کاخ سفید از احتمال دیدار رئیس دولت آمریکا و رهبر کره شمالی در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد

بازی اون در زمین ترامپ
محمدرضا ستاری
جنجال آفرینی از نوع متناقض، شاید بهترین توصیف برای کره‌شمالی به خصوص طی یکسال اخیر باشد. در بحبوحه تشدید بی سابقه بحران در شبه جزیره کره و تهدیدهای بام تا شام میان پیونگ یانگ و واشنگتن که هر آن می‌رفت تا کلید یک جنگ هسته‌ای تمام عیار را بزند، اکنون مقامات کره‌شمالی در چرخشی 180 درجه‌ای و بی سابقه از سمت و سو و نوع دیگری در حال جنجال آفرینی هستند. پس از آغاز مذاکرات رسمی میان دو کره در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی که با حضور خواهر رهبر کره‌شمالی در کره‌جنوبی رقم خورد، بلافاصله در مدت کوتاهی رئیس دستگاه امنیتی کره‌جنوبی به دیدن کیم جونگ اون در پیونگ یانگ رفت تا ضمن دیدار و گفت و گو با رهبر کره‌شمالی، مقدمات فراهم شدن نوعی تنش‌زدایی در شبه جزیره کره را فراهم سازد.
این اقدام که از سوی رسانه‌ها و کارشناسان با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود، پس از اعلام دیدار قریب‌الوقوع میان رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ در اردیبهشت ماه سال آینده همگان را در بهت و حیرت فرو برد. به گزارش خبرگزاری رویترز چونگ ایویی یونگ، رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی طی گزارشی درباره دیدار خود با رهبر کره‌شمالی به خبرنگاران گفت که اون آمادگی خود را برای خلع سلاح اتمی و تعلیق آزمایش‌های موشکی اعلام کرده و گفته که مایل است با دونالد ترامپ دیدار و گفت و گو داشته باشد. این مقام امنیتی کره‌جنوبی همچنین تصریح کرد که ترامپ نیز موافقت خود را برای این دیدار ابراز داشته و به احتمال قوی این ملاقات تا سه ماه دیگر صورت خواهد گرفت.


در همین رابطه کاخ سفید نیز با تائید این خبر اعلام کرد که دونالد ترامپ دعوت رهبر کره‌شمالی برای دیدار مستقیم را پذیرفته و آماده است تا در این دیدار بی‌سابقه در خصوص آینده برنامه هسته‌ای و موشکی با مقامات پیونگ‌یانگ گفت و گو و رایزنی کند. این در حالی است که ترامپ در پیام توئیتری خود این اقدام را پیشرفتی بی‌سابقه عنوان کرده و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز که در سفر به آفریقا به سر می‌برد، طی کنفرانسی خبری در آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی با بیان اینکه باید انتظارات از روابط دیپلماتیک میان واشنگتن و پیونگ یانگ واقع‌بینانه باشد، تاکید کرد که اولین قدم ایجاد گفت و گو است که برای آغاز این راه طولانی قرار است آغاز شود.
