حمله جنگنده‌های اسراییل به بزرگترین پایگاه هوایی در سوریه

ارتش‌های سوریه و روسیه می‌گویند جنگنده‌های اسراییلی یک پایگاه هوایی سوریه را در شرق حمص بمباران کرده‌اند. ارتش روسیه گفته است که 2 جنگنده اف-15 اسراییل حملاتی را از فضای هوایی لبنان صورت داده‌اند و سیستم‌های دفاع هوایی سوریه 5 فروند از 8 فروند موشک‌ شلیک‌شده را رهگیری و ساقط کردند و 3 موشک دیگر به فرودگاه اصابت کرده است.
به گزارش گاردین، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مستقر در بریتانیاست، اعلام کرده که در این حمله دست‌کم 14 نفر کشته شده‌اند که اکثر آنها ایرانی یا عضو گروه‌های مورد حمایت ایران بوده‌اند.
تلویزیون سوریه دیروز (دوشنبه) از صدای چندین انفجار در اطراف فرودگاه تیفور در حومه حمص خبر داد و افزود که فرودگاه در ساعات اولیه صبح دوشنبه با چندین فروند موشک مورد هدف قرار گرفت. در گزارش‌های اولیه گفته شد که «به احتمال زیاد»، این حملات از سوی آمریکا بوده است؛ ادعایی که پنتاگون آن را رد کرد.
سخنگوی پنتاگون اظهار کرد با وجود این‌که اوضاع سوریه را از نزدیک دنبال می‌کند اما آمریکا دست به حمله هوایی در سوریه نزده است. این سخنگو افزود: «آمریکا از تلاش‌های دیپلماتیک برای مواخذه مسئولان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه حمایت می‌کند.» به گفته این سخنگو، گزارش‌هایی که حکایت از حملات آمریکا به پایگاه‌های نظام سوریه دارد، عاری از صحت است.


سال گذشته میلادی، پس از یک حمله شیمیایی در خان شیخون سوریه در چهارم آوریل، آمریکا مسئولیت آن حمله را برعهده دولت سوریه دانست و سه روز بعد، در 7 آوریل 59 موشک تاماهاک را به سوی پایگاه هوایی شعیرات شلیک کرد.
چند روز پیش نیز دوباره در سوریه موشک شیمیایی زده و منجر به مرگ دست‌کم 42 نفر و مصدومیت و احساس خفگی صدها تن دیگر شد. آمریکا و متحدان غربی بار دیگر انگشت اتهامشان را به سوی دولت سوریه دراز کردند و ترامپ نیز اعلام کرد که «روسیه، ایران و اسد بهای سختی را بابت این کار خواهند پرداخت».
همچنین روز یکشنبه، توماس بوسرت، دستیار ترامپ در امور امنیت داخلی تأکید کرده بود که دولت ترامپ هیچ راهکاری را در بررسی واکنش به حمله شیمیایی ادعایی در سوریه ازجمله حمله موشکی بعید نمی‌داند.
به همین دلیل بود که پس از حمله صبح دیروز، شک‌ها به‌سوی آمریکا رفت. فرانسه و انگلیس نیز در بیانیه‌هایی تأکید کردند که در این حمله هیچ مشارکتی نداشته‌اند. پس از آن‌که آمریکا حمله به فرودگاه حمص را رد کرد، روسیه بیانیه‌ای منتشر و مسئولیت حمله را متوجه اسراییل کرد.
مسکو تأیید کرده که این حمله، کار جنگنده‌های اف-15 اسراییل بوده که از فراز لبنان و بدون این‌که وارد حریم هوایی سوریه شوند، شلیک کرده‌اند. پیش از این حمله نیز ظاهرا هواپیماهای جاسوسی اسراییلی بر فراز فرودگاه تیفور پرواز کرده‌اند. در گزارش روسیه آمده که این دو جنگنده بدون ورود به حریم هوایی سوریه و از طریق حریم هوایی لبنان، فرودگاه تیفور را مورد هدف قرار دادند. دولت لبنان نیز تأیید کرده که 4 هواپیمای اسراییلی صبح دیروز حریم هوایی این کشور را نقض کردند. منابع نظامی سوریه نیز تأیید کردند که این حملات را جنگنده‌های رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند.
