اسد: ائتلاف آمریکایی، نیروی هوایی داعش است

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در غوطه شرقی بشدت با گروه‌های تروریستی درگیرند و کفه تحولات میدانی به سود آنهاست. به گزارش شبکه خبری المنار، ارتش سوریه روز گذشته با پیشروی در غوطه شرقی دمشق کنترل مناطق اوتایا، حوش‌الصالحیه، حوش خرابو، النشابیه، حزرما، فوج‌النقل، مزارع‌العب و بیت‌نایم را بعد از درگیری با تروریست‌ها در دست گرفت. ارتش سوریه بعد از کنترل بر منطقه جنوب شهرک الشیفونیه تا شمال شهرک حوش‌الاشعری، به ورودی‌های شهرک‌های مسرابا و بیت‌سوا رسید. ارتش همچنان در حال تأمین گذرگاه انسانی برای خارج کردن غیرنظامیان از غوطه شرقی است. به گفته منابع، ارتش سوریه کنترل ۴۰ درصد از مساحتی را که در غوطه شرقی تحت کنترل عناصر تروریستی بود، در دست گرفته است. طبق این گزارش، نیروهای سوری که از سمت شرق غوطه شرقی در حال پیشروی هستند، با همرزمان خود که در غرب و در اداره حمل‌ونقل حرستا مستقرند 3 کیلومتر فاصله دارند. بدین ترتیب، اگر نیروهای مقاومت در این محور با هم تلاقی پیدا کنند، غوطه شرقی به 2 بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود؛ بخش شمالی شامل شهرهای دوما و حرستا و بخش جنوبی مهم‌ترین شهر آن عربین است و محله جوبر نیز در آن قرار دارد. به گفته خبرنگار المیادین، ارتش سوریه خطوط دفاعی گروه‌های مسلح در جنوب غوطه دمشق را درهم شکسته است. نیروهای دولتی سوریه همچنین اعلامیه‌های جدیدی را در روستاها و شهرک‌های غوطه شرقی دمشق پخش کردند تا به غیرنظامیان مسیرهای رسیدن به گذرگاه امن برای خروج از این منطقه را نشان دهند. این در حالی است که تروریست‌ها همچنان مناطق غوطه شرقی را هدف قرار می‌دهند و مانع خروج غیرنظامیان می‌شوند تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. در همین راستا، مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد جبهه‌النصره برای عملیات تحریک‌آمیز در غوطه شرقی جهت به شکست کشاندن آتش‌بس تلاش می‌کند. به گفته این مرکز، افراد مسلح از غیرنظامیان برای حفر تونل استفاده می‌کنند. این مرکز اعلام کرد این اقدام یک جنایت جنگی است و باید عاملانش مجازات شوند. گروه‌های تروریستی از سال 2012 غوطه شرقی را در اشغال خود دارند که مهم‌ترین آنان عبارتند از: جیش‌الاسلام که شهر دوما را مرکز خود قرار داده است، فیلق‌الرحمن که به همراه جبهه‌النصره مناطق گسترده‌ای از مرکز غوطه از جمله حموریه، عربین و جوبر را در اشغال خود دارند و احرارالشام که حرستا را به عنوان مرکز خود انتخاب کرده است. نیروهای مقاومت از یکشنبه هفته گذشته عملیات گسترده خود را برای پاکسازی منطقه مهم غوطه شرقی آغاز کرده‌اند.
