پایان غیر مجازها

معاون نظارتی بانک مرکزی با تشریح آخرین اقدامات ساماندهی موسسات و تعاونی‌های غیرمجاز، گفت: بانک مهر اقتصاد و موسسه ثامن تا بهار ۹۷ در بانک انصار ادغام می‌شوند.
فرشاد حیدری روز گذشته در یک نشست خبری به ساماندهی تعاونی اعتباری فرشتگان در سال ۹۵ اشاره و تصریح کرد: این تعاونی ۴۵۰ هزار نفر سپرده‌گذار داشت‌ بنابراین با تصمیم کمیته سران قوا بنا شد سپرده‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان ساماندهی شود و اشخاصی که بالای ۲۰۰ میلیون سپرده داشتند حداقل ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند البته با این شرط که از شهریور و همزمان با انحلال تعاونی، دیگر سودی به سپرده‌ها پرداخت نشود.
وی گفت: سپرده‌های ۴۵۲ هزار سپرده‌گذار این تعاونی تاکنون بازگشته و ۹۹ درصد سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده و یک درصد باقی مانده هر کدام نفری ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کردند و پرداخت مابقی سپرده‌ها بر اساس تصمیمی است که هیات تسویه بگیرد. حیدری تعداد سپرده‌گذاران البرز ایرانیان را ۴۴ هزار و ۷۰۱ نفر اعلام کرد و گفت: بنا شد تا ۱۰۰ میلیون تومان به سپرده‌گذاران پرداخت شود ولی با شرط تعدیل نرخ سود به ۱۵ درصد؛ تاکنون ۴۱ هزار و ۷۳۰ نفر از این سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده‌اند که شامل ۹۳ درصد سپرده‌گذاران می‌شوند و تنها هفت درصد باقی مانده است.
معاون نظارتی بانک مرکزی تعداد سپرده‌گذاران وحدت را ۳۷۴ هزار و ۲۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: ۳۷۰ هزار و ۹۵۸ نفر تعیین تکلیف شده‌اند که 7/93 درصد را شامل می‌شود. در این تعاونی هم سپرده‌های زیر ۱۰۰ میلیون تسویه شد وبه بالای ۱۰۰ میلیون نیز ۱۰۰ میلیون پرداخت و نرخ سود هم به ۱۵ درصد تعدیل شد.


وی با بیان اینکه تعداد سپرده‌گذاران افضل توس ۳۶۵ هزار و ۶۰۰ نفر بوده که از این تعداد ۹۹ درصد تعیین تکلیف شدند، تصریح کرد: از تمام این صندوق‌ها در مجموع ۹۸ درصد سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده‌اند. تعاونی ولیعصر رباط کریم ۲۷ هزار و ۳۵۷ نفر سپرده‌گذار دارد که از چهارشنبه هفته قبل تا دیروز ۱۷ هزار و ۷۶۱ نفر تسویه شده‌اند. ۶۵ درصد تا دیروز تمام شده و تا سه روز آینده مابقی را تعیین تکلیف می‌کنیم. ساماندهی بدر توس نیز از ۱۴ اسفند آغاز شده که ۵۱ هزار و ۹۵۲ نفر سپرده‌گذار دارد و تا ۲۰ اسفند ۴۵ هزار و سه نفر تعیین تکلیف شده‌اند و تا سه روز باقی مانده مابقی را تعیین تکلیف می‌کنیم.
۲۰۰ صرافی در سال ۹۶ تعطیل شد
وی در پاسخ به شائبه‌هایی مبنی براینکه کمک بانک مرکزی به موسسات غیرمجاز موجب آشفتگی بازار ارز شده است، گفت: رقم به کار گرفته شده در فرآیند ساماندهی بازار غیرمجازها یک دهم نقدینگی کل کشور هم نیست. بنابراین این مورد اصلا تایید نمی‌شود.
معاون نظارتی بانک مرکزی درباره وضعیت صرافی‌های غیرمجاز تصریح کرد: امیدواریم فعالیت غیرمجاز در بازار ارز نیز با همکاری‌های بین دستگاهی برچیده شود. وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰۰ صرافی مجاز داریم که قانونی کار می‌کنند. شاید در یک صرافی مجاز فعالیت غیرمجاز انجام شود که بازرسان ما آنها را رصد می‌کنند و بسته به نوع تخلف با آن صرافی برخورد می‌شود. در سال ۹۶ با کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه ۲۰۰ صرافی غیرمجاز و بعدا مجاز تعطیل شده‌اند.
تمام بانک‌های نظامی ادغام می‌شوند؟
حیدری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه بانک مرکزی برای ادغام تمام بانک‌ها و موسسات نظامی در یک بانک گفت: سیاست‌های کلی برای بانک‌های نظامی و انتظامی اتخاذ شده و حسب آنچه به حیطه در می‌آید به اطلاع عموم خواهیم رساند. بنا داریم بانک انصار و ثامن و مهر اقتصاد را ادغام کنیم.