در همین حال، در نخستین واکنش اسراییل به حمله موشکی به فرودگاه تیفور، آموس یدلین اظهار داشت: اگر آمریکا حمله به حمص را تکذیب می‌کند، این بدان معنی است که آمریکا این کار را نکرده و نیروی هوایی دیگری این حمله را انجام داده است.
«یوآو گالانت»، وزیر ساخت‌وساز در کابینه اسراییل نیز به شبکه «کان» گفت: «ما منافع مشخصی در سوریه داریم و خط ‌قرمزها را تعیین کرده‌ایم و هرگز اجازه نخواهیم داد از سوریه سلاح به حزب‌الله لبنان منتقل شود.»
روسیه از اسراییل خواسته تا توضیحاتی را درباره این حمله ارایه دهد، اما ارتش این رژیم از واکنش به گزارش روسیه در این‌باره امتناع کرده است. «ولادیمیر جبارف»، معاون کمیته سیاست خارجی در پارلمان روسیه اظهار کرد: «ما باید بدانیم که چه چیزی اسراییل را به این اقدام واداشته؛ آیا کسی آن را تحت فشار قرار داده و آیا این تصمیم اسراییل یک تصمیم مستقل بوده یا نه؟ ما از طریق وزارت دفاع و خارجه از اسراییل خواسته‌ایم تا در این‌باره توضیح دهد.» «جاناتان کونریکس»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما در این‌باره اظهار نظر نخواهیم کرد.»
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت اسراییل همواره می‌خواسته که نیروهای دایمی در سوریه داشته باشد و مستقل از آمریکا، اما با حمایت ضمنی ایالات متحده دست به تحرکات در این کشور بزند. اسراییل در ماه فوریه نیز علیه این پایگاه هوایی حمله‌ای صورت داده و ادعا کرده بود که یک هواپیمای بدون سرنشین ایران را هدف قرار داده است.
روز گذشته، چندین تن از مقام‌های اسراییلی از آمریکا خواسته بودند بعد از آنچه که آنها «حمله شوک‌آور» در دومای سوریه خواندند،‌ به سوریه حمله کند. «گلعاد اردان»، وزیر امنیت داخلی و امور راهبردی اسراییل در اظهارات مداخله‌جویانه‌ای گفت که واشنگتن باید در پاسخ به حمله شیمیایی در شهر دومای سوریه که وی دولت سوریه را متهم به انجام آن کرد، اقدام به حمله علیه دمشق کند. گلعاد اردان همچنین اظهار کرد که شخصا امیدوار است آمریکا اقدام نظامی علیه سوریه صورت دهد. وی همچنین افزود که اتفاق رخداده در دوما نشان‌دهنده لزوم افزایش سربازان آمریکایی در سوریه است.
از سوی دیگر، «یوآو گالانت»، وزیر مسکن اسراییل و ژنرال سابق ارتش این رژیم در اظهارات مشابهی خواهان حملات نظامی مستقیم علیه شخص رئیس‌جمهوری سوریه شد.
«آیزاک هرتزوک»، رهبر اپوزیسیون اسراییل نیز از آمریکا خواست اقدام نظامی قاطعانه علیه سوریه انجام دهد. او خاطرنشان کرد: «حمله «شوک‌آور» اخیر در سوریه نشان می‌دهد که یک ریاکاری باورنکردنی بین‌المللی از سوی جامعه بین‌المللی وجود دارد، چراکه بر رویارویی اسراییل با سازمان «تروریستی» حماس به‌عنوان «سازمانی که غیرنظامیان را به حصار مرزی می‌فرستد»، تمرکز می‌کند درحالی‌که هر روز ده‌ها نفر در سوریه کشته می‌شوند.» آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسراییل نیز جامعه بین‌المللی را به خاطر آنچه  او «بی‌توجهی عمدی به تراژدی‌های انسانی در سوریه و کشورهای دیگر در عین انتقاد ناعادلانه از اقدامات اسراییل» خواند، محکوم کرد.
روز گذشته، لیبرمن در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود هرگونه مداخله اسراییل در جنگ سوریه را منتفی ندانسته بود.
او در جواب پرسشی درباره تحولات در سوریه گفت: «من همواره براساس این فرضیه عمل می‌کنم که درنهایت اسراییل مجبور خواهد شد به تنهایی هم با تهدید از سمت شمال و هم با تهدید از سمت جنوب برخورد کند.»