تولد دوباره مبارزه فلسطینی‌ها

هزاران نفر از فلسطینی‌های ساکن شهرهای مختلف نوار غزه و کرانه باختری، روز جمعه، دهم فروردین‌، در چهل و دومین سالگرد «روز زمین فلسطین؛ نماد مقاومت ملت این سرزمین» راهپیمایی «بازگشت» گسترده‌ای را برگزار کردند و در این تظاهرات بر بند یازدهم قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان بین‌المللی مبنی‌بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان تاکید کردند. 30 مارس سال 1976 صهیونیست‌ها هزاران هکتار از زمین‌های فلسطینیان ساکن در منطقه الجلیل واقع در شمال فلسطین را مصادره کردند. در پی این اقدام، مردم فلسطین دست به اعتصاب غذا و تظاهرات اعتراض‌آمیز زدند. این تظاهرات منجر به درگیری‌های شدیدی میان آنها و نظامیان اسرائیلی شد که در آن 6 فلسطینی شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

  مقابله با معامله قرن راهپیمایی روز زمین فلسطینیان، امسال با توجه به اتفاقاتی که در سال گذشته به‌ویژه اعلام اجرایی شدن تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس با شور بیشتری برگزار شد. به همین خاطر این تظاهرات با سرکوب شدید ارتش صهیونیستی روبه‌رو شد که در پی آن ۱۸ فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از هزار نفر دیگر زخمی شدند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان حماس، روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد. راهپیمایی روز زمین به‌منظور تحقق بخشیدن به دو هدف مهم برگزار شد؛ یکی رساندن پیام فلسطینیان ساکن نوار غزه مبنی‌بر مخالفت‌شان با محاصره این منطقه و دوم مقابله با معامله قرن، محافظت از حقوق به حق ملت فلسطین، بازگرداندن اعتبار مساله فلسطین و حفظ تداوم و پویایی فعالیت‌های مبارزاتی و مقاومتی است.



  صهیونیست‌ها ناقض قوانین بین‌المللی برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز روز زمین و اقدام نظامی ارتش صهیونیستی علیه تظاهرات‌کنندگان غیرمسلح‌ با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شد. ائتلاف «تونس در حمایت از فلسطین» به‌منظور همراهی با فلسطینیان راهپیمایی روز زمین برگزار کردند و خواستار وضع قانونی برای محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند. حزب‌ا... لبنان نیز در واکنش به برگزاری این تظاهرات آن را بهترین جلوه‌های حماسی و فداکاری ملت فلسطین دانست و پاسخی مناسب به طرح موسوم به «معامله قرن» قلمداد کرد. «احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق، حمله نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به تظاهرات‌کنندگان را نقض آشکار معاهدات و قوانین بین‌المللی دانست و بر حمایت عراق از ملت فلسطین و موضع ثابت و دائمی آن در حمایت از مساله فلسطین تاکید کرد. وزارت خارجه قطر، با صدور بیانیه‌ای، وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در مقابله با تظاهرات‌کنندگان فلسطینی را به‌شدت محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کند، ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و سیاست مجازات جمعی این رژیم را متوقف کند و به حمایت از غیرنظامیان بی‌گناه توجه بیشتری شود. در همین راستا «اینه ماری اریکسن» وزیر خارجه نروژ، تیراندازی صهیونیست‌ها به فلسطینی‌های بی‌سلاح در راهپیمایی را غیرقابل قبول خواند. همچنین «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای ضمن همدردی با خانواده شهدای فلسطینی صحت گزارش‌ها و علت استفاده صهیونیست‌ها از گلوله جنگی برای مقابله با تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز را خواستار شده و درخواست «رفع حصر غزه و بازگشایی همه گذرگاه‌ها» را تکرار کرد. وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که قاهره استفاده از خشونت علیه غیرنظامیان و راهپیمایی مسالمت‌آمیز فلسطینیان در سالروز «روز زمین» را محکوم می‌کند و بر حمایت کامل مصر از حقوق مشروع ملت فلسطین از جمله حق تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی و حق بازگشت آوارگان فلسطینی و اجرایی شدن قطعنامه‌های سازمان ملل در این باره تاکید کرده است. «محمد ششم» پادشاه مراکش نیز در نامه‌ای به محمود عباس تاکید کرد که به‌عنوان رئیس کمیته قدس به تحرکات میدانی و دیپلماتیک برای دفاع از قدس، حفاظت از وضعیت حقوقی و هویت عربی و اسلامی آن ادامه خواهد داد. «انصارا... یمن» راهپیمایی بازگشت در نوار غزه را به همه‌پرسی مردمی برای تعیین مسیر آزادسازی فلسطین تشبیه کرد و افزود ملت فلسطین قوی‌تر از تمام توطئه‌هاست. انصارا... تمامی ملت‌های آزاد را به یاری ملت فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی فراخواند و همدستی عربی و بین‌المللی با این رژیم را محکوم کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در مرز غزه با فلسطین اشغالی را غیرانسانی خواند و  تاکید کرد که آنکارا تا آخر از برادران و خواهران فلسطینی خود حمایت خواهد کرد. در همین راستا، شورای امنیت برای بررسی اتفاقات مربوط به «راهپیمایی بازگشت» با درخواست کویت جلسه‌ای تشکیل داد؛ می‌خواست بیانیه‌ای در محکومیت سرکوب این راهپیمایی مسالمت‌آمیز صادر کند اما اعتراض آمریکا و دفاع از رژیم صهیونیستی مانع از صدور بیانیه مذکور شد.

