انگیزه مرموز زن ایرانی از حمله به ساختمان یوتیوب

شرق: زنی ایرانی که به دفتر شرکت یوتیوب در آمریکا حمله کرده بود، به احتمال زیاد به سانسورشدن ویدئوهایش در این شبکه اجتماعی اعتراض داشته است؛ البته برخی گمانه‌زنی‌ها نیز اختلافات خانوادگی را دلیل این اقدام می‌دانند.
این زن بعد از آنکه سه‌ نفر را زخمی کرد، خودش را کشت؛ به همین دلیل کشف انگیزه اصلی او برای پلیس دشوار شده است.
این زن 39 ساله عصر سه‌شنبه به وقت محلی، به دفتر یوتیوب، واقع در شهر «سن‌برونو» در ایالت کالیفرنیا آمریکا، حمله کرد. دقایقی بعد، پلیس از این واقعه مطلع شد و ساختمان به محاصره درآمد.
برخی از کارمندان این شرکت در پیام‌های توییتری با اطلاع‌رسانی از این تیراندازی، اعلام کردند که در دفاتر خود محبوس هستند.


در همان اثنی، تصاویر متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که کارمندان شرکت یوتیوب را در حالی نشان می‌داد که دست‌های خود را بالا گرفته‌اند و از ساختمان این شرکت خارج می‌شوند.
دقایقی بعد معلوم شد مهاجم، زنی است که لباس مشکی به تن دارد. همچنین خبر رسید این زن بی‌جان و غرق در خون نقش بر زمین شده است. به‌این‌ترتیب، مأموران پلیس در‌حالی‌که نمی‌دانستند آیا شلیک آنها باعث مرگ این زن شده است یا دلیل دیگری برای آن وجود دارد، بالای سر جنازه حاضر شدند و در این هنگام فهمیدند این زن خودکشی کرده است.
پس از آن، سه مجروح این حادثه که یک مرد ۳۶ ساله و دو زن ۳۲ و ۲۷ ساله بودند، به بیمارستان منتقل شدند و پزشکان که حال آنها را وخیم تشخیص دادند، کار درمان را آغاز کردند. از سویی دیگر، پلیس تحقیقات خود را برای بررسی هویت عامل تیراندازی و انگیزه او آغاز کرد و مشخص شد این فرد، زنی ایرانی به نام نسیم نجفی‌اقدم است که در سن‌دیه‌گوی آمریکا زندگی می‌کرد.
این زن در شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای داشت و همچنین گیاه‌خوار و حامی حقوق حیوانات بود. ویدئوهایی از نسیم نجفی‌اقدم در شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های انگلیسی و فارسی موجود است که او در آنها از حذف ویدئوهای خود از سوی یوتیوب شکایت کرده است. ویدئوهای نسیم در یوتیوب بیش از یک‌میلیون بازدید‌کننده داشته است.
در واقع سانسور محتوای ویدئوهای او در یوتیوب باعث خشم این زن ایرانی شده بود؛ چراکه درآمدهای او را نیز کاهش داده بود.
او در یکی از ویدئوهای خود در یوتیوب می‌گوید: «در ایران و شهر ارومیه متولد شدم. بزرگ‌شده ایران هستم و از همان کودکی به نکات ریز و پشت‌پرده توجه داشتم. با اینکه هیچ مشوقی نداشتم اما از همان زمان کودکی گوشت‌خواری و «پوست‌پوشی» را ترک کردم. خانواده و همه اطرافیان من گوشت‌خوار بودند. از سال 2009 نیز گیاه‌خوار شدم. پس از آن شروع به ویدئو‌سازی کردم».
او با اشاره به اینکه یک‌سال‌و‌نیم نیز در ترکیه زندگی کرده است، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم کارهای من خوب هستند، عالی هستند. من هیچ‌وقت عاشق نشدم و ازدواج نکردم. بیماری جسمی و روانی خاصی ندارم، اما در سیاره‌ای زندگی می‌کنم که پر از بیماری و اختلافات و انحرافات و بی‌عدالتی‌هاست».
او در این ویدئو می‌افزاید: «خانه‌مان در مهرشهر کرج بود و هرگز هم قصد ندارم به ایران برگردم».
نسیم نجفی‌اقدم در ویدئوی دیگری که در اکانت یوتیوب او قرار دارد، گفته است: «اینجا (آمریکا) میز‌گرفتن، سانسور، تبعیض، بی‌عدالتی، سرکوب حقیقت و پارتی‌بازی مد است. آزادی بیان فقط شعار است و ظلم به حیوان‌پرورشی بیشتر است. حتی قانون‌هایی دارند که می‌توانند به حیوانات ظلم بکنند و کسی هم نمی‌تواند جلودار آنها باشد».
قسمتی از این ویدئو که حاوی جلوه‌های ویژه ابتدایی است، نشان می‌دهد به نسیم اقدم تیراندازی شده است؛ پس از شلیک گلوله به سمت او، می‌گوید: «وای بلا رفع شد، کم مانده بود به هدف بخورد. بله، اینجا به خاطر آزادبودن اسلحه وقتی بیرون می‌روی باید بدانی که ممکن است زنده یا سالم به خانه برنگردی».
اقدم همچنین در ویدئویی که در دیلی‌میل منتشر شده است، می‌گوید: «برای گیاه‌خواربودن لازم نیست حتما فرشته باشی».
درحالی‌که برخی انگیزه اقدام این زن را سانسور فیلم‌های او اعلام کرده‌اند، برخی مقام‌های پلیس گفته‌اند انگیزه او از این تیراندازی مسائل خانوادگی بوده است. آنها از احتمال وجود رابطه‌ای میان نسیم و مردی که در تیراندازی مجروح شد، خبر داده‌اند.
بنا بر این گزارش تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.