«ابتکار» از طرح دوفوریتی و تحقیق و تفحص از خودروسازی گزارش می دهد منفعت طلبی خودروسازان زیر ذره‌بین بهارستان

معصومه معظمی
نام گذاری سال 97 به سال حمایت از تولید ملی بهانه ای شد که برخی نمایندگان مجلس از جمله بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 مجلس با استناد به آن نام، بر تولید بی کیفیت خودروهای داخلی متمرکز شود و با تهیه طرحی دوفوریتی با 217 امضا، کیفیت پایین و قیمت بالا و غیراصولی خودروهای تولید داخلی را به چالش بکشاند. این نماینده مردم شیراز در مجلس روز گذشته در نطق میان دستور خود صنعت خودروسازی کشور را عقب مانده و ناتوان خواند که به عنوان داعش آهنین و ارابه های مرگ می توان از آنها یاد کرد. به گفته پارسایی طرح دوفوریتی «کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و ساماندهی صنعت خودرو» با 217 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است و قرار است روز یکشنبه در صحن علنی مجلس بررسی شود و نمایندگان تکلیف شرکت های خودروساز داخلی را روشن کنند.
این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در نطق میان دستور روز چهارشنبه خود با تاکید بر اینکه « امسال سال حمایت از کالای ایرانی است اما کالایی که کرامت انسانی را حفظ کند»، تصریح کرد: «جان ایرانی مهم‌تر از کالای ایرانی است. آمار فوت شدگان سال ۹۵ بر حسب نوع خودرو نشان می‌دهد که تلفات ناشی از پراید در راس و بعد از آن پژو و سمند و وانت پیکان قرار می‌گیرند، در سال ۹۶ نیز این آمار ادامه دارد. می‌خواهم از صنعت عقب مانده و ناتوان خودرو را که می‌توان به عنوان داعش آهنین و ارابه‌های مرگ از آن یاد کرد، صحبت کنم. صنعت خودرو یا شبه مافیاست و یا مافیاست.» او ادامه داد: « آمار تلفات ۱۰ سال در تصادفات جاده‌ای ۲۴۱ هزار و ۲۳۶ نفر است یعنی به ازای ایجاد هر شغل یک کشته، ۱۰ مصدوم، دو زن سرپرست خانوار و دو کودک یتیم داشته‌ایم. آیا ما برای اشتغالزایی باید با مردم بجنگیم؟ آیا این کالای ایرانی افتخار ایرانی است؟ هر ساله تعدادی از خانواده‌ها دچار مصیبت تصادفات جاده‌ای شده و ناامن بودن خودروها جان آنها را می‌گیرد.» این نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: « در کجای دنیا چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟ اگر در دنیا یک خودرو باعث مرگ پنج نفر شود آن کمپانی خودروهای خود را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند. تفاوت ایمنی خودروهای داخلی با خودروهای خارجی از زمین تا آسمان است. خودروی بنز پلیس به دلیل داشتن ایمنی جان پلیس را نجات می‌دهد ولی خودروهای ناامن جان ملت را می‌گیرند.»
منظور رهبری حمایت از کالای مرغوب داخلی است


پارسایی همچنین با استناد به بیانات رهبری درباره کالای ایرانی گفت: «مقام معظم رهبری بر مرغوبیت تولید کالای داخلی تاکید دارند. تاکید ایشان در مرغوبیت بیشتر از خود کالای ایرانی است. در مقدمه قانون اساسی ما مشاهده می‌کنیم که اقتصاد وسیله است نه هدف. در تحکیم بنیادهای اقتصادی اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست، نه تمرکز بر روی ثروت‌یابی و سودجویی. امروز یک قاضی با شرافت دیوان عالی اداری رای داده تا تعرفه به سال قبل برگردد اما اجرا نمی‌شود. چه قدرتی پشت این صنعت است که جلوی اجرای رای دیوان عالی اداری را می‌گیرد؟» سخنگوی فراکسیون امید پس از به چالش کشیدن قدرت های پشت پرده که مانع از اجرای قانون مصوب درباره صنعت خودرو می شوند، با بیان اینکه « مگر مجلس ناظر بر اجرای قانون اساسی نیست؟» افزود: « این چه نظارتی است که قانون شکسته می‌شود. این چه نظارتی است که به واسطه سودجویی افراد خاص قانون شکسته می‌شود. بدهی شرکت ایران خودرو ۲۹ میلیارد هزار تومان است. تا کی باید با مردم سر ناسازگاری داشته باشیم؟»