  مساله فلسطین در مرکز توجهات حیمی شالیف، تحلیلگر سیاسی روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در مقاله‌ای عنوان کرد: «درست است که اتفاقات روز جمعه در صورتی که در حالتی از انزوا قرار گیرد، به‌زودی فراموش می‌شود، اما بازگشت آن در 6 هفته مانده تا احیای سالگرد روز نکبت، جامعه بین‌المللی را وادار می‌کند که علی‌رغم عدم رغبت در نزاع میان اسرائیل و فلسطین، اهتمام به آن را بازگرداند. انتقاد و فشار بر اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو که اخیرا کمرنگ شد، دوباره با قدرت تجدید خواهد شد.» شالیف تاکید کرد که برای اولین بار بعد از مدت طولانی، نزاع فلسطینی-اسرائیلی دوباره آغاز شد تا در گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی جایگاه محوری را به خود اختصاص دهد. با وجود اینکه سخنگوهای اسرائیلی شواهدی از تلاش‌های ویران‌گرانه در یک پوشش اعتراض مدنی ارائه دادند و حماس اعتراف کرد جناح نظامی خود نیز در این راهپیمایی شرکت کرده بودند، ولی کسانی که افکار عمومی در غرب را تشکیل می‌دهند‌، فیلم کوتاه جوان فلسطینی را که به کمرش تیراندازی شد، ترجیح دادند و روایت ساکنان غزه برپاخاسته علیه ستم و عزل آنها را پذیرفتند. در جنگ‌های رسانه‌ای حماس پیروز میدان شد.
اعتراض مردمی عاری از خشونت فلسطینیان و در مقابل کشتن و زخمی کردن مردم غیرمسلح توسط صهیونیست‌ها در این تظاهرات به بزرگ‌ترین کابوس اسرائیل تبدیل شده است. این تحلیلگر با اشاره به شباهت تلاش‌های مهاتما گاندی، مبارزان آفریقای جنوبی و سیاه‌پوستان برای برابری در ایالات متحده با مساله فلسطین افزود: «یک مرحله جدید در مبارزات فلسطینیان در حال تولد است.» الیکس فیشمان، تحلیلگر امور نظامی در روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارنوت»، معتقد است که ‌اتفاقات آخر هفته گذشته یک موفقیت و پیروزی برای حماس است. این راهپیمایی ارتش صهیونیستی را مجبور کرد تا بخش زیادی از نیروهای خود را برای مواجهه با شهروندان به کار گیرد، این اتفاقات می‌تواند بر روند سرعت ساخت مانع در اطراف نوارغزه تاثیر منفی بگذارد.