امسال 4/5 میلیارد لیتر بنزین وارد کردیم!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدمحمدرضا موسوی‌خواه، دیروز در نشستی خبری اظهار داشت: براساس میزان افزایش تعداد خودروها و افزایش قیمتی که می‌بایست در سال جاری صورت می‌گرفت و به هر دلیل انجام نشد، پیش‌بینی شده بود که در سال 96 میزان رشد بنزین 6/5 درصد باشد، اما در عمل میزان رشد مصرف بنزین در سال جاری 8 درصد بود.
وی افزود: همچنین رشد 8/8 تا 9 درصدی مصرف بنزین در سال 97 پیش‌بینی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه متوسط واردات بنزین در سال جاری روزانه 6/12 میلیون لیتر بود و در مجموع بیش از 5/4 میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شد، تأکید کرد: واردات بنزین تماماً با اکتان بالای 95 و با استاندارد یورو 4 است، حتی یک مورد کشتی بنزین با اکتان 4/94 در بهمن ماه در اسکله یکی از بنادر ایران پهلو گرفت که آن کشتی را به طور کامل ریجکت کرده و پس فرستادیم؛ در سال 97 میزان واردات بنزین به میزان بسیار کمی ادامه خواهد داشت.
موسوی‌خواه ادامه داد: تولید بنزین تا آذر 96 به میزان 66/6 میلیون لیتر در روز بود و از آذر ماه سال جاری با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و تحویل روزانه 11 میلیون لیتر بنزین، تاکنون به طور میانگین تولید روزانه بنزین به 4/77 میلیون لیتر رسیده است.


وی افزود: در حال حاضر روزانه 29 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کشور تولید می‌شود و به تمامی کلانشهرهای کشور بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 توزیع می‌شود.
این مقام مسئول در اظهاراتی قابل تأمل اعلام کرد: آمار آلایندگی هیچ ارتباطی با کیفیت سوخت ندارد. ذرات معلق به احتراق ناقص خودروها مربوط می‌شود. برای بنزین استاندارد مشخص داریم و استانداردسازی گازوئیل هم در حال بررسی است.
این اظهارات در حالی است که پیش از این زنگنه، وزیر نفت و ابتکار، رئیس‌سابق سازمان حفاظت از محیط‌زیست، بنزین را عامل آلودگی‌های هوا عنوان می‌کردند.
عاقبت حذف کارت سوخت
گفتنی است از دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه‌بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت که یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت محسوب می‌گردد. زنگنه گفته بود: اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه‌بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است.
به این ترتیب در سال 94، دولت عملا سهمیه‌بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک‌نرخی کرد. پس از آن رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی کمرنگ شد و واردات افزایش یافت.البته روایت برخی مسئولان دولت از علت افزایش مصرف بنزین هم جالب است. به عنوان مثال همین آقای موسوی‌خواه، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیش از این، «گشایش‌های پس از برجام» را یکی از علت‌های افزایش مصرف بنزین عنوان کرده بود!با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت نفت در این سال‌ها سیاست موثری برای کنترل مصرف بنزین نداشته است.
هدایت‌اله خادمی، نایب‌رئیس‌کمیسیون انرژی درباره این موضوع تأکید کرده است: عوامل کوتاه مدت افزایش مصرف بنزین را باید ناشی از سیاست‌های غلط دولت یازدهم دانست.
خادمی گفته است که باید به حذف ابزارهای کنترلی نظیر کارت سوخت در دولت یازدهم به عنوان یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش مصرف بنزین ‌اشاره کرد.
شایان ذکر است مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه اظهارات دیروز خود در مورد تمهیدات نوروزی هم گفته است: اکیپ‌های عملیاتی برای نظارت بر عملکرد جایگاه‌های عرضه سوخت در ایام نوروز اعزام شده‌اند تا بر کیفیت سوخت، کمیت عرضه و نوع خدمت‌رسانی به مردم نظارت و بررسی داشته باشند. شماره 09627 تا 20 فروردین به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم خواهد بود تا هرگونه انتقاد، شکایت یا پیشنهادی را درخصوص خدمت‌رسانی جایگاه‌های عرضه سوخت دریافت کند.
سایر اخبار این روزنامه