سیاست ارزی در گام دوم

حقگو، محمدی-بانک مرکزی در اطلاعیه شماره 2 خود و با هدف یکسان سازی نرخ ارز، نحوه تامین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی را اعلام کرد.بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی،  ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به دیگر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به دیگر ارزهاست. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (درباره کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی هستند. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی خواهد شد. تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک های تجارت و سامان کمافی السابق ادامه می یابد.شایان ذکر است پیش از این، مسافران می‌توانستند از صرافی بانک‌ها تا سقف پنج هزار دلار ارز دریافت کنند.
«کارت سکه» در راه است
بانک مرکزی همچنین در اطلاعیه شماره 3 خود، با هدف یکسان سازی نرخ ارز و نیز بازار سکه به عنوان بازار موازی، طرح جدید پیش فروش سکه را اعلام کرد که «خراسان» در صفحه 7 امروز، به تحلیل آن ذیل تیتر «جذابیت پیش خرید سکه به 3 شرط» پرداخته است. در این بخشنامه با بیان این که سکه به تمام متقاضیان در تمام شعب بانک ملی با سررسیدهای متفاوت عرضه می شود، آمده است: به منظور ایجاد امکانات بیشتر برای متقاضیان پیش خرید، ودیعه و نگهداری سکه های خریداری شده پس از سررسید (موعدتحویل) به صورت امانت نزد بانک ملی ایران در صورت توافق بانک و خریدار نیز فراهم خواهد بود. همچنین این بخشنامه اعلام کرده است که در آینده نزدیک امکان جا به جایی و تبادل سکه های خریداری شده از طریق کارت سکه تحویل شده به متقاضیان به صورت الکترونیکی و از طریق دستگاه های خودپرداز بانک میسر می شود و از این طریق خطرات ناشی از جا به جایی و نگهداری سکه نزد متقاضیان کاهش خواهد یافت.
تغییرات رسمی قیمت یورو و پوند


یک روز پس از یکسان سازی نرخ ارز، مرکز مبادلات بانک مرکزی، قیمت برخی ارزها را تغییر داد. به گزارش تسنیم، دیروز هر پوند انگلیس با 23 ریال افزایش نسبت به روز سه شنبه، 53 هزار و 353 ریال و هر یورو نیز با 23 ریال افزایش، 51 هزار و 732 ریال ارزش گذاری شد. دلار نیز بدون تغییر، همان 42 هزار ریال قیمت خورد. به گزارش مهر، البته قیمتی که از سوی بانک ها برای اعمال در صرافی ها به صورت رسمی بیان شد، دلار را 4 هزار و 221 تومان و یورو را 5 هزار و 199 تومان نشان می داد که این اختلاف قیمت با نرخ های رسمی بانک مرکزی ناشی از احتساب کارمزد بانکی است که روالی عادی و طبیعی به شمار می رود و از گذشته نیز اعمال می شده است.
بازار همچنان منتظر دلار 4200 تومانی
اما در فضای کف بازار، گزارش های میدانی حاکی از این است که دیروز بازار ارز، پس از حدود چهار ماه تلاطم و ازدحام عمدتاً سفته بازان، روی آرامش را به خود دید. خبرگزاری فارس این فضا را با عبارت «آرامش ظاهری عجیب» توصیف کرده و نوشته است: نه از صف‌های در هم تنیده و سر و صدای متقاضیان خبری بود و نه از نرخ‌هایی که مدام تغییر می‌کردند. بر اساس این گزارش، دیروز هیچ یک از صرافی‌ها دلار ویورو نمی‌فروختند.  در گوشه و کنار بازار و به ویژه در اطراف میدان فردوسی طبق معمول چند دلال ارز پرسه می‌زدند اما مشتری نداشتند.گزارش میدانی ایسنا نیز خلوت شدن بازار ارز را تایید می کند و می افزاید: همانند بازار دیروز دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط صرافی‌ها فروخته نمی‌شود و صرفا این نرخ روی تابلوی اعلان قیمت‌ صرافی‌ها مشاهده می‌شود. اما دلالان و دست فروشان همچنان در بازار به شکل نامحسوسی فعال هستند و دلار را حدود ۵۳۰۰ تومان می خرند و با نرخ ۵۵۰۰ تومان می‌فروشند.این خبرگزاری همچنین از تقاضای زیاد یورو در بازار آزاد (غیر قانونی) خبر داده و نوشته است که نرخ این ارز نسبت به دو روز قبل با 300 تومان کاهش به 6700 تومان رسیده است. همچنین دلار استرالیا و دلار کانادا با توجه به دانشجویان و مسافران نسبتا زیادی که از ایران در این کشورها حضور دارند و در رفت و آمد هستند، از ارزهای پرتقاضا به شمار می رود که بر این اساس، هر دو با نرخ ۳۷۰۰ تومان خریده می شود و با نرخ ۴۷۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد و البته خرید و فروش آن هم با مشکلی روبه رو نیست.
دستگیری 12 اخلال‌گر بازار ارز و احضار فعالان یک گروه فضای مجازی به پلیس فتا
گزارش ها همچنین حاکی از این است که مانند روزهای قبل حضور نیروهای انتظامی و تعزیرات حکومتی در بازار ارز پررنگ است و بازار را کنترل می‌کنند.در این زمینه خبرگزاری ایرنا، به نقل از فرمانده انتظامی پایتخت از دستگیری 12 نفراز اخلال گران بازار ارز به همراه وجوه مکشوفه در روز سه شنبه خبر داد. سردار حسین رحیمی اظهار کرد: با رصدهای سایبری، یک گروه که به شکل های مختلف فضا را ملتهب کرده و با اقدامات غیرقانونی موجب اخلال در بازار شده بودند، شناسایی و پس از هماهنگی قضایی به پلیس فتا احضارشدند که تحقیقات مقدماتی در حال انجام است. سردار رحیمی تاکید کرد: با هماهنگی بانک مرکزی صرافی های بدون مجوز پلمب خواهند شد و تاکنون درباره 16 واحد اقدام شده است.
به گزارش فارس به نقل از  برخی نهادهای ناظر بر بازار ارز، بیش از چهار هزار دلال سرپایی و 153 صرافی‌غیرمجاز در تهران وجود دارند که البته این تعداد، صرافی‌های غیرمجازی هستند که تابلوی صرافی‌دارند. علاوه بر این، صرافان بدون تابلو از دیگر بازیگران بازار ارز هستند که آمار دقیقی از تعداد آن ها در دست نیست. همچنین بررسی دقیق‌تر بازیگران بازار ارز نشان می‌دهد، تعداد زیادی از دلالان سرپایی نماینده و کارمند صرافان بدون تابلو و غیرمجاز هستند و برای امکان جولان‌دهی بیشتر در بازار ارز و کسب سود از سوی این صرافان به خدمت گرفته شده‌اند. این گزارش می افزاید: طبق بررسی‌ها خریدار بخش عمده ارز تزریق شده به بازار در دو ماه از سال گذشته، حدود 160 نفر بوده‌اند که این 160 نفر جزو بازیگران اصلی بازار ارز هستند و از میزان قابل توجه ارز تزریق شده 10 درصد توسط یک خانواده خریداری شده است.
تاسف جهانگیری درباره خروج سرمایه از کشور
جلسه سامان دهی بازار ارز، دیروز به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی و تعدادی از اعضای کابینه برگزار شد. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری درحاشیه این جلسه با بیان این که اتفاقات بازار ارز به شدت مسائل اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار داد و موجب ایجاد فسادهایی شد افزود: ‌حتی در برخی موارد انتقال سرمایه از کشور انجام شد. من متاسفم وقتی دیدم موضوع برخی رسانه‌های خارجی این بود که برخی از افراد در خارج از ایران به قیمت به هم ریختن زندگی مردم در داخل کشور به دنبال خرید املاک بودند و قیمت ارز را با تقاضاهای غیر واقعی بالا بردند تا بیرون از ایران برای خود کارهایی انجام دهند.
مابه التفاوت 400 تومانی برای کالای اساسی و دارو
معاون اول رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: بخشی از کالاها که با ارز آزاد وارد می‌شده است، حتما باید کاهش قیمت داشته باشد.
 کالاهایی که با ارز 4900 تومانی یا بالاتر وارد می شده است الان با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود و حتما باید کاهش قیمت داشته باشد.وی درباره برخی کالاها که با ارز مبادله‌ای 3800 تومان وارد می شده است از جمله دارو گفت: وقتی قیمت ارز به 4200 تومان منتقل شد، ممکن است احساس شود این 10 درصد افزایش قیمت ارز، در افزایش قیمت کالاها موثر است. با این حال ما درباره بخشی از این کالاهای اساسی مثل دارو که با ارز مبادله ای وارد می شدند، تصمیم گرفتیم 3 هزار میلیارد تومان در ردیف مستقلی بگذاریم. بدین ترتیب به ازای هر دلار، 400 تومان به کالاهایی که از ارز 3800 تومانی استفاده می کردند، پرداخت خواهیم کرد تا قیمت آن ها تحت تاثیر این سیاست تغییر نکند.معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر این که هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش به رسمیت شناخته نمی شود، افزود: از روز سه شنبه هر کسی که می خواهد واردات انجام دهد، باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش و کالای خود را با ارز 4200 تومانی وارد کند. ما انتقال ارز را جز از مسیری که قوانین گمرکی مشخص کرده‌اند، به رسمیت نمی شناسیم. کسی نمی تواند بگوید به دنبال تهیه ارز هستم تا واردات انجام دهم. کسی که می خواهد واردات داشته باشد باید ثبت سفارش انجام دهد تا سیستم بانکی ارز مورد نیازش را تامین کند.
سیف : تعداد صرافی ها کاهش می یابد
از سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز و سیاست جدید اتخاذ شده در برنامه «تیتر امشب» توضیح داد. ولی ا... سیف با تاکید بر این که بررسی ها نشان می دهند اتفاقات رخ داده در بازار ارز، به هیچ وجه تناسبی با شرایط اقتصادی ایران ندارد، اظهار کرد: با این وجود قیمت ها در بازار ارز به سرعت افزایش یافت و در حالی که همه بررسی ها نشان می داد قیمت دلار باید در دامنه ای کمتر از پنج هزار تومان در نوسان باشد، این نرخ از مرز پنج هزار تومان هم فراتر رفت.وی اظهار کرد: روند غیر معمول افزایش نرخ ارز، تضاد جدی با منابع و مصارف ارزی کشور و منابع و میزان صادرات نفتی و غیرنفتی ایران نداشته است. چرا که با وجود این میزان از درآمد و هزینه هیچ نگرانی برای تامین ارز وجود ندارد.رئیس کل بانک مرکزی درباره نقش صرافی ها در مدل جدید و احتمال خروج آن ها از چرخه توزیع ارز هم گفت: صراف ها نقش بسیار مثبتی در تامین نیازهای کشور در مقاطع مختلف بر عهده داشته اند. اما تحولاتی در حال رخ دادن است اولاً سامانه جدیدی در حال پیاده سازی است یعنی اطلاعات از اوایل اسفند ماه  وارد سامانه می شود. به این ترتیب کلیه بازیگرانی که در کشور با ارز در ارتباط هستند اعم از عرضه‌کننده‌ها که درآمد ارزی دارند از جمله صادرکنندگان غیرنفتی و خود بانک مرکزی که ارز حاصل از صادرات را عرضه می کند، در این سامانه فعالیت خواهند کرد. حتی پیش بینی شده کسانی که نیاز ارزی دارند بتوانند این نیاز را از طریق "فین تک ها " تامین کنند.
سیف با بیان این که تلاش می شود حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه کل اطلاعات به این سامانه منتقل شود، افزود: نقش صرافان هم در همین زمینه تعریف خواهد شد.به گونه ای که حضور صراف ها هم ارزنده خواهد بود و هم نقش مثبت خود را در اقتصاد ایفا خواهند کرد.سیف با اشاره به علاقه‌مندی بانک مرکزی به کاهش تعداد صرافی‌ها تاکید کرد: طبیعتاً علاقه مندیم تعداد  موجود را به رقم متعادل‌تری برسانیم و در آینده ممکن است کاهش تعداد صرافی‌ها آغاز شود چون  شاید فضای اقتصادی کشور به این تعداد صرافی نیاز نداشته باشد.
ارز گزارشگری کشور به یورو تغییر می یابد
از سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن ها پاسخ داد. وی در پاسخ به خبرنگار خراسان که پرسید: «موضوع تبدیل یورو به ارز اصلی کشور چقدر جدی است و چه زمان بندی برای اجرای آن دارید»، اظهار کرد: بسیار جدی هستیم و مصوبه آن به زودی در دولت تصویب می شود. با این کار ارز گزارشگری ما به جای دلار به یورو تبدیل می شود و منطقی هم است چون ارز گزارشگری ارزی است که بیشترین سهم را در تراز تجاری کشور دارد و یورو الان دارای چنین وضعیتی در کشور ماست. دنبال این هستیم که امسال حتما این تغییر صورت بگیرد.در کنار همه اخبار دیروز، خبرگزاری تسنیم خبری را درباره اظهارات جنجالی اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور منتشر کرد. این خبرگزاری نوشت: در حالی پنج شنبه گذشته اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی افزایش قیمت دلار را کار خوبی دانسته بود که پایگاه اطلاع‌رسانی وی این اظهارات را تکذیب کرد.
حضور طیف های مختلف در نشست ارزی دولت
سومین جلسه بررسی مسائل ارزی عصر روز گذشته به ریاست جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. نکته قابل توجه این جلسه این بود که علاوه بر برخی مسئولان اقتصادی دولت، تعدادی از کارشناسان اقتصادی و مسئولان سابق از طیف های مختلف نیز در جلسه حضور داشتند. احمد توکلی، داود دانش جعفری، سعید لیلاز، حسین مرعشی، محمد رضا باهنر، علی آقا محمدی و خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران از جمله افراد حاضر در این جلسه بودند.