گلایه نمایندگان از نامرغوبی خودروهای داخلی
گفتنی است طرح مذکور در قالب یک ماده واحده با هفت تبصره مطرح شده و ۲۱۷ نماینده آن را امضا کرده اند، که این رقم نشان می دهد بسیاری از نمایندگان مردم از وضعیت خودرو گلایه مند هستند و بر ضرورت قانونگذاری در این زمینه تاکید دارند. بنابراین برخی نمایندگان از جمله بهرام پارسایی، نماینده شیراز و عبدالکریم حسین زاده، نماینده نقده و اشنویه طرح مذکور را تهیه و به امضای نمایندگان رساندند. طرح مذکور هفته گذشته پس از تکمیل امضا تقدیم هیات رئیسه شد و قرار است روز یکشنبه این طرح دوفوریتی در صحن علنی مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد. در این راستا، عبدالکریم حسین زاده، به «ابتکار» گفت: «درباره تولید ملی و حمایت از تولید خودرو حساسیت هایی وجود دارد و دوستان ما نسبت به آن واکنش هایی نشان داده اند چرا که کیفیت خودروی داخلی دچار مشکل و ابهام و چالش اساسی است. بسیاری از کشورها تولید خودرو دارند، ولی در واقع صنعت آن را وارد کشور خود کرده اند و مانیز نیازمند این کار هستیم.» این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: «یکی ازموضوعاتی که ما دنبال آن هستیم اینکه صنعت خودرو را وارد کشور کنیم و با همین خودروسازان در یک فضای مشارکتی کارها را پیش ببریم و در یک برنامه پنج ساله ششم، ضمن انتقال آن تکنولوژی، صنعت خودرو را به مدار و فرایند تولید خودرو انتقال دهیم و در کشور خودروی با کیفیت تولید کنیم.» این طراح طرح فوق تصریح کرد: «به این واسطه هم خودروی با کیفیت خواهیم داشت و هم نیروهای کاری که در خودروسازی‌های کشور مشغول به کارند و برخی نگران بیکارشدن آنها هستند، با این روش نگرانی شان رفع می شود.»
مسعود رضایی، یکی دیگر از امضاکنندگان طرح فوق نیز در گفت وگو با «ابتکار» گفت: « بحث خودرو در واقع بحث مهم و طولانی است که سال ها درباره آن تنها شعارداده اند و اراده ای برای اجرای آن وجود نداشته است. بنابراین به نظر می رسد کسی نبوده که بخواهد به واسطه کار عملی صنعت خودرو را متحول کند یا توانمندی لازم در این باره وجود نداشته است.» این نماینده مردم شیراز در مجلس تاکید کرد: «ما دانش خودروسازی ضعیفی داریم و با توجه به این دانش درونی، درست است که خودکفایی و استقلال خوب است، ولی زمانی این استقلال محقق می شود که توان انجام آن را داشته باشیم و صرفا به دنبال شعاردادن نباشیم.» این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» تصریح کرد: «اینکه بگوییم همه کشورها خودرو ساز بوده اند، غلط است. برخی کشورها به صنعت خودروسازی مدرن رسیده اند و البته در ابتدا از صنعت مونتاژ شروع کرده اند.» او با اشاره به اینکه «ایران هم درقبل از انقلاب در صنعت مونتاژ خوب ورود کرده بود»، گفت: « در آن زمان خودروهایی تولید می کردیم که در مقایسه با خودروهای روز دنیا برابری می کردند، ولی رفته رفته بعد از انقلاب به دلایل مشکلاتی که به وجود آمد، این صنعت افت کرد و کارخانه های سازنده و زیرساخت های آن از بین رفت و ضعیف شد. به نحوی که در حال حاضر با همان قطعات قدیمی و با کیفیت پایین تری خودرو می سازند و موجب نارضایتی مصرف کننده شده است.»