عملیات غوطه شرقی ادامه دارد
رئیس‌جمهوری سوریه یکشنبه‌شب در نشست خبری اعلام کرد تهاجم رسانه‎ای و سیاسی علیه سوریه تحت عناوین انسانی با هدف اصلی حمایت از تروریسم و تروریست‎ها پس از حملات پیاپی علیه آنها انجام می‌‏گیرد. بشار اسد تاکید کرد بیشتر ساکنان غوطه شرقی ریف دمشق خواستار رهایی از محاصره تروریست‌ها هستند و از همین رو، عملیات ضدتروریستی همزمان با ایجاد گذرگاه‎های امن به مناطق تحت کنترل دولت سوریه، ادامه خواهد داشت. او با بیان اینکه تناقضی بین آتش‌بس و عملیات ضد تروریستی وجود ندارد، گفت: عملیات غوطه شرقی دمشق ادامه جنگ علیه تروریسم است. اسد گفت: موضوع حملات شیمیایی به فرهنگنامه جعلی و قاموس دروغین غربی‌ها تبدیل شده و تنها ابزاری است که غرب با آن برای توجیه حملات خود به ارتش سوریه استفاده می‌کند. رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد: ائتلاف غربی همان نیروی هوایی داعش است، چرا که ائتلاف به اصلاح ضدداعش بی‌شرمانه از جبهه‌النصره و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. بشار اسد گفت: ورود نیروهای مردمی به عفرین با وجود مشغول بودن ارتش سوریه به مبارزه با تروریسم در دیگر مناطق این کشور، طبیعی است. اسد به حملات نیروهای ترکیه به عفرین واقع در شمال غربی سوریه اشاره کرد و گفت: تحرکات کنونی ترکیه در عفرین نشان‎دهنده ادامه سیاست‎های خصمانه این کشور در قبال سوریه است. در سایه پیشروی‌های گسترده نیروهای مقاومت در غوطه شرقی، عناصر وابسته به گروه تروریستی «ارتش آزاد» سوریه، برای کمک به همرزمان خود در این منطقه دست به کار شدند. روزنامه الوطن سوریه گزارش داد ارتش آزاد اعلام کرده است به‌منظور کمک به تروریست‌های محاصره‌شده در غوطه و کم‌کردن حجم عملیات ارتش سوریه در این منطقه، در جنوب سوریه و استان درعا عملیات نظامی را علیه نیروهای مقاومت آغاز خواهد کرد. أبوحسام، سرکرده نظامی گروه تروریستی «قوات شباب السنه» اعلام کرد گروه‌های ارتش آزاد با هم همکاری دارند و در حال بررسی آغاز نبردی در جنوب کشور هستند تا بر عملیات نظامی در غوطه تأثیر بگذارند.
ورود کاروان کمک‌ها به غوطه


بافل کرشیشک، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیروز اعلام کرد، کاروان امدادرسانی شامل ۴۶ کامیون به سمت منطقه غوطه شرقی به راه افتاده است. وی به رویترز گفت: کاروان امدادرسان از آخرین مقر ارتش در مسیرش به غوطه عبور کرده است. دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد قرار است این کاروان امروز وارد شهر دوما شود. این در حالی است که سرلشکر ولادیمیر زولوتوخین، سخنگوی مرکز آشتی روسیه در سوریه پیش‌تر گفته بود گروه‌های مسلح در غوطه شرقی با خمپاره بیمارستان نظامی تشرین در نزدیکی نقطه ایست بازرسی واقع در حومه غربی روستای الریحانه را مورد هدف قرار دادند. زولوتوخین گفت: گروه‌های مسلح غیرقانونی به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه داده و قطعنامه آتش‌بس را نقض می‌کنند. حملات دوره‌ای با اسلحه‌های کوچک به ایست بازرسی انجام می‌شود. همچنین در فاصله ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری غرب روستای الریحانه 6 بمب منفجر شد. وزارت دفاع روسیه نیز روز یکشنبه اعلام کرد گروه‌های مسلح همچنان مانع از خروج غیرنظامیان سوری از غوطه شرقی دمشق می‌شوند و گذرگاه انسانی که به خروج آنها اختصاص داده شده را هدف می‌گیرند.
تروریست‌ها نبرد را به جبهه جنوب منتقل می‌کنند
ابوحسام با اشاره به اینکه درگیری ارتش آزاد با گروه تروریستی «جیش خالد بن الولید» در غرب استان درعا، توان این گروه را از بین برده است، در عین حال مدعی شد عملیات نظامی را علیه ارتش سوریه آغاز خواهند کرد تا به زعم خود، واقعیت میدانی را تغییر دهند. وی در پایان مدعی شد مسائلی درباره ادغام گروه‌های تروریستی معارض حاضر در جنوب سوریه مطرح شده ولی توضیحات بیشتری در این باره ارائه نکرد. در همین راستا، روزنامه القدس‌العربی با اشاره به احتمال عملیات نظامی ارتش آزاد در جنوب سوریه، اعلام کرد هدف از این عملیات کاهش فشار بر تروریست‌های حاضر در غوطه خواهد بود. گروه‌های معارض تروریستی حاضر در درعا از چند روز پیش اعلام بسیج عمومی کردند و از عناصر خود خواستند آمادگی خود را برای حمله به اهداف ارتش سوریه در این استان افزایش دهند. ناصر الحریری، فعال معارض اعلام کرد رخدادهای غوطه شرقی، مستقیماً بر «جبهه جنوب» تأثیر خواهد گذاشت، بویژه اینکه اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نشان می‌دهد پس از پایان عملیات ارتش سوریه در غوطه، در منطقه جنوب، معارضان نابود خواهند شد. الحریری اعلام کرد تاکنون گروه‌های تروریستی حاضر در جنوب سوریه، تحرک دسته جمعی انجام نداده‌اند. استان درعا اخیراً شاهد هرج‌ومرج و درگیری میان گروه‌های تروریستی است و منابع محلی تأکید دارند پدیده ربایش افراد غیرنظامی نیز افزایش یافته است.