند، تفاوت فاحشی داشته باشد.
مسلما این افزایش نرخ ارز هم هزینه تولید را بالا می‌برد و هم مختصات کیفیت را مختل می‌سازد. در این شرایط تولیدکننده برای اینکه قیمت‌‌ها جهش گردی نداشته باشد، استاندارد محصولش را پایین می‌آورد. یا مثلا بدعهدی‌‌هایی که در بحث گارانتی وجود دارد طرف را مجاب می‌کند از بانه کالای مورد نیازش را تامین کند، اما کالای داخلی را که گارانتی هم دارد نخرد. چون از نظر این خریدار هر دوی این کالاها فاقد گارانتی هستند!
درست است؛ اگر اصول اقتصاد مقاومتی به شکلی گسترده هم در بطن نهادهای حاکمیتی و هم در دل جامعه نهادینه شود، می‌توان نسبت به افق پیش روی تولید ملی امیدوار
بود.
با این همه یکی از از راهکارهای در دسترس برای زنده نگاه داشتن تولید داخلی، در دستور کار قرار دادن سیاست تولیدات مشترک با کشورهای دارای پشتوانه تکنولوژیک است. این می‌تواند قدم اول باشد. یعنی اینکه با مونتاژ آغاز کنیم، اما رفته رفته اجزای کالای مورد نظر را بومی‌سازی کنیم. این اتفاق در کشور ما هم تجربه شد، ولی از آنجایی که تفکر سوداگری کوتاه‌مدت، هم بر نهادهای دولتی و هم بر نهادهای خصوصی و بازار حاکم بود، کالای مونتاژی (که می‌توانست قدم اول برای پویاتر کردن تولیدات داخلی باشد) بعد از زمانی کیفیت اصلی خودش را از دست می‌داد و این تغییر منفی در تولیدات مونتاژی، خاطرات بدی را در ذهن ما ایرانی‌ها ساخت.
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در مقابل بحران بتواند خود را حفظ کند، نه اینکه تا بحرانی مثل آشفتگی در بازار ارز رخ می‌دهد، تولید بخوابد، مردم سوداگر شوند و تولیدکننده رغبتش را برای تولید کالا از دست بدهد.
سایر اخبار این روزنامه
با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش درباره خنیاگری که راوی تمام بغض‌های ایران چند هزار ساله است کلهر؛ زخمه روان نیاکان ما سفر دیشب «لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران فرصتی برای ابرام بر حقوق ایران آیت الله فیاض: زنان می توانند قاضی، مرجع و رییس جمهوری شوند/ فاضل میبدی: این اظهار نظر جرات می‎خواهد به بهانه تولد مجید وفادار آهنگساز تصنیفی که هنوز تازگی دارد؛ مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه وقتی تولید زمین‌گیر شده است روزهای تلخ صنعت سوسیال‌دمکرات‌ها به تشکیل دوباره «ائتلاف بزرگ» رای دادند ادامه بازی SPD در فصل آخر مرکل با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش آلبرت بغزیان مونتاژ می توانست تولید داخلی را نجات دهد اما بلای جانش شد