طبق برنامه پنج ساله پنجم باید آمار کشته های جاده ای تا امروز صفر می شد
البته حسین زاده در ادامه گفت وگوی خود به برنامه پنج ساله پنجم اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «طبق این برنامه باید سالانه 10 درصد از میزان مرگ و میر جاده ای کاهش پیدا می کرد. ولی این اتفاق نیفتاد. سالی 10 درصد کاهش مرگ و میر جاده ای یعنی الان که یک سال برنامه ششم هستیم باید 60 درصد این تصادفات و مرگ و میر ناشی از تصادف جاده ای کاهش پیدا می کرد، در حالی که در شروع برنامه سالانه حدود 19 هزار کشته در جاده ها داشتیم و الان این رقم به حدود 17 یا 18 هزار کشته سالانه در جاده ها رسیده است که تفاوت چشمگیری ندارد.» او افزود که در صورت تحقق این برنامه به میزان قابل توجهی میزان و آمار کشته های جاده ای و خانواده هایی که سرپرست خود را از دست می دهند کاهش می یابد ولی چنین امری تاکنون محقق نشده است. البته نمایندگان صحبت کننده از شرایط موجود در قبال خودروسازان و تولیداتی که با قیمت بالا و کیفیت پایین در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد اشاره کرده و ضمن اعتراض به این وضعیت تاکید کردند که باید تلاش کنیم صنعت خودروسازی ما هم مثل بسیاری از کشورها متحول شود و این حرف به منزله صرفه تولید داخلی و حمایت از تولید خودروهای بی کیفیت داخلی نیست بلکه باید زمینه ای مهیا شود که در این زمینه رشد کنیم و صنعت خودرو را به کشور وارد کنیم و ابتدا از صنعت مونتاژ شروع کنیم.
رضایی در این باره با بیان اینکه «کی قرار است صنعت خودروسازی ما متحول شود؟»، افزود: « در صورتی که زمینه رقابت وجود نداشته باشد و از خودروسازان بیهوده حمایت کنیم، چون خودروهای تولید داخلی کیفیت خوبی ندارند درجا می زنیم و این صنعت پیشرفتی نخواهد داشت.» او ادامه داد: «باید نگاهمان را به تولید داخلی در این زمینه عوض کنیم و با ایجاد رقابت این صنعت را متحول کنیم.» این امضا کننده طرح فوق به «ابتکار» گفت: «در صورتی که خودروسازی توان خود را با صنعت مدرن و روز دنیا همسان کند، در بین مصرف کنندگان جا باز می کند و دیگر نیازی به تبلیغات ندارد و اگر توان آن را ندارد باید کنار بکشد و سرمایه ملی و جان مردم را بیش از این به هدر ندهد.»
خودرو کالای ایرانی نیست
حسین زاده هم در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه «انتقال تکنولوژی درباره خودروسازی شرط لازم است ولی شرط کافی نیست»، گفت: «شرط کافی این است که بتواند توان رقابت را در دو حوزه هم به لحاظ کیفیت و هم قیمت با جهان داشته باشد. ما نمی خواهیم این تکنولوژی را وارد کنیم ولی طبق قیمتی که دلمان می خواهد آن خودروی تولیدی را بفروشیم.» طراح، طرح فوق در ادامه به «ابتکار» گفت: «خودرو کالای ایرانی نیست. کالای ایرانی فرش و صنایعی است که متعلق به ما هستند. برخی صنایع را مثل صنعت خودروسازی می توانیم به کشورمان وارد کنیم و البته در این باره باید به قیمت و کیفیت خودروی تولیدی توجه لازم داشته باشیم.» البته در ادامه رضایی به برخی اهداف تهیه کنندگان این طرح دوفوریتی نیز اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: « یکی از اهداف طراحان این طرح دوفوریتی کاهش قیمت و تعرفه خودروهای برقی و بنزینی است و دولت تعرفه ورود آنها را افزایش داده است.» او همچنین تصریح کرد: «این اقدام دولت خلاف نگاه محیط زیستی است که در ابتدا به دنبال آن بودیم و می خواستیم به این واسطه بهینه سازی سوخت داشته باشیم و از محیط زیست صیانت کنیم. وقتی تعرفه این خودروها را بالا می بریم، خریداران کم می شوند و ورود این خودروها سخت می شود و مصرف کنندگان آن هم کاهش می یابند. بنابراین دوباره به استفاده ازهمان خودروهای بنزینی با مشکلات محیط زیستی بر می گردیم و این با اهداف اولیه ما همخوانی ندارد.»
بررسی طرح دوفوریتی ساماندهی
خودرو روز یکشنبه در صحن
بر اساس این گزارش و طبق اظهارات حسین زاده، طرح دوفوریتی «کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و ساماندهی صنعت خودرو» روز یکشنبه در دستور بررسی صحن علنی قرار می گیرد و نمایندگان تکلیف خودروسازان را با بررسی و رای به این طرح، روشن خواهند کرد.
طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی
به صحن علنی می رود
البته ناگفته نمایند که به گفته محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، این کمیسیون نیز طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان داخلی را تهیه کرده اند که پس از بررسی در صحن کمیسیون و رای به تصویب رسیده است و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است. او گفت که طی دو الی سه هفته آینده این طرح تفحص هم به صحن علنی می آید. این نماینده مردم تهران در خانه ملت با اشاره به محورهای مورد نظر در این تحقیق و تفحص گفت: «این تفحص 10 محور دارد و دلایل ناکارآمدی، عملکرد نامطلوب صنعت خودروسازی کشور در تحمیل نیازهای منطقی، اصولی و اساسی ذی نفعانش با محوریت اینکه قیمت های تمام شده خودروهای داخلی قیمت بسیار بالایی است و از کیفیت خوبی برخوردار نیست مورد بررسی قرار می گیرد. او افزود: «همچنین قطعات بی کیفیتی در ساخت خودروهای داخلی به کار می رود که در نتیجه هزینه استهلاک، نگهداری و تعمیر را برای مردم و مصرف کنندگان بالا می برد. همچنین این خودروها از استاندارد و ایمنی کافی برخوردار نیستند و خدمات فروش و پس از فروش مناسبی هم ندارند.» نجفی در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» به قیمت بالای خودروهای تولید داخلی اشاره کرد و افزود: «نگرانی هایی هم با توجه به قیمت تمام شده بالای آن، وجود دارد و شاید اشکالاتی در فرایند تامین، تولید و فروش آن داریم که اگر درست طراحی و مدیریت شوند شاید بتوان هم کیفیت را بالا برد و هم قیمت را کنترل و مدیریت کرد.» او این موارد را از جمله محورهای تحقیق و تفحص از خودروسازان دانست و اعلام کرد که وزیر صنایع نسبت به اصل مسائل کاملا همراه و همدل و موافق است و آنها قصد دارند از رهگذر این تحقیق و تفحص به یک طرح تحول در صنعت خودرو برسیم. نکته قابل توجهی که در این باره وجود دارد این است که در اثر عدم نظارت بر بازار خودرو، شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در این حوزه هستیم و افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیز زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی را فراهم کرده اند. ضمن اینکه با وجود قیمت بالای خودروهای داخلی، این تولیدات از کیفیت پایینی برخوردارند که زمینه آمار بالای تلفات و مرگ و میرجاده ای می شوند که به گفته کارشناسان و متخصصان این حوزه، انحصاری بودن این صنعت دلیل اصلی مشکلات فوق است. بنابراین تا نظارتی در این حوزه وجود نداشته باشد، همچنان مشکلات ادامه خواهند داشت و شاهد بی سرپرست شدن خانواده ها و از دست دادن هموطنان زیادی خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار کارکنان وزارت اطلاعات: کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود «ابتکار» پیشنهاد مدیر جامعه المرتضی را بررسی می‌کند کشوری به نام «قم » ! کوبای پسا کاستروها به کدام سو می‌رود؟ خداحافظی طولانی رضا دهکی بی‌نظمی نوین جهانی «ابتکار» مصوبه جایگزینی ارز مبنای گزارشگری و داده های مالی را بررسی کرد تکیه یورو بر صندلی دلار آیا مردم برای دنبال کردن اخبار مسئولان به پیام‌رسان های داخلی خواهند پیوست؟ رفع انحصار معکوس! ترامپ مذاکره با کره‌شمالی در بالاترین سطح را تایید کرد دیدار مخفیانه مایک پمپئو با رهبر کره‌شمالی «ابتکار» از طرح دوفوریتی و تحقیق و تفحص از خودروسازی گزارش می دهد منفعت طلبی خودروسازان زیر ذره‌بین بهارستان علیجانی: عارف خواستار بررسی موضوع شهردار شدنش در فراکسیون امید شده است دورخیز عارف برای ساختمان خیابان بهشت رئیس‌جمهوری در مراسم رژه روز ارتش: ارتش با آنکه سیاست را خوب می‌فهمد، هرگز وارد بازی‌های سیاسی نشده است علیجانی: عارف خواستار بررسی موضوع شهردار شدنش در فراکسیون امید شده است دورخیز عارف برای ساختمان خیابان بهشت رئیس‌جمهوری در مراسم رژه روز ارتش: ارتش با آنکه سیاست را خوب می‌فهمد، هرگز وارد بازی‌های سیاسی نشده است