عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: آنقدر روحانی در قم داریم که می‌توانند یک قاره را اداره کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نیازمند بازنگری جدی در سازمان حوزه هستیم، در واکنش به انتقادها در زمینه کمک به حوزه از بودجه دولت، گفت: بودجه‌های تخصیصی دولت‌ها غالباً کمتر از آنچه اعلام می‌شود، پرداخت می‌شود اما برای کم‌کردن این وابستگی باید به دنبال هیات امنایی‌کردن اداره حوزه و موقافات موجود برویم. چون موقوفات عام اگر جمع شوند هزینه تبلیغ را می‌دهند.
به گزارش ایلنا، محمودرضا جمشیدی در دیدار با اعضای گروه علوم اسلامی انجمن اندیشه و قلم با بیان اینکه آنچه مراجع و رهبری به عنوان کمک می‌دهند وافی به مخارج حوزه‌ها نیست، گفت: تشکیلات حوزه بزرگ شده و برای مدیریت آن پول حوزه کافی نیست. به نظر من ما در سازمان حوزه نیازمند بازنگری جدی هستیم. جمشیدی گفت: معتقدم اگر حوزه محلی برای تامین نیازهایش داشته باشد نباید یک ریال هم از دولت بگیرد. هر چقدر هم بگویید که نظام جمهوری اسلامی است ولی تجربه این چند سال نشان داد که دولت‌ها در تعامل با حوزه بعضی از ملاحظات را خواهند داشت. مثلا آقای احمدی‌نژاد که اینجا می‌آمد و سلام و صلوات می‌شنید، اگر در جایی مخالفتی از سوی حوزه می‌دید راجع به بودجه دولت صحبت می‌کرد و آن را کم و زیاد می‌کردند؛ من یادم نمی‌رود در زمان ایشان یکی از طرف ایشان آمد و گفت ما این مقدار داریم به حوزه کمک می‌کنیم و فلان و بهمان و سپس جلوی بودجه را گرفتند. مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی از کسانی بودند که با گرفتن پول از دولت مخالف بود و خیلی صریح به شورا ابراز کرده بود و شورا مدتی دست ‌نگه داشت و دلیل ایشان این بود که ممکن است این پول‌ها روی آینده حوزه تاثیر بگذارد. جمشیدی با بیان اینکه گاهی تشکیلاتی که برای اداره موقوفات پیش آمده از خود موقوفه بزرگ‌تر است، گفت: اوقاف باید با نظر بزرگان، موقوفات اختصاصی حوزه‌ها را به حوزه‌ها برگرداند. موقافاتی که عام هستند اگر جمع شوند هزینه تبلیغ را می‌دهند؛ مثلا یک موقوفه که ثلث میراث یک خانم تهرانی است، زمینی است که به نهادی سالی ۱۷میلیون تومان اجاره داده شده و آن نهاد به جای دیگری داده به چند میلیارد تومان. با همان چند میلیارد اجاره سالانه اینجا می‌توان بخشی از اعزام مبلغ استان‌های کشور را تامین کرد. موقوفات حوزه‌های علمیه در اختیار نظام است نه حوزه‌ها؛ این باید حل شود. جمشیدی با بیان این که ما آنقدر روحانی در قم داریم که می‌توانند یک قاره را اداره کنند، پرسید: ولی چه شده که سطح فرهنگی مردم قم در برخی مناطق قم پایین است و بعضی از بِزه‌ها در نسبت به نوع خود در برخی لایه‌های شهری بالاست؟ وی با اشاره به پژوهشی که در قم انجام شده گفت: از ۲۷ شاخص، در نزدیک به ۱۹ عنوان، قم در نقاط مثبت از شاخص کشوری جلوتر است، اما در چند عنوان همراه شاخص کشور و یا زیر آن است. اینها از اشکالاتی است که باید راجع به آن فکر کرد و جدی به این سوالات پاسخ داد؛ از کنار اینها نمی‌شود گذشت که در شهری که روحانی هست، چرا این اتفاق افتاده است و بعضا گریبان‌گیر خود روحانیت هم شده است. لذا من فکر می‌کنم ما نیاز به اصلاح شیوه‌های تربیتی داریم. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار که به مناسبت ۳۰ ساله شدن صدور نامه تاریخی امام خمینی(ره) خطاب به روحانیان سراسر کشور، با وی انجام شد، منشور روحانیت را مرام‌نامه و سند ماندگاری خواند که امام برای روحانیت شیعه نوشته و گفت: هنوز بحث جدی‌ای درباره ابعاد این سند صورت نگرفته و حق آن به نحو شایسته ادا نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان: حمله به سوریه بدعتی بسیار زشت در روابط بین الملل است سه هفته مانده به ضرب‌الاجل آمریکا، وزرای خارجه اروپا از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران امتناع کردند جدل کلامی وزیر بهداشت با قاضی‌پور و محجوب در مجلس شما بنده را به چاه انداختید! علیرضا صدقی تجمیع ناممکن‌ها! «ابتکار» در گفت وگو با اعضای کمیسیون امنیت ملی آینده برجام را بررسی کرد شطرنج برجام در انتظار حرکت آمریکا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از صدورمجوز استفاده از فاینانس برای احیای دریاچه خبر داد قائم‌مقام نمایشگاه کتاب خبر داد آغاز ثبت نام بن‌ کتاب دانشجویی از ۳۰ فروردین در جلسه هم اندیشی مدیران رسانه با نمایندگان مجلس بررسی شد اولویت های بهارستان برای دنیای رسانه ظریف در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اکو: متعهد به ایجاد یک منطقه اکو قدرتمند و مرفه هستیم به بهانه 29فروردین «روز ارتش » ، خانواده‌های ارتشی از قوانین، دلهره‌ها و زندگی خاص‌شان گفتند جهانگیری در دیدار نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس: عزم جمعی و وفاق ملی زمینه ساز حل مشکلات کشور است عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: آنقدر روحانی در قم داریم که می‌توانند یک قاره را اداره کنند حمایت ازکالای ایرنی، نقشه راه سال1397