معاون شیلات ایران: حضور شناورهای صیادی چین در آبهای ساحلی ایران صحت ندارد

معاون صید و صیادی سازمان شیلات ایران حضور شناورهای صیادی چین در آب‌های ساحلی ایران را رد کرد و گفت: هیچ شناور خارجی حق ورود به آب‌های ایران را ندارد و این موضوع تخلف محسوب می‌شود.
به گزارش ایرنا، «شاپور کاکولکی» با تشریح عملکرد صید و صیادی درباره فعالیت و برداشت بی‌رویه شناورهای چینی از ذخایر دریای جنوب کشور افزود: چیزی به نام شناور خارجی نداریم و تمام مراحل ثبت شناور و تغییر پرچم بر عهده سازمان بنادر کشور است.
وی تصریح کرد: به کارگیری خدمه خارجی موضوع دیگری است که در سایر موارد نیز دیده می‌شود، مانند هواپیما که ممکن است خلبان آن خارجی باشد و حتی مواردی داریم که شناورهای ایرانی ناخدای خارجی دارند.
معاون سازمان شیلات درباره این ادعا که گفته می‌شود یک فرد چینی که در ایران شرکت ثبت کرده، طی قراردادی قرار است 80 شناور چینی را برای صیادی وارد آب‌های جنوب کشور کند، گفت: این موضوع را رد می‌کنم زیرا در مجموع حدود 85 شناور فعال در حوزه صید فانوس ماهیان دریای جنوب داریم.


وی اضافه کرد: قیمت هر شناور رقمی بیش از 30 میلیون دلار است بنابراین خرید چنین شناورهایی کار آسانی نیست.
وی اظهارداشت: فرد مذکور تاکنون 16 شناور را به صورت اجاره‌ای و با شریک ایرانی وارد آب‌های ایران کرده است که مشغول فعالیت هستند.
به گفته کاکولکی، گاهی برخی شناورهای خارجی توسط ایرانی‌ها به شرط تملیک اجاره می‌شود.
به گفته معاون سازمان شیلات، طبق آمارها نزدیک 300 نفر از خدمه شناورهای ایرانی در آبهای ساحلی خارجی هستند.
کاکولکی به وجود قایق‌های غیرمجاز صیادی در آبهای ساحلی کشور اشاره کرد و گفت: تعداد قایق‌های غیرمجاز صیادی زیاد است که برخی از آنها شماره ثبت ندارند و برخی شماره‌های ثبت تفریحی دارند که به صید و صیادی غیرمجاز مشغول می‌شوند.
معاون صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: فشارهای زیادی از سوی مسئولان برخی استان‌ها برای اعطای مجوز شناورهای جدید به شیلات وجود دارد، اما به دلیل آنکه افزایش شناور سبب کاهش اشتغال و صید صیادان بومی می‌شود، به هیچ عنوان با این موضوع موافقت نمی‌شود.
وی اظهارداشت: طبق اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران به دلیل محدودیت ذخایر آبزیان در دریای خزر و خلیج فارس هیچ مجوز جدیدی برای افزایش شناورهای صید و صیادی بویژه در آب‌های کم عمق ساحلی نمی‌دهیم اما برای آب‌های عمیق و فراساحلی با عمق‌های بالای 200 متر، بر اساس نیاز تصمیم گیری می‌شود.
وی ادامه داد: براساس آمار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ذخایر آبزیان ما در خطر است و به هیچ عنوان نباید افزایش ناوگان داشته باشیم.