«شکل آب» برنده 4 جایزه اسکار

گروه هنر: مراسم نودمین دوره جوایز اسکار دوشنبه صبح به وقت ایران در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس‌آنجلس برگزار شد و فیلم «شکل آب» ساخته گی‌یرمو دل‌تورو، کارگردان مکزیکی که با 13 نامزدی پیشتاز نامزدها بود، با دریافت چهار جایزه، از جمله جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کرد. این فیلم جوایز اسکار بهترین موسیقی (الکساندر دپلا) و بهترین طراحی صحنه (پل دنهام آستربری، جفری ‌ای. ملوین و شین ویو) را نیز از آن خود کرد.  «شکل آب» برای دریافت جایزه اصلی، فیلم‌های «با اسم خودت به من زنگ بزن»، «سیاه‌ترین ساعت»، «دانکرک»، «برو بیرون»، «لیدی برد»، «رشته خیال»، «پست» و «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» را به‌عنوان رقیب پیش‌روی خود داشت.
داستان فیلم فانتزی- رمانتیک «شکل آب» در 1962 و در دوران جنگ سرد روی می‌دهد. یک نظافتچی و همکارش که در یک آزمایشگاه دولتی مشغول کار هستند، در یک مخزن آب مخلوقی دوزیست کشف می‌کنند. نظافتچی از روی تنهایی با مخلوق دوست می‌شود و... . سالی هاوکینز، مایکل شانون، ریچارد جنکینز و اکتاویا اسپنسر در «شکل آب» بازی می‌کنند. «شکل آب» اولین‌بار در دنیا، سپتامبر امسال در هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و جایزه شیر طلایی را دریافت کرد.
 «شکل آب» پرفروش‌ترین فیلم برنده اسکار بهترین فیلم در پنج سال اخیر است. فیلم شرکت فاکس سرچ‌لایت تاکنون در آمریکای شمالی 57.4‌ میلیون دلار و در بازار جهانی 126.4‌ میلیون دلار فروخته و هنوز در تعدادی از کشورها اکران نشده است.
 «دانکرک» به کارگردانی کریستوفر نولان که هشت نامزدی اسکار کسب کرده بود، در سه بخش فنی بهترین تدوین، بهترین تدوین صدا و بهترین صداگذاری جایزه گرفت. فیلم‌های «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»، «بلید رانر 2049»، «کوکو» و «سیاه‌ترین ساعت»، هرکدام دو جایزه دریافت کردند. گری اولدمن برای بازی در نقش وینستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتانیا، در فیلم «سیاه‌ترین ساعت» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. اولدمن پیش از این برای فیلم «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» نیز نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شده بود.


 جایزه اسکار بهترین بازیگر زن به فرانسیس مکدورمند برای بازی در کمدی سیاه «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» به کارگردانی مارتین مک‌دونا رسید. بازیگر 60 ساله شیکاگویی 21 سال پیش نیز برای «فارگو» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد و اکنون به گروه 14 نفره بازیگرانی پیوسته است که بیش از یک اسکار گرفته‌اند. سام راک‌ول، همبازی مکدورمند در «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری»، برای بازی در نقش یک مأمور پلیس در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را از آن خود کرد. آلیسن جنی برای فیلم «من، تونیا» جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را دریافت کرد. این فیلم درباره تونیا هاردینگ، قهرمان اسکیت‌بازی (با بازی مارگو روبی)، است و جنی در آن، نقش مادر بدجنس هاردینگ را بازی می‌کند. جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی به «برو بیرون» نوشته جردن پیلی رسید که اولین تجربه کارگردانی او هم هست. «برو بیرون» در حالی اسکار گرفت که «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» نوشته مارتین مک‌دونا در این بخش شانس زیادی برای دریافت جایزه داشت. جایزه بهترین فیلم‌نامه اقتباسی به جیمز آیوری برای فیلم «با اسم خودت به من زنگ بزن» اعطا شد. آیوری 89 ساله اکنون مسن‌ترین فردی است که در بخش‌های رقابتی جایزه اسکار دریافت کرده است. او پیش از این برای فیلم‌های «بقایای روز»، «هواردز اند» و «اتاقی با چشم‌انداز» نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده بود.
اسکار بهترین فیلم‌برداری به راجر دیکنز برای «بلید رانر 2049» رسید .او تا پیش از این 13بار نامزد اسکار بهترین فیلم‌برداری شده بود و هربار ناکام مانده بود. از سوی دیگر، کوبی برایانت، بسکتبالیست معروف و بازیکن سابق تیم لس‌آنجلس لیکرز و همکار انیماتورش، گلن کین، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن شدند. فیلم‌های «Mudbound» و «جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای» نیز هر یک چهار نامزدی به دست آورده‌ بودند، اما در هیچ بخشی برنده نشدند. فیلم «پست» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ هم از سوی رأی‌دهنده‌های آکادمی نادیده گرفته شد. جیمی کیمل برای دومین سال پیاپی اجرای جوایز سالانه آکادمی را  برعهده داشت.