دلایل دوگانه چرخش پیونگ یانگ
این چرخش بی‌سابقه از سوی رهبر کره‌شمالی که تا چندی قبل همواره آمریکا را تهدید به حمله اتمی کرده و اظهار داشته بود که صنعت هسته‌ای کشورش از آنچنان پیشرفت و ثباتی برخوردار شده که اکنون موشک‌های پیونگ‌یانگ قادر به هدف‌گیری تمامی خاک آمریکا خواهد بود، از آنجا حائز اهمیت است که بحران در شبه جزیره کره اکنون سال‌هاست به حالتی مزمن درآمده و کره‌شمالی به عنوان یکی از عوامل ایجاد تنش در این منطقه استراتژیک همواره هدف حملات گسترده رسانه‌ای، تحریم‌های بین‌المللی و تهدیدات روز افزون بوده است. حال سوال این است که پیونگ یانگ پس از چندین آزمایش موشکی جنجال برانگیز از فروردین ماه امسال که دو نمونه از آن مربوط به بمب هیدروژنی و یک موشک دورپرواز بود، چگونه با تغییر مسیر ناگهانی تقاضای مذاکره با آمریکا و حتی دست کشیدن از فعالیت‌های اتمی کرده است؟
در این خصوص کارشناسان قائل به دو نظر متفاوت هستند. نخست اینکه رژیم منزوی مستقر در پیونگ یانگ با سال‌ها تحمل فشار و تهدید، همزمان با اقدام عملی جامعه جهانی مبنی بر اعمال فشارهای بیشتر موجودیت خود را در تهدید دیده است. تقریباً دو ماه قبل و همزمان با آخرین آزمایش اتمی توسط کره‌شمالی، شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت که واردات نفت این کشور را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش داده و قرار بر این شد که تا سال 2019 میلادی نیز تمامی کارگران شاغل در خارج از کره‌شمالی به کشورشان بازگردانده شوند. در همین راستا نخستین محموله نفت ارسالی چین به کره‌شمالی توسط سئول توقیف شد و روسیه نیز روند اخراج کارگران کره‌شمالی را آغاز کرد.
این مساله از دو جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه صنعت اتمی کره‌شمالی به میزان زیادی وابسته به نفت و انرژی بوده و با کاهش واردات نفت و توقف آن، علاوه بر تحت شعاع قرار گرفتن برنامه اتمی پیونگ یانگ، تامین انرژی مردم نیز برای مقامات کره‌شمالی به نوعی چالش و حتی کابوس تبدیل خواهد شد.
از سوی دیگر از آنجا که کارگران شاغل در خارج از کره‌شمالی برای دولت این کشور مهمترین منبع تامین ارز هستند، اخراج آنها پیونگ یانگ را از این نظر در مضیقه کامل فرو برده و حتی خطر فروپاشی اقتصاد دولتی و ضعیف آنها را دوچندان می‌سازد. به همین دلایل کارشناسان معتقدند که اقدام عملی و همه جانبه علیه کره‌شمالی باعث شده است تا مقامات این کشور علیرغم تمامی تهدیدها و شعارهایشان ناچار به عقب نشینی و چرخش بی سابقه از مواضع سابق خود شوند.
هدیه اون به ترامپ
نکته دیگر از سوی تحلیل‌گران به سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی باز می‌گردد. با مروری بر تنش‌ها میان این دو کشور در می‌یابیم که سال‌ها تحریم و تنش با پیونگ یانگ در نهایت آنها را به سمت دستیابی و تولید بمب اتم در منطقه استراتژیک شرق دور متمایل ساخت. این تحلیل‌گران معتقدند که بنا بر راهبرد بلندمدت آمریکا برای حضور در شرق دور و همچنین مشروعیت بخشیدن به آن، کره‌شمالی بهترین کارت برای بازی آمریکا در این زمین بوده است. این رژیم با ماهیتی تهدید آمیز برای متحدان آمریکا به خصوص کره‌جنوبی و ژاپن، حکم اهرم فشاری را دارد که واشنگتن هر لحظه می‌تواند بر روی وابستگی امنیتی این دو کشورانگشت بگذارد.
با این حال پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ که احتمال وقوع جنگ اتمی را پر رنگ ساخته بود، عده‌ای از مفسران آمریکا با انتقاد شدید از سیاست‌های یک بام و دو هوای ترامپ و کاخ سفید در قبال کره‌شمالی معتقد بودند که کاخ سفید هیچ راهبرد مشخصی برای مقابله با این تهدیدات ندارد.
در همین رابطه چندی قبل مجله فارین پالیسی آمریکا طی گزارشی در خصوص سیاست‌های ترامپ در قبال کره‌شمالی گزارش داد: رویکردهای ترامپ عملاً ضد راهبرد است و او تاکنون نشان داده که جهان‌بینی خود را بر فتوحات کوتاه مدت و تاکتیکی بنا نهاده است. علی‌رغم نقش حیاتی سئول در رسیدگی به بحران هسته‌ای کره‌ شمالی که بی‌تردید یگانه مساله‌ امنیت ملی است که در صدر دستورکار ترامپ قرار دارد، رئیس‌جمهوری تهدید به فسخ توافق تجاری دوطرفه‌ آمریکا با کره‌ جنوبی کرده است و در این راستا سعی کرده تعهد آمریکا به پرداخت بخشی از هزینه سیستم دفاع ضدموشکی تاد را انکار کند.
با چشم بستن بر ماهیت چندبُعدی عرصه‌ سیاست بین‌المللی و انکار ارزش مقابله‌به‌مثل، این یک جانبه‌گراییِ بی‌وقفه موجب می‌شود آمریکا از ابزارهای حیاتی مشارکتی در مقابله با تهدیدات و بهره‌گیری از فرصت‌ها محروم شود. وقتش که برسد، دولت ترامپ احتمالاً موجی از اسناد راهبردی را منتشر خواهد کرد: از نمونه‌ بالادستیِ راهبرد امنیت ملی تا نمونه‌های خاص‌تر مثل بازبینی وضعیت هسته‌ای. این اسناد شاید خیال موقتی یک راهبرد را به ذهن متبادر کنند، اما نمی‌توانند یک حقیقت بنیادین را بپوشانند: تا زمانی که رویکرد سوداگرایی تاکتیکی ترامپ بر شکل‌دهی سیاست‌خارجی آمریکا حاکم است، ایالات متحده محکوم به آن است که هدف تاریخ باشد، نه کارگزار تاریخ.
اکنون به نظر می‌رسد با انتشار خبر ملاقات قریب الوقوع میان ترامپ و اون، این رئیس جمهوری آمریکاست که پاسخ این انتقادات را به روشی دیگر و با بردی رسانه‌ای داده است. وقتی بحران در شبه جزیره کره به حد اعلای خود رسید، آغاز روند مذاکره میان سئول و پیونگ یانگ و پس از آن احتمال دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی برای ترامپ برگ برنده‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند با ایستادن بر پله آن بسیاری از منتقدان را وادار به سکوت کند. ترامپی که خود اکنون هدف شدیدترین حملات رسانه‌ای قرار دارد و گفته می‌شود که سایه استیضاح هر لحظه دولت او را تهدید می‌کند، با کشاندن کیم جونگ اون به میز مذاکره، نه تنها می‌تواند از این امتیاز بهره‌برداری رسانه‌ای کند، بلکه قادر به توجیه اقدامات یک جانبه‌گرای دولت پست نو محافظه کار خود نیز خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار شاعران و ستایشگران اهل بیت (ع) حضور ایران در منطقه ربطی به آمریکا و اروپا ندارد «ابتکار» در گفت‌وگو با نمایندگان عملکرد فراکسیون امید در سال دوم فعالیت مجلس دهم را بررسی کرد راه های حفظ سلامتی هنگام تمیز کردن منزل در آستانه سال نو بررسی شد خانه‌تکانی بدون درد! محمدعلی وکیلی موانع شکل گیری گفت وگو درجامعه کنونی ایران ! یادآوری سرنوشت رئیس جمهوری معذول ابتدای انقلاب به رئیس دولت دوازدهم با چه هدفی انجام می شود؟ استقبال مخاطبان امروزی از سریال‌های مناسبتی بررسی شد سیمای نوروزی در گیر و دار کیفیت بازداشت جمعی از تجمع‌کنندگان مقابل وزارت کار «ابتکار» از اجراهای خیریه یکی از گروه‌های موسیقی خیابانی گزارش می‌دهد نت‌های خیابانی، حامی کودکان سرطانی سخنگوی شورای نگهبان: ممکن است در احراز صلاحیت ها اشتباهاتی هم رخ دهد کاخ سفید از احتمال دیدار رئیس دولت آمریکا و رهبر کره شمالی در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد سخنگوی شورای نگهبان: ممکن است در احراز صلاحیت ها اشتباهاتی هم رخ دهد