چرا سفير انگليس را نپذيرفتم

در طول چهارسالي كه به‌عنوان شهردار مشهد مقدس توفيق خدمت داشتم، يكي از سياست‌هاي كلان كاري‌ام، توسعه ديپلماسي عمومي بوده است، در اين اثنا با گروه‌هاي مختلف اعزامي از كشورهاي مختلف جهان، از جمله نمايندگاني از كشورهاي آسيايي، اروپايي و آفريقايي و زائران خارجي كه در قالب تشكل‌هاي مردمي توفيق تشرف به آستانه ملك پاسبان امام هشتم (ع) مي‌يافتند، ملاقات‌هاي متنوعي داشته‌ام. در سال 2017 كه مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام نام گرفته بود، اين ديدارها به حد اعلا رسيد، اين امكان فرصتي را فراهم كرد تا نشست‌هاي بين المللي با حضور نخبگاني از جهان برگزار نمايم، از جمله آنها مي‌توان به برگزاري اجلاس‌هاي موفقيت آميزي اشاره كرد كه بستر را براي ديپلماسي عمومي فراهم نمود. برگزاري كنگره پزشكان جهان اسلام «با همكاري و دعوت جناب آقاي دكتر ولايتي»، نشست جوانان كشورهاي عضو مترو پليس «به نمايندگي از وزراي خارجه كشورهاي عضو»، برگزاري همايش راديو تلويزيون‌هاي كشورهاي اسلامي با همكاري سازمان صدا و سيما و دهها برنامه علمي و آموزشي ديگر، البته در اين ميان نقش جناب آقاي ارباب خالص، مسئول نمايندگي وزارت خارجه در شمال شرق، جناب آقاي رضوي كيا مديركل دفتر روابط عمومي شهرداري و همكاران سخت كوش ايشان در حوزه بين‌المللي بسيار حائز اهميت و در خور قدرداني و تشكر است. با اين وصف شايد اين سؤال مطرح شود چرا با درخواست ملاقات سفير انگليس مخالفت كردم؟ چنانچه مروري بر تاريخ چهارصد ساله بريتانياي كبير (استعمار پير) داشته باشيم درخواهيم يافت كه كارنامه دولت انگليس سرشار از نقض حقوق بشر، نسل كشي، تجاوز، تجزيه كشورها، تفرقه در ممالك اسلامي وخصومت با ملت ايران و ... بوده است. براي نمونه، تنها در دهه 1770 ميلادي بالغ بر 10 ميليون از مردم مظلوم هند در ايالت بنگال بر اثر شكنجه، قحطي و گرسنگي به دست نظاميان متجاوز انگليس جان خود را از دست دادند و در سال 1942 حدود 5 ميليون هندي ديگر را به كام مرگ كشاندند. به قول ويل دورانت تاريخ نگار امريكايي، انگليسي‌ها در هند كار را به جايي رساندند كه از مردم هند براي اداره كشور انگليس ماليات اخذ مي‌كردند. گسترش استعمار پير به آفريقا و تسلط بر منابع غني و معادن طلاي آفريقاي جنوبي كه منجر به بروز پديده اختلاف بين سياه پوستان و سفيد پوستان گرديده است. بمباران شيميايي عراق به دستور چرچيل و آزمايش سلاح‌هاي شيميايي در عراق كه سبب قتل عام جمع كثيري از عشاير كرد و عرب شد، بعضي خبرها حاكي از آن است كه آن بخش از مردم كه موفق به فرار از شهر و روستا مي‌شدند، توسط پياده نظام انگليسي‌ها به رگبار بسته مي‌شدند. در توجيه اين نسل كشي چرچيل ( نخست وزير وقت انگليس) مي‌گويد: من به شدت با استفاده از گازهاي سمي عليه اين قبايل بي تمدن ( عرب و كرد) براي گسترش وحشت موافقم. رها كردن 3900 تن مواد آتش زا در روزهاي پاياني جنگ جهاني دوم و قتل عام بيش از 600 هزار نفر از مردم آلمان، ايجاد قفس شكنجه در شهر لندن به منظور آزار و اذيت اسرا و زندانيان و...
پرونده جنايت انگليس در ايران قبل و پس از انقلاب اسلامي مملو از دخالت‌هاي مزورانه و توطئه‌هاي گوناگون است. ترور نافرجام مرحوم شيخ فضل الله نوري، قتل قائم مقام فراهاني و توطئه قتل اميركبير و طراحي كودتاهاي مختلف در ايران، از جمله كودتاي سوم اسفند 1299 و سقوط احمد شاه قاجار به علت عدم امضاي قرارداد ننگين 1919 و روي كار آوردن قزاقي به نام رضا خان، كودتاي 28 مرداد با همدستي امريكا و حاكميت 25‌ساله ديكتاتوري بر ايران، ايجاد اختلاف بين رهبران نهضت ملي صنعت نفت (مرحوم آيت الله كاشاني و دكتر محمد مصدق)، مقابله با نهضت جنگل و سركوب آن با همكاري فرقه ضاله بهائيت، مقابله با قيام دليران تنگستان و شهادت رئيسعلي دلواري. دراين خصوص مرحوم شيخ محمد برازجاني از فقها و علماي با نفوذ و از مجاهدين جنوب، در جنگ جهاني اول‌ در پاسخ به نامه كنسول انگليس در خليج فارس مي‌نويسد، تمام گرفتاري‌ها و مصيبت‌هاي مردم از طرف دولت انگليس مي‌باشد. انحراف در مسير جريان مشروطيت، جدايي بحرين از ايران و تصرف جزاير سه گانه ايران، ايجاد شبكه زيرزميني فراماسونري در جهان و لژ فراماسونري در ايران، راه‌اندازي شبكه‌هاي هرمي گلدكوئيست، اخراج و زنداني تعداد زيادي از دانشجويان ايراني مقيم لندن از آن جمله است.
دخالت در مسائل هسته‌اي و نقش آفريني در صدور قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران، تدوين پيش نويس قطعنامه سوم شوراي امنيت عليه ايران، فروش ميلياردها دلار سلاح به رژيم كودك‌كش عربستان به منظور قتل عام مردم مظلوم يمن و صدها جنايت ريز و درشت ديگر عليه بشريت و ملت مظلوم ايران، توطئه شوم اخير، مثلث‌ انگليس، عربستان و جريان شيعه انگليسي در تعرض به سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن و اهانت به پرچم مقدس كشورمان خود مزيد بر علت و دليلي آشكار براي اثبات دشمني‌هاي دولت انگليس با ملت و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است. در رابطه با نقش انگليس در ايجاد فساد در جهان، مقام معظم رهبري مي‌فرمايند: در اين منطقه از دو قرن پيش به اين طرف هر چه از انگليس سرزده است شر و فساد و تهديد بوده، آن وقت اين مسئول انگليسي مي‌آيد اينجا و مي‌گويد ايران تهديد منطقه است. اين خيلي بي شرمي مي‌خواهد كه كساني كه خودشان در طول زمان، تهديد و خطر و نكبت براي منطقه بوده‌اند بيايند كشور مظلوم و عزيز ما را متهم كنند. اينها بخشي از ماهيت انگليسي‌هاست. با توجه به گزاره‌هاي پيش گفته آيا پذيرش سفير كشور استعمارگر، ناقض حقوق بشر با حريت و آزاده انديشي ودفاع از حقوق مظلومين و منافع ملي سازگاري دارد؟!
در پايان به تمام كساني كه دل در گرو ارتباط با نظام مرموز و استعمارگر انگليس دارند توصيه مي‌نمايم چنانچه فرصت مطالعه تاريخ استعمار پير را ندارند، براي يك بار فيلم سينمايي كيف انگليسي را مشاهده نمايند.