اوکراین و سوریه، مهم‌ترین موضوعات نشست مشورتی «جی ۷»

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه «جی ۷» دیروز در کانادا گردهم ‌‌آمدند تا در‌باره بحران‌های جهانی گفت‌وگو کنند. توافق هسته‌ای با ایران نیز یکی از موضوعات مورد بحث این نشست به حساب می‌آید.
تورنتوی کانادا دیروز و امروز ‌۲۲ و ۲۳ میزبانی نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عضو گروه «جی ۷» را
برعهده دارد.
اگرچه موضوعات محوری این نشست اوکراین و سوریه است اما به گزارش خبرگزاری آلمان، سیاستمداران غربی در‌باره تنش‌های اخیر بین اسراییل و فلسطینیان، برجام، مناقشه هسته‌ای با کره شمالی، فعل و انفعالات سیاسی در ونزوئلا و میانمار و همچنین برابری زن و مرد گفت‌وگو کرده‌اند.


وزیر خارجه آلمان پیش از آغاز نشست ضمن بیان اینکه برای حل بحران‌های امروز «به نهادهای بین‌المللی قدرتمند و دیالوگ باز نیاز داریم» بر مشارکت سازنده روسیه برای پایان دادن به جنگ سوریه تاکید ورزید.
دو حزب لیبرال‌های آزاد و چپ آلمان در پارلمان این کشور خواهان دعوت از روسیه برای شرکت در نشست سران «جی ۷» در ماه ژوئن 2018 هستند. رییس فراکسیون چپ‌ها در پارلمان آلمان ضمن تاکید بر اینکه صلح در اروپا و خاورمیانه فقط با مشارکت روسیه ممکن است، گفت: «اگر غرب به طور جدی خواهان برقراری دیالوگ با روسیه است، نشست جی ۷ فرصت مناسبی است. گروه جی ۷ می‌تواند دوباره جی ۸ شود».
گروه جی ۷‌ از آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا تشکیل شده است.»
وزیر خارجه روسیه برای شرکت در نشست مشورتی یکشنبه و دوشنبه دعوت نشده است اما همتای اوکراینی او خانم کریستیا فریلند حضور خواهد داشت.