جهش طلا

گروه اقتصادی- تنش‌ها در خاورمیانه در حالی در حال شدت گرفتن است که طلا، این کالای استراتژیک، تحت تاثیر این تنش‌ها افزایش‌ قیمت شدیدی را در روزهای آینده تجربه خواهد کرد، اما آنچه مهم است این است که در واکنش به این تنش‌ها و پیش‌بینی‌هایی که بازار ایران از این افزایش قیمت خواهد داشت بازار ایران به کدام سو خواهد رفت؟
هرچند بازار طلا روزهای تعطیل هفتگی خود را پشت سر می‌گذارد اما به‌طور قطع واکنش‌ها به این تنش‌ها به سمت بالا رفتن قیمت‌های جهانی طلا خواهد بود که به‌طور مستقیم بر روند افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز تاثیر خواهد گذاشت، این در حالی است که بازار داخلی ایران در هفته‌های گذشته و به دور از این نوسانات افزایش‌های چشمگیری را تجربه کرده است.
در ماه‌های اخیر بازار ارز و سکه ایران نوسانات زیادی را تجربه کرد؛ از قیمت‌های افسارگسیخته ارز تا قیمت‌های نجومی سکه و طلا که به تاریخی‌ترین روزهای ارزی در بازار 40 ساله کشور تبدیل شد.
نقطه آغاز این نابسامانی‌ها و تلاطم‌ها را باید از زمانی دانست که بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را به بانک‌ها ابلاغ کرد و به این ترتیب بخش زیادی از سپرده‌های مردم به سمت بازارهای ارز و سکه سرازیر شد. اما بعد از آن و به دنبال درگیری‌هایی که در بازار داخلی کشور اتفاق افتاد، شرایط برای شدت گرفتن نوسانات بیشتر شد و نقطه عطف فعالیت‌های سوداگری را باید بعد از آن دانست.


هرچند بخش عمده‌ای از این نوسانات اخیر به بازار داخلی مربوط است اما به نظر می‌رسد در هفته‌های گذشته موارد دیگری هم بر سیاست‌های قبلی افزوده شده و نوسانات را به اوج رسانده است، آن هم عدم اطمینان‌هایی است که مردم نسبت به تصمیمات بانک مرکزی در خصوص برجام پیدا کرده‌اند.
در حالی که زمان زیادی به تصمیم رییس‌جمهور آمریکا در خصوص تعلیق یا لغو برجام باقی نمانده و در حالی که هر بار تهدیدها در خصوص لغو برجام شدت می‌گیرد، فضای روانی ناشی از این تصمیم تاثیر خود را بر بازار داخلی کشور گذاشت و مردم را راهی خیابان‌ها برای خرید ارز و سکه ‌کرد. همین مهم قیمت‌ها در بازار را به جایی رساند که بالاترین قیمت‌ها در طول تاریخ برای ارز و سکه برای دولت روحانی به ثبت رسید.
اما آنچه دیروز در جهان اتفاق افتاد می‌تواند نقطه شروع جدیدی برای اوج گرفتن قیمت‌ها در بازار باشد. در روزهای گذشته رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که مواضع تسلیحاتی سوریه را هدف قرار خواهد داد. این تصمیم دیروز عملیاتی شد.
به نظر می‌رسد شدت گرفتن جنگ تجاری چین با آمریکا و حمله به مواضع تسلیحاتی سوریه از سوی آمریکا مواردی هستند که می‌توانند به افزایش قیمت جهانی طلا منجر شوند.
هرچند پیش‌بینی‌هایی که تحلیلگران از بازار جهانی طلا داشتند نشان از افزایش‌های زیادی در قیمت طلا خواهد داشت اما این افزایش‌ها به‌طور قطع بازار داخلی کشور را نیز دچار التهابات زیادی خواهد کرد.
این در حالی است که بازار داخلی کشور در ماه‌های گذشته خود دچار نوسانات زیادی بود، اکنون و با اوج گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه بازار داخلی پول و طلای ایران به کجا خواهد رسید آن هم در حالی که نگرانی‌ها به تصمیم ترامپ در رابطه با برجام روز به روز بیشتر می‌شود و واکنش‌های نه‌چندان مثبتی را در بازار با خود همراه خواهد کرد؟
در هفته‌های گذشته و در ادامه نابسامانی‌های سال قبل در بازار ارز و سکه کشور، عدم اطمینان به بازار داخلی کشور به بالاترین میزان خود رسید، بر همین اساس مردم به دنبال آن بودند تا با تبدیل ریال خود به سکه و ارز، ارزش پول داخلی خود را حفظ و این دو را به عنوان سرمایه اصلی خود پس‌انداز کنند.
در واکنش به این افزایش قیمت‌های داخلی اما مقامات بانک مرکزی سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را آن هم در زمان اوج قیمت‌ها در پیش گرفتند و توانستند مقداری از افزایش قیمت‌های بازار بکاهند.
اما به نظر می‌رسد با شرایط پیش آمده در بازارهای جهانی و تنش‌هایی که شکل گرفته، افزایش قیمت جهانی طلا بار دیگر نوسان‌های جدیدی را در بازار موجب شود و قیمت‌ها را به میزان غیرقابل کنترلی بالا ببرد. این در حالی است که بانک مرکزی هم‌اکنون نیز در حال پیش‌فروش سکه در بانک کارگشایی است و با این طرح به دنبال آن است تا قیمت‌های موجود در بازار طلای داخلی را کنترل کند.
اما سوالی که وجود دارد این است که این سیاست جدید بانک مرکزی سیاستی بوده که بتواند در مقابله با افزایش‌های جهانی طلا مقاوم باشد و از شکل‌گیری نوسانات جدید در بازار جلوگیری کند؟ این در حالی است که شدت گرفتن تنش‌ها نگرانی‌ها در بازار را بیش از پیش افزایش می‌دهد و بار دیگر تقاضا برای طلا به عنوان یک کالای مطمئن را افزایش می‌دهد.
در این خصوص باید اشاره کرد که مردم افزایش در قیمت طلا را به علت شرایط نامطمئنی می‌دانند که در بازارهای جهانی پیش می‌آید و به این ترتیب باید پیش‌بینی کرد که فعالیت‌های سوداگرانه جدیدی در بازار در واکنش به این عدم اطمینان‌ها شکل بگیرد و بار دیگر بازار داخلی کشور را به حاشیه براند.
قیمت فلز زرد در هفته جاری به دلیل افزایش تنش‌ها در سوریه، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و اختلافات تجاری آمریکا و چین که بر شاخص دلار و بورس‌های جهانی تاثیر گذاشت، به بالاترین رقم از 25 ژانویه تاکنون رسیده بود بنابراین اکنون و با شدت گرفتن تنش‌ها باید انتظار ناملایمتی‌های بیشتری در بازار طلا به دلیل تقاضای کاذبی داشته باشیم که در این شرایط پرتنش شکل می‌گیرد.
در هر صورت باید منتظر بمانیم و ببینیم که در روزهای آینده واکنش به این حمله‌ها و تنش‌ها بازار را به کدام سمت و سو هدایت خواهد کرد، اما در هر حال افزایش قیمت‌های جهانی طلا می‌تواند آغاز گر روزهای پرتنشی در بازار داخلی ایران